IPPP1/443-262/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-262/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn. "Wykorzystanie walorów turystyczno - rekreacyjnych miejscowości", realizacja ww. zadania będzie finansowana zarówno ze środków własnych jak również ze środków w ramach Programu Obszarów Wiejskich 2007 - 2013 w zakresie działania "Odnowa i rozwój wsi".

Głównym celem projektu będzie działanie, które wpłynie na poprawę jakości życia na obszarach wiejskich przez zaspokojenie potrzeb społecznych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich. Umożliwi rozwój tożsamości społeczności wiejskiej oraz wpłynie na wzrost atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej obszarów wiejskich poprzez budowę ścieżki rowerowej oraz zagospodarowanie terenu nad zalewem w miejscowości.

Gmina w wyniku realizacji ww. zadania inwestycyjnego otrzyma faktury VAT od wykonawcy obejmujące czynności:

* utwardzenie placów, dróg i alejek;

* utwardzenie ścieżki rowerowej;

* budowa obiektów małej architektury jak wiaty drewniane, ławki i kosze na śmieci;

* urządzenie placu zabaw dla dzieci;

* posadzenie drzew i krzewów;

* przebudowa chodnika;

* budowa przyłącza energetyczngo i oświetlenia terenu.

Faktury VAT zawierać, będą również kwotę podatku VAT. Zakończona inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej. Realizacja ww. zadania wynika z założonego na gminę obowiązku wykonania zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Artykuł 6 i art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 stanowi, iż do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów i obejmują one sprawy między innymi:

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10), promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego pn. "Wykorzystanie walorów turystyczno - rekreacyjnych miejscowości" może być odzyskany przez Gminę w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza tym systemem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W naszej ocenie zgodnie z art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko i wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ze względu na specyfikę inwestycji pn. "Wykorzystanie walorów turystyczno - rekreacyjnych miejscowości" nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej w związku z czym czynności nieopodatkowane nie występują, czyli nie wystąpi żaden podatek należny. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Zagospodarowanie terenu zalewu, wykonanie ścieżki rowerowej, przebudowa chodnika w miejscowości będzie służyć całej społeczności lokalnej. Inwestycja ta jest jednym z obowiązków statutowych gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zatem gmina jako podmiot zwolniony od podatku dochodowego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów. Podsumowując należy stwierdzić, iż w odniesieniu do realizacji zadania inwestycyjnego pn. "Wykorzystanie walorów turystyczno - rekreacyjnych miejscowości" nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy.

Z przedstawionego we w wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach zadań własnych realizuje projekt pod nazwą "Wykorzystanie walorów turystyczno - rekreacyjnych miejscowości". Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Reasumując przedstawiony we wniosku stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego obejmuje rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług, oraz możliwości odzyskania podatku VAT w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl