IPPP1-443-262/07-7/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-262/07-7/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym, przedstawione w zapytaniu (data wpływu 1 października 2007 r.) i we wniosku z dnia 2 października 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.) i pismem z dnia 14 grudnia 2007 r. (data wpływu 14 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, w wyniku prowadzonego postępowania egzekucyjnego, dostawy nieruchomości niezabudowanej, dłużnika Pani D - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Do tut. Organu wpłynęło zapytanie (w dniu 1 października 2007 r.) i wniosek (w dniu 2 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, w wyniku prowadzonego postępowania egzekucyjnego, dostawy nieruchomości niezabudowanej, dłużnika Pani D.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym z nieruchomości dłużnika Pani D, stanowiącej niezabudowaną działkę gruntu o numerze ewidencyjnym XXX o powierzchni XXXm#178;, położonej w K, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą o nr KW XXX, będzie dokonywał jej sprzedaży w drodze licytacji publicznej.

Pismem z dnia 19 listopada 2007 r. Strona uzupełniła przedstawiony stan faktyczny o dodatkowe informacje dotyczące sprzedaży w drodze licytacji przedmiotowej nieruchomości. Zgodnie z Planem Zagospodarowania Przestrzennego dla wschodniej części Gm. K, zatwierdzonego Uchwałą Nr X/60/03 Rady Gminy K z dnia 25 września 2003 r. (Dz. Urz. Woj. Mazowieckiego Nr 281, poz. 7450 z dn. 6 listopada 2003 r.), znajduje się ona znajduje się na terenach oznaczonych na rysunku planu symbolem MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Z wizji lokalnej nieruchomości wynika, iż na terenie tym nie była prowadzona żadna działalność rolnicza, teren jest całkowicie niezagospodarowany, porośnięty wysokimi trawami. Z ustaleń Strony wynika, iż Pani D nie prowadziła i nie prowadzi obecnie żadnej działalności gospodarczej ani rolniczej. Dłużniczka przebywa na emeryturze, nie posiada więcej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od sprzedaży, na licytacji publicznej, ww. nieruchomości winien zostać obliczony i odprowadzony podatek od towarów i usług i w jakiej wysokości.

Wnioskodawca wskazuje, iż dłużnik Pani D nie złożyła oświadczenia dotyczącego rozliczenia nieruchomości w podatku od towarów i usług. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy z dotychczasowego orzecznictwa wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz przedstawionej, przez sędziego wizytatora do spraw egzekucyjnych, opinii wynika, iż w obowiązującym stanie prawnym nie jest możliwe ustalenie i odprowadzenie przez komornika podatku VAT, od sprzedawanych w drodze egzekucji nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy od sprzedaży nieruchomości, dłużnika Pani D nie powinien być naliczony podatek od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl natomiast ust. 2 ww. artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z definicji tej wynika, że za działalność gospodarczą dla potrzeb powyższej ustawy należy uznać profesjonalny obrót gospodarczy, realizowany w sposób zorganizowany, a co za tym idzie ciągły, ale również czynności z zakresu działalności produkcyjnej, handlowej lub usługowej wykonywane sporadycznie, a nawet jednorazowo - jednak jedynie wtedy, gdy okoliczności wykonywania tych czynności wskazują na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy.

W myśl art. 18 wyżej powołanej ustawy organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1996 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968 z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż przedmiotem sprzedaży w drodze egzekucji będzie nieruchomość gruntowa przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Dłużniczka nie prowadziła, ani nie prowadzi działalności gospodarczej, w tym rolniczej. Nie posiada również innych nieruchomości.

Uznać zatem należy, iż Pani D nie jest traktowana jako podatnik podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu wyżej powołanego przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług Przedstawione okoliczności nie wskazują również na zamiar dokonywania sprzedaży w sposób częstotliwy, gdyż Strona nie posiada innych nieruchomości. Zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Fakt. iż dostawa przedmiotowej nieruchomości dokonana zostanie w drodze postępowania egzekucyjnego prowadzonego przez Wnioskodawcę, będącego komornikiem sądowym, pozostaje bez wpływu na sposób opodatkowania sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz obowiązujące przepisy uznać należy, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż dłużnik nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług. Zatem również Wnioskodawca nie ma obowiązku obliczania i odprowadzenia podatku od towarów i usług od sprzedaży tej nieruchomości w drodze licytacji publicznej.

Mając na względzie stan faktyczny wskazany przez Podatnika i ww. powołane przepisy podatkowe stwierdzić należy, iż przedmiotowa sprzedaż nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Strona nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług, nieruchomość stanowi majątek osobisty, a planowania transakcja nie nosi znamion działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl