IPPP1-443-261/08-2/IZ - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-261/08-2/IZ Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 14 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest stroną umowy - zawartej z Funduszem...Funduszem Sekurytyzacyjnym - o obsługę sekurytyzowanych wierzytelności (dalej: "umowa"). Na podstawie Umowy Spółka świadczy na rzecz Funduszu usługi polegające na stałej obsłudze wymagalnych sekurytyzowanych wierzytelności pieniężnych Funduszu wobec osób trzecich, wyszczególnionych w przekazywanym Spółce przez Fundusz wykazie takich wierzytelności.

Na podstawie umowy Spółka wykonuje czynności, które w praktyce obejmują;

a.

prowadzenie korespondencji z dłużnikami, w tym sporządzanie i kierowanie do dłużników w imieniu Funduszu wezwań do zapłaty oraz wysyłanie upomnień (monitów),

b.

sporządzanie i kierowanie do dłużników w imieniu Funduszu potwierdzeń zapłaty i powiadomień,

c.

naliczanie odsetek, kar umownych i innych świadczeń dodatkowych należnych Funduszowi w związku z Wierzytelnościami,

d.

analiza zasadności zarzutów podnoszonych przez dłużników odmawiających dobrowolnego zaspokojenia Wierzytelności w całości lub w części oraz informowanie Funduszu o wynikach takiej analizy,

e.

telefoniczne i bezpośrednie negocjowanie z dłużnikami Funduszu ugodowego sposobu załatwiania sprawy spornej należności oraz przedstawianie Funduszowi informacji i wniosków dotyczących tych negocjacji (w szczególności informacji dotyczących propozycji dłużnika dotyczących sposobu załatwiania sprawy spornej należności), tak, aby zapewnić optymalną rentowność i efektywność wierzytelności, przy czym decyzja co do podpisania ugód z dłużnikami i ich treść może być podjęta wyłącznie przez Fundusz,

f.

przedstawianie Funduszowi wniosków w sprawie skierowania dochodzenia Wierzytelności na drogę sądową,

g.

inkasowanie w imieniu Funduszu zapłaty należności przez dłużników (gdy płatność nie została dokonana na specjalnie utworzony w tym celu rachunek Funduszu),

h.

składanie Funduszowi raz w miesiącu sprawozdań na temat podejmowanych przez Spółkę czynności wobec dłużników oraz o wynikach tych czynności, jak i udzielanie Funduszowi na zasadach określonych w Umowie innych informacji,

i.

przechowywanie otrzymanych od Funduszu oraz adresowanych do niego dokumentów dotyczących Wierzytelności, w tym korespondencji od dłużników.

Działania Spółki na podstawie Umowy mogą obejmować również:

a.

prowadzenie monitoringu spłaty wierzytelności przez dłużników,

b.

wyszukiwanie i gromadzenie informacji o dłużnikach (np. aktualizacja danych o konkretnym dłużniku, m.in. adresu zamieszkania, numeru telefonu kontaktowego), stanie ich majątku i zdolności zarobkowej lub stanie ich sytuacji finansowej w kontekście zdolności spłaty Wierzytelności,

c.

przedkładanie Funduszowi rekomendacji dotyczących zasadności dokonywania umorzeń całości lub części Wierzytelności przysługującej względem dłużnika,

d.

utrzymywanie kontaktów telefonicznych i osobistych z dłużnikami w celu realizacji obowiązków wynikających z Umowy,

e.

podejmowanie innych, zgodnych z prawem, czynności związanych z przedmiotem Umowy, o ile są konieczne do efektywnego odzyskania Wierzytelności.

Usługi wykonywane przez Spółkę na podstawie Umowy mają zmierzać do efektywnego odzyskania określonych wierzytelności w imieniu Funduszu. Na podstawie Umowy, Spółka jest zobowiązana do wykonywania czynności w zakresie obsługi Wierzytelności do czasu całkowitego ich zaspokojenia lub umorzenia, co do zasady nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od dnia otrzymania od Funduszu wykazu Wierzytelności obejmującego te Wierzytelności (jest to tzw. "podstawowy okres obsługi wierzytelności"). Ograniczenie to nie dotyczy spraw w których zawarto z dłużnikiem porozumienie o ratalną spłatę Wierzytelności lub jej jednorazową wpłatę, jeżeli zgodnie z tym porozumieniem zapłata raty lub jednorazowa wpłata ma nastąpić po upływie sześciomiesięcznego podstawowego okresu obsługi. Obsługa Wierzytelności niezaspokojonych w ciągu podstawowego okresu obsługi polega na długoterminowym nadzorowaniu tych Wierzytelności do czasu ich całkowitego zaspokojenia lub umorzenia,

Zgodnie z Umową, z chwilą przekazania Spółce Wierzytelności Fundusz powstrzymuje się od bezpośredniego podejmowania działań wobec dłużników mających na celu zaspokojenie Wierzytelności. Ponadto, Fundusz zobowiązany jest do przekazywania Spółce wszelkich informacji i dokumentów niezbędnych do prawidłowego wykonywania przez Spółkę Usług na podstawie Umowy.

Zgodnie z Umową do końca 10 dnia każdego miesiąca kalendarzowego (lub z zachowaniem innych uzgodnionych przez strony terminów) Spółka jest zobowiązana składać Funduszowi sprawozdanie z wykonywania obsługi Wierzytelności, zawierające informację o czynnościach podejmowanych wobec dłużników oraz o wynikach tych czynności, a także informację o środkach pieniężnych uzyskanych przez Spółkę wyniku podejmowania obsługi Wierzytelności.

Dodatkowo, na podstawie Umowy, Spółka jest uprawniona i jednocześnie zobowiązana do:

a.

weryfikacji danych dłużników zawartych w przekazanym przez Fundusz Wykazie Wierzytelności,

b.

poprawiania danych, które zostały uznane przez Spółkę za nieaktualne łub nieprawidłowe,

c.

uzupełniania danych, które mogą się okazać istotne w procesie obsługi Wierzytelności,

d.

przetwarzania danych w celu podjęcia w stosunku do dłużników określonych czynności windykacyjnych (np. kontaktu listownego, telefonicznego, osobistego, innego uznanego za celowy),

e.

przetwarzania danych w celu ustalenia, którzy dłużnicy spłacili część lub całość zadłużenia, a którzy w ogóle nie uregulowali należności,

f.

przetwarzania danych w celu sporządzenia raportów dla Funduszu,

g.

przetwarzania danych w celu ustalenia wynagrodzenia Spółki i wystawienia stosownych dokumentów księgowych związanych z Umową,

h.

przetwarzania danych w innych celach, niezbędnych do prawidłowego wykonania obowiązków Spółki wynikających z Umowy.

Dla wykonywania powyższych czynności, czyli dla efektywnego zarządzania jakością portfela Wierzytelności, konieczne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza, a także doświadczenia w zakresie funkcjonowania rynku wierzytelności (monitorowanie wierzytelności w celu oceny ich jakości, negocjacje z dłużnikami, itd.). Fundusz, jako podmiot ściśle regulowany nie posiada zaplecza ani doświadczenia niezbędnego do utrzymywania aktywów w odpowiedniej jakości, przez co uzależniony jest w tym zakresie od usługodawców zewnętrznych. W praktyce zatem, dla zapewnienia kompetentnego i efektywnego zarządzania aktywami Funduszu (Wierzytelnościami) konieczny jest zakup usług dostosowanych do charakteru tych aktywów. Spółka, jako podmiot od lat aktywny na rynku wierzytelności, posiada zarówno bogate zaplecze (stosowne rozwiązania organizacyjne i techniczne), jak i odpowiednie doświadczenie w zakresie rynku wierzytelności. Dlatego też strony (Spółka i Fundusz) zawarły Umowę na świadczenie przedmiotowych usług

Spółka wystąpiła z zapytaniem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o zaklasyfikowanie usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Funduszu do właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W odpowiedzi z dnia 17 stycznia 2008 r., Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wskazał, że usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu mieszczą się - na podstawie załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu PKWiU 67 12 10 00 "Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami", obowiązującym dla celów podatku VAT od 1 stycznia 2008 r. oraz na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 "Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami, na zlecenie" (obowiązujące dla celów VAT do 31 grudnia 2007 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że czynności zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego świadczone przez Spółkę na rzecz Funduszu to usługi podlegające zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT...

Spółka stoi na stanowisku, że czynności zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu to usługi podlegające zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Podczas gdy świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W art. 43 ustawy o VAT wymienione są czynności, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. W szczególności, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b), z opodatkowania VAT zwolnione są usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz usługi zarządzania portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych lub ich częścią. Artykuł 43 w ust. 8 wskazuje, że przez zarządzanie, o którym mowa w powyżej przytoczonych przepisach rozumie się zarządzanie aktywami, dystrybucję tytułów uczestnictwa, tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi, prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów, przechowywanie aktywów.

Czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu w ramach Umowy to czynności, których cel jest tożsamy z celem czynności podejmowanych w ramach zarządzania aktywami finansowymi (np. akcjami, udziałami, papierami wartościowymi, itd.) każdego innego funduszu inwestycyjnego. W szczególności, portfele wierzytelności to specyficzny rodzaj aktywa finansowego, różny od akcji i innych papierów wartościowych, stąd też działania podejmowane w ramach zarządzania portfelami wierzytelności muszą być dostosowane do charakteru tych aktywów. W praktyce zatem, charakter czynności wykonywanych przez Spółkę zdeterminowany jest naturą aktywa, zaś istotą tych czynności jest zarządzanie aktywami Funduszu.

Głównym celem działań wykonywanych przez Spółkę jest maksymalizacja rynkowej wartości aktywów Funduszu oraz dochodu z portfeli, co wpływa również na wartość certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez Fundusz.

W ocenie Spółki, cel i całokształt czynności wykonywanych w ramach Umowy wskazuje na ich charakter jako usługi zarządzania aktywami funduszu inwestycyjnego na zlecenie. Powyższe znalazło potwierdzenie w klasyfikacji wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi na gruncie przepisów o statystyce publicznej. Przedmiotowe usługi zostały zaklasyfikowane jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 "Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami" w stanie obowiązującym dla celów VAT od 1 stycznia 2008 r. (PKWiU 67.12.10-00 "Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie" w stanie prawnym do 31 grudnia 2007 r.).

Spółka zwraca uwagę, iż na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Jednocześnie, Spółka zaznacza, że usługi świadczone przez Spółkę nie mogą zostać uznane za usługi maklerskie, również wymienione w tym grupowaniu, bowiem Spółka nie posiada licencji na działalność maklerską.

Równocześnie, Spółka wskazuje, że w podobnych sprawach, organy podatkowe wydawały interpretacje potwierdzające, że usługi analogiczne do świadczonych przez Spółkę są objęte zwolnieniem z opodatkowania VAT, np. postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 29 marca 2006 r., sygn. PV1443-1Nll2006/JD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl