IPPP1-443-260/10-4/PR - Opodatkowanie oraz właściwe dokumentowanie przesunięcia towarów z działalności handlowej do rolniczej, prowadzonych przez tą samą osobę fizyczną, będącą czynnym podatnikiem podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-260/10-4/PR Opodatkowanie oraz właściwe dokumentowanie przesunięcia towarów z działalności handlowej do rolniczej, prowadzonych przez tą samą osobę fizyczną, będącą czynnym podatnikiem podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz właściwego dokumentowania przesunięcia towarów z działalności handlowej do rolniczej prowadzonych przez tą samą osobę fizyczną, czynnego podatnika podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz właściwego dokumentowania przesunięcia towarów z działalności handlowej do rolniczej prowadzonych przez tą samą osobę fizyczną, czynnego podatnika podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, prowadzi działalności gospodarczą w zakresie handlu jako osoba fizyczna. Ponadto zaznacza, iż prowadzi gospodarstwo rolne oraz zrezygnował ze zryczałtowanego zwrotu VAT. Z działalności gospodarczej na podstawie faktury VAT nabywa do gospodarstwa rolnego towary, wówczas jego zdaniem w działalności gospodarczej występuje VAT należny, w gospodarstwie rolnym VAT naliczony. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż jest czynnym podatnikiem VAT, w zakresie działalności rolniczej i działalności gospodarczej jako osoba fizyczna i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, natomiast dostawę produktów rolnych dokumentuje fakturą VAT. Ponadto zaznaczył, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu i w związku z tym, z działalności gospodarczej dostawę towarów do działalności rolniczej dokumentuje fakturą VAT, a dotyczy to takich towarów jak nawozy, środki ochrony roślin itp. Wówczas w działalności gospodarczej w ewidencji VAT wykazywany jest VAT należny, a w ewidencji nabyć w działalności rolnej VAT naliczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udokumentowanie sprzedaży i zakupu jest poprawne wg przepisu ustawy o VAT, jeżeli czynności nabycia i dostawy dotyczą tego samego podatnika VAT, ale dokumentującego dwie działalności - rolniczą i gospodarczą .

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarczą i rolniczą należy traktować odrębnie. Zarówno nabycie jak i dostawa winna być dokumentowana fakturami VAT. Dostawę towarów handlowych z działalności gospodarczej do działalności handlowej należy dokumentować fakturą VAT, ponieważ są to odrębne rodzaje działalności pomimo, iż dotyczą tego samego podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Stosownie do postanowień ust. 2 cytowanego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

a.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

b.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, prowadzącym zarówno działalność gospodarczą w zakresie handlu jako osoba fizyczna oraz działalności rolniczą, przy czym nie jest on rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wątpliwości Zainteresowanego sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania oraz właściwego udokumentowania dostaw towarów dokonywanych z działalności gospodarczej do działalności rolniczej np. środków ochrony roślin, nawozów itp. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy zauważyć, iż przedmowie przekazanie towarów w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Kluczowym zagadnieniem pozwalającym rozwiązać wskazany we wniosku problem jest definicja dostawy towarów uregulowana w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tą definicją przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując ten przepis należy wskazać, że czynności przeniesienia prawa musi jednak towarzyszyć wydanie przedmiotowego towaru nabywcy. Tylko wówczas powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tej czynności. Mowa jest w tym przepisie bowiem o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar (a więc potencjalnemu nabywcy) prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Zatem z celowościowej wykładni przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że aby doszło do dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT muszą istnieć dwa podmioty – zbywca i nabywca towaru. Z uwagi na fakt, iż gospodarstwo rolne oraz działalność gospodarcza w zakresie handlu Wnioskodawcy stanowią jeden podmiot, który dla potrzeb rozliczeń z podatku VAT powinien rozliczać się składając jedną deklarację podatkową VAT-7 należy uznać, że przekazywanie towarów należących do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na rzecz prowadzonego gospodarstwa rolnego nie stanowi dostawy towarów w myśl przepisów ustawy o VAT z uwagi na brak potencjalnego nabywcy tych towarów. Podkreślić należy, iż przedmiotowe przekazanie stanowi jedynie przesunięcie międzymagazynowe, które może być potwierdzone za pomocą dokumentu wewnętrznego.

Mając na uwadze okoliczności sprawy zaprezentowane w przedmiotowym wniosku oraz przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na rzecz prowadzonego również przez niego gospodarstwa rolnego na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem stanowiącym jedną całość nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak przesłanek do zastosowania dostawy towarów uregulowanej w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto nadmienić należy, iż Wnioskodawca nie będzie również obowiązany do udokumentowania niniejszego przesunięcia towarów fakturą VAT, gdyż nie znajdują zastosowania regulacje zawarte w art. 106 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, że nie występuje odrębny podmiot, pełniący rolę nabywcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl