IPPP1-443-260/08-2/JF - Możliwość zwolnienia od podatku VAT sprzedaży przez spółkę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-260/08-2/JF Możliwość zwolnienia od podatku VAT sprzedaży przez spółkę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 14 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy gruntu niezabudowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy gruntu niezabudowanego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W swoim zakresie działalności Spółka posiada m.in. obrót gruntami.

W dniu 12 grudnia 2007 r. Spółka dokonała zakupu od osób nie prowadzących działalności gospodarczej z majątku wspólnego małżonków niezabudowaną nieruchomość stanowiącą działkę gruntu nr ... o obszarze 21 500 metrów kwadratowych.

Z wypisu z rejestru gruntów wynika, że pod względem rodzaju użytków stanowi ona grunty zadrzewione i zakrzewione (..-0,29 ha) pastwiska trwałe (..-0,23 ha, grunty orne (RIV-0,03 ha, RIVb-0,53 ha, RV-066 ha, RVI-0,41 ha).

Z planu zagospodarowania przestrzennego z dnia 12 października 2007 r. wynika, że grunty przeznaczone są w planie jako strefa rolnicza RP - rolnicza przestrzeń produkcyjna-przeznaczona na funkcję rolniczą. Z planu wynika również, że dopuszcza się lokalizację m.in dróg dojazdowych, a w uzasadnionych przypadkach formowanie nowej zabudowy zagrodowej dla gospodarstwa wielkości min. 1 ha w jednym obszarze.

W najbliższym czasie spółka zamierza sprzedać w całości opisany grunt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka zwraca się z zapytaniem, czy w momencie sprzedaży działki wystąpi obowiązek naliczenia 22 % podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i usług. Zgodnie z art. 2 pkt 6 cyt. ustawy przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, które są wymienione w klasyfikacjach statystycznych a także grunty.

Z aktu notarialnego i z planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że przedmiotem sprzedaży są grunty orne, w związku z czym czynność ich zbycia zwolniona jest od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. pkt 9 ustawy o Vat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarem, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są również grunty.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje wówczas, jeżeli zostaną spełnione przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepisy art. 5 ustawy (w tym przypadku grunty) - i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest dokonywana przez osobę będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającego w takim charakterze.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku dostaw gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań. Natomiast art. 4 ust. 1. tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z treści wniosku wynika, iż niezabudowana działka mająca być przedmiotem dostawy pod względem rodzaju użytków stanowi grunty zadrzewione i zakrzewione (Lz), pastwiska trwałe (PsV), grunty orne (RIV, RIVb, RV, RVI). Będzie to dostawa gruntu oznaczonego w planie zagospodarowania przestrzennego jako strefa rolnicza Rp - rolnicza przestrzeń produkcyjna. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jako grunt przeznaczony na cele rolnicze, dostawa ta zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem, dokonana przez Spółkę dostawa gruntu jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl