IPPP1-443-243/07-3/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-243/07-3/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w L, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupach dotyczących realizowanych projektów pn. " Zakup sprzętu medycznego i ambulansów z wyposażeniem dla pogotowia ratunkowego" i "Zakup sprzętu i aparatury medycznej do wyposażenia ambulansów pogotowia ratunkowego w L" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupach dotyczących realizowanych projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe realizowało 2 projekty w ramach priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów działanie 1.3 Regionalna infrastruktura społeczna poddziałanie 1.3.2. Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia nr projektu: X "Zakup sprzętu medycznego i ambulansów z wyposażeniem dla pogotowia ratunkowego" i nr projektu: Y "Zakup sprzętu i aparatury medycznej do wyposażenia ambulansów pogotowia ratunkowego w L".

Projekty te współfinansowane były ze środków EFOR w ramach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego. Strona podkreśla, Iż usługi w zakresie ratownictwa medycznego świadczone przez ambulanse sanitarne i za pomocą sprzętu medycznego, zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT PKWiU ex. 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia, z wyłączeniem usług weterynaryjnych" korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. W związku z tym podatek VAT był wydatkiem kwalifikowanym i nie dokonano odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istniała możliwość, w całości lub w części, odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupach dotyczących realizowanych przez Podatnika projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi w zakresie ratownictwa medycznego służące ochronie zdrowia i życia świadczone przez ambulanse sanitarne i za pomocą sprzętu medycznego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia od tego podatku. W ocenie Podatnika podatek VAT naliczony od realizowania przedmiotowych projektów stanowił koszt kwalifikowany i nie podlegał odliczeniu i nie zwiększał wartości początkowej zakupionych środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Załącznik ten zawiera wykaz usług zwolnionych od podatku. Pod poz. 9 wymieniono usługi, o symbolu PKWiU ex 85, w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWIU 85.2).

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, iż warunkiem odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług jest ich związek z wykonywaniem przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Strona świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, mieszczące się w PKWiU ex 85, a więc korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Realizowane zatem projekty nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stwierdzić należy, iż Strona nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektów: "Zakup sprzętu medycznego i ambulansów z wyposażeniem dla pogotowia ratunkowego" i "Zakup sprzętu i aparatury medycznej do wyposażenia ambulansów pogotowia ratunkowego w L", gdyż brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb prowadzonego przedsięwzięcia ze sprzedażą opodatkowaną.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Do zastosowania prawidłowej stawki podatkowej niezbędna jest klasyfikacja towaru otrzymana z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl