IPPP1-443-242/11-4/MP - Zwolnienie z podatku VAT szkoleń dla pracowników realizowanych w 2011 roku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-242/11-4/MP Zwolnienie z podatku VAT szkoleń dla pracowników realizowanych w 2011 roku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku szkoleń realizowanych przez Wnioskodawcę w 2011 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku szkoleń realizowanych przez Wnioskodawcę w 2011 r.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą " B." (dalej: "Podmiot" lub " B."). W 2010 r. B. została wyłoniona jako realizujący i organizator szkoleń dla pracowników i na zlecenie:

1.

Powiatu P. w ramach projektu realizowanego przez Starostwo Powiatowe w P. pn. "Podniesienie...";

2.

Powiatu N. w ramach projektu realizowanego przez Starostwo Powiatowe w N. pn. "Szkolenie...";

3.

Urzędu Miasta K. pn. "Poprawa...".

W 2009 r. B. została wyłoniona jako realizujący i organizator szkoleń dla pracowników i na zlecenie:

1.

Powiatu P. w ramach projektu realizowanego przez Starostwo Powiatowe w P. pn. "Szkolenia...";

2.

Starostwo Powiatowe w B. pn. "Podniesienie..."

Wszystkie projekty są finansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu V. Dobre rządzenie, Działanie 5.2, Poddziałanie 5.2.1.

W 2011 r. B. ma jeszcze do zrealizowania następujące szkolenia:

1.

Kodeks postępowania administracyjnego;

2.

Ustawa prawo ochrony środowiska;

3.

Ustawa o pracownikach samorządowych;

4.

Profesjonalna obsługa klienta w urzędzie;

5.

Ochrona danych osobowych w JST;

6.

Zasady tworzenia prawa miejscowego oraz innych aktów prawnych wydawanych przez JST (wykład + warsztaty);

7.

Prawo miejscowe organów samorządu terytorialnego. Tryb podejmowania uchwał i zasady ich ogłaszania z uwzględnieniem nowych regulacji;

8.

Komunikacja w zespole;

9.

Vademecum inwestora w tym prawo budowlane i umowy o roboty budowlane;

10.

Nadzór instancyjny nad uchwaleniem prawa miejscowego i środków zaskarżania uchwal organu stanowiącego JST;

11.

Ochrona informacji niejawnych

12.

Podpis elektroniczny;

13.

Prawo pracy;

14.

ISO - wprowadzenie i przygotowanie do certyfikacji;

15.

Wybrane zagadnienia związane z pracą rzecznika prasowego;

16.

Archiwizacja dokumentów;

17.

Zasady rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej;

18.

Zintegrowany system obiegu dokumentów;

19.

Dyscyplina finansów publicznych oraz kara za jej naruszenie - szkolenie specjalistyczne;

20.

Zarządzanie projektami dofinansowanymi z Unii Europejskiej - szkolenie specjalistyczne;

21.

Zarządzanie zasobami ludzkimi i ocena ryzyka - szkolenie ogólne;

22.

FIDIC oraz prawo budowlane - szkolenie specjalistyczne;

23.

Techniki radzenia sobie ze stresem;

24.

Postępowanie egzekucyjne w administracji;

25.

Zamówienia publiczne po nowelizacji - szkolenie specjalistyczne;

26.

Ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności - szkolenie specjalistyczne;

27.

Zagospodarowanie przestrzenne - szkolenie specjalistyczne;

28.

Podatki;

29.

Zarządzanie finansami;

30.

Rachunkowość budżetowa;

31.

Rachunkowość budżetowa dla działu zajmującego się podatkami i opłatami lokalnymi

32.

Pomoc publiczna w praktyce JST;

33.

Monitorowanie przepisów prawa - kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych. Zarządzanie ryzykiem w JST;

34.

Monitorowane przepisów prawa - egzekucja w administracji - decyzje o umorzeniach;

35.

Informacja publiczna - prawne aspekty dostępu;

36.

Analiza ekonomiczno finansowa jako element projektu unijnego;

37.

Rola i znaczenie planów zagospodarowania przestrzennego, renta planistyczna, renta adiacencka;

38.

Kontrola i rozliczanie dotacji UE w JST;

39.

Kontrola i audyt w JST;

40.

Program "Płatnik" i "Symfonia"

41.

Nabycie praktycznych umiejętności w procesie skutecznego ubiegania się o dotacje z funduszy strukturalnych UE;

42.

Gospodarka wodno - ściekowa w świetle ustawy prawo wodne oraz aktów prawa ochrony środowiska;

43.

Prawo pracy w administracji publicznej;

44.

Przygotowanie projektów dofinansowanych z UE;

45.

Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - praktyczne aspekty stosowania specustawy;

46.

Wybrane zagadnienia z zakresu ewidencji gruntów i budynków w kontekście aktualizacji operatu ewidencyjnego oraz okresowych weryfikacji danych ewidencyjnych, które zostaną przeprowadzone na dzień 1 stycznia 2011;

47.

Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - zagadnienia praktyczne;

48.

Etyka urzędnika w JST - szkolenie ogólne;

49.

Rozwiązywanie problemów praktycznych przy udzielaniu zamówień publicznych - szkolenie specjalistyczne;

50.

Rozliczanie projektów dofinansowanych z UE - warsztaty;

51.

Współpraca z organizacjami pozarządowymi - szkolenie specjalistyczne;

52.

ISO - przygotowanie do wdrożenia - szkolenie specjalistyczne;

53.

Zasady tworzenia i opiniowania prawa miejscowego oraz innych aktów prawnych wydawanych przez JST (wykład + warsztaty);

54.

Prawo budżetowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z zm.) wymienione szkolenia realizowane w 2011 r. zwolnione są z opodatkowania VAT.

W opinii Podmiotu tak jest, gdyż Podmiot świadczy szkolenia na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, które są finansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu V. Dobre rządzenie, Działanie 5.2, Poddziałanie 5.2.1.

Usługi świadczone są na rzecz pracowników danego pracodawcy, a odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy zobowiązują pracowników do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności w takim zakresie, w jakim wyznaczy to pracodawca.

Wszystkie szkolenia organizowane przez Podmiot trwają dłużej niż 5 godzin (głównie są to 2 lub 3 dniowe szkolenia 16-24 godzin) zajęć edukacyjnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat. Podnoszą one poziom wiedzy i kompetencji użytkowników. Realizowane są zgodnie z programem nauczania przyjętym przez Podmiot w konsultacji z instytucją Zamawiającą. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.). Podmiot prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia dla każdego szkolenia. Dokumentację stanowią:

1.

program nauczania,

2.

dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający:

a.

listę obecności,

b.

wymiar godzin zajęć edukacyjnych,

c.

tematy zajęć edukacyjnych,

3.

protokół z egzaminu, jeżeli został przeprowadzony;

4.

rejestr wydanych zaświadczeń.

Program szkoleń zawiera:

1.

nazwę formy kształcenia,

2.

czas trwania i sposób jej organizacji,

3.

wymagania wstępne dla uczestników,

4.

cele kształcenia,

5.

plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar,

6.

treść kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych,

7.

wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych,

8.

sposób sprawdzenia efektów kształcenia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 marca 2011 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż szkolenia realizowane przez ww. Podmiot w 2011 r. wymienione w pkt 1 - 54 wniosku są usługami kształcenia zawodowego i w całości finansowane są ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca został wyłoniony jako realizujący i organizator szkoleń na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego: Powiatu P., N., P., Urzędu Miasta K. oraz Starostwa Powiatowego w B. - realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet V, Dobre rządzenie. Działanie 5.2, Poddziałanie 5.2.1. Wszystkie projekty są finansowane w całości przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Usługi są świadczone na rzecz pracowników ww. jednostek, a odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy zobowiązują pracowników do podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie wyznaczonym przez pracodawcę. Ukończenie ww. szkoleń umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, podnoszą poziom wiedzy i kompetencji użytkowników.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w niniejszej sprawie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi dokształcania prowadzone w formie szkoleń (wykłady + warsztaty) spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, podniesienie kompetencji kadr, wdrażanie usprawnień zarządczych w celu poprawy jakości usług świadczonych przez urzędników, rozwój umiejętności profesjonalnej obsługi klienta w urzędzie itp. Celem kształcenia jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie jego uczestników do wykonywania zawodu.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia w całości finansowane są przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl