IPPP1/443-233/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-233/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT RR - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT RR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności firmy jest sprzedaż hurtowa owoców i warzyw. W sezonie letnim kupowane są płody rolne od rolników ryczałtowych i w ich imieniu wystawiane są faktury VAT RR. Przedmiotem transakcji są towary takie jak kapusta, brokuły itp. Uzgodniona cena zakupu określona jest zawsze w wartości brutto, waha się w granicy od 0,50 do 1 zł za jednostkę towaru.

Przykładowa transakcja:

Zakup 18,000 szt. po 0,50 zł = 9.000 zł

A tym 8.490,57 wartość netto

509,43 podatek VAT 6%

Obliczona cena jednostkowa netto wynosi 0,47 zł

W tym przypadku 18.000 szt. x 0,47 zł = 8.460 zł

Odchylenia od wartości netto 30,57 zł

Rozszerzenie zaokrąglenia ceny netto do 6 miejsc po przecinku daje zgodną wartość

0,471698 zł x 18.000 = 8490,57 zł

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na fakturze VAT RR obliczenia mogą być dokonywane od ceny jednostkowej brutto, a cena jednostkowa netto będzie jedynie wartością informacyjną.

Czy można rozszerzyć cenę netto do 6 miejsc po przecinku, aby uzyskać zgodną wartość netto.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisami jest wystawianie faktury, gdy obliczenia dokonywane są od ceny jednostkowej brutto tj. 0,50 zł.

Gdyby przeliczeń dokonywało się wg ceny netto, nigdy wartość faktury RR nie byłaby zgodna z wartością zawartego kontraktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3.

numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;

4.

datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5.

nazwy nabytych produktów rolnych;

6.

jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7.

cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8.

wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9.

stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10.

kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11.

wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13.

czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem podatnik nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT RR. W wystawionej fakturze VAT RR podatnik podaje cenę jednostkową nabytego produktu bez kwoty zryczałtowanego podatku VAT, którą przelicza w oparciu o ilość produktów nabytych od rolnika. W wyniku przemnożenia ceny jednostkowej produktu rolnego o jego ilość, wyliczona zostanie wartość nabytych produktów bez kwoty zryczałtowanego podatku VAT. W wystawianej fakturze podatnik winien umieścić stawkę zryczałtowanego podatku VAT oraz kwotę tego podatku przeliczoną w oparciu o wartość nabytych produktów netto, winien również podać wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego podatku VAT - kwotę brutto należną rolnikowi ryczałtowemu.

Na podstawie § 5 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1331), kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Zgodnie z powołanymi przepisami oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy uznać, że widniejąca na fakturze VAT RR kwota brutto należności dla rolnika ryczałtowego winna być obliczona na podstawie ceny jednostkowej netto produktu rolnego zaokrąglonej do pełnych groszy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl