IPPP1-443-233/07-6/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-233/07-6/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.) uzupełnionego pismem nr I.7023/32/07 z dnia 11 października 2007 r. oraz pismem z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 13 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2004 Gmina H wykonała projekt budowlany oraz studium wykonalności projektu "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości H", które stanowiły podstawę do ubiegania się o środki na dofinansowanie inwestycji ze ZPORR. Projekt uzyskał dofinansowanie i dnia 13 kwietnia 2006 r. Wójt Gminy H podpisał z Wojewodą L umowę o dofinansowanie projektu. Według zaleceń Komisji Europejskiej ostateczny beneficjen - czyli Gmina H ma obowiązek corocznie aktualizować i składać dokument zaświadczający, czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent ma możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT w ciągu pięciu lat od zakończenia realizacji inwestycji. Inwestycję rozpoczęto realizować w sierpniu 2005 r. a zakończono jej realizację w sierpniu 2006 r. Gmina jest właścicielem majątku ujętego w ewidencji środków trwałych jako sieć wodociągowa. Po zakończeniu realizacji inwestycji, na podstawie zarządzenia Wójta, wybudowana sieć wodociągowa została nieodpłatnie przekazana Gminnemu Zakładowi Komunalnemu - jednostce organizacyjnej Gminy funkcjonującej jako zakład budżetowy, który jest zarejestrowany jako oddzielny płatnik podatku od towarów i usług. GZK w H zajmuje się utrzymaniem i eksploatacją sieci wodociągowej oraz pobieraniem opłat za pobór wody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina H ma możliwość odliczenia w całości lub części podatek naliczony z faktury wystawionej za wykonanie sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości H.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek naliczony wykazany w fakturze, wystawionej przez wykonawcę sieci wodociągowej wraz z przyłączami jest kosztem kwalifikowanym, ponieważ nie ma możliwości jego odliczenia, gdyż faktura za wykonanie sieci wodociągowej została wystawiona na Urząd Gminy H, a faktury za pobór wody wystawiane są przez Gminny Zakład Komunalny, będący oddzielnym płatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970), zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przedstawione we wniosku działania Gminy mieszczą się w zakresie działania i zadaniach określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) w art. 7 ust. 1 pkt 3 - "zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowej inwestycji jest zadaniem własnym Gminy. W tym zakresie Gmina nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług. Tym bardziej nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na realizację inwestycji, o której mowa na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej. Zatem, w przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zrealizowana przez Gminę inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności zarobkowej - wybudowana sieć wodociągowa wraz z przyłączami zostanie nieodpłatnie przekazana zakładowi budżetowemu, czyli obiekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W związku z tym Wnioskodawca nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na realizację inwestycji na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Przedstawiona analiza stanu faktycznego w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wskazuje, że Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z budową sieci wodociągowej wraz z przyłączami w miejscowości H.

Należy nadmienić, iż niemożność skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego Gmina błędnie wiąże z faktem, że faktura za wykonanie sieci wodociągowej została wystawiona na Urząd Gminy H. Jakkolwiek to nie Urząd Gminy a Gmina, jako osoba prawna, jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Bowiem zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Również w myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 19920 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) to gmina posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl