IPPP1/443-23/08-02b/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-23/08-02b/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 8 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług związanych z wykonaniem i remontem instalacji gazowej lub dostosowaniem instalacji gazowej, w obiektach budownictwa mieszkaniowego, w skład której wchodzi dostawa pieca gazowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług związanych z wykonaniem i remontem instalacji gazowej lub dostosowaniem instalacji gazowej, w obiektach budownictwa mieszkaniowego, w skład której wchodzi dostawa pieca gazowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza w ramach wykonywania, remontu instalacji w budynkach mieszkalnych montować i podłączać piece gazowe, wraz ze sprzedażą tych piecy. Sprzedaż będzie dotyczyła kompleksowej usługi a umowy z odbiorcami będą zawierane na remont, modernizację lub roboty konserwacyjne, polegające na wymianie starych piecy na nowe lub zainstalowaniu nowych piecy wraz z robotami montażowo-budowlanymi (jakimi jest dostosowanie istniejącej instalacji w celu podłączenia pieca oraz jego montaż). Do całości tych robót w obiektach budownictwa mieszkaniowego (art. 2 pkt 12) Spółka zastosuje 7% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa montażu i podłączenia pieca gazowego wraz ze sprzedażą tego pieca realizowana w ramach umowy remontu, wykonania instalacji lub dostosowania istniejącej instalacji do danego pieca gazowego (Spółka nie jest producentem piecy i nie prowadzi ich sprzedaży detalicznej poprzez sklepy) może być traktowana jako usługa opodatkowana stawką 7% w przypadku wykonywania jej w obiektach budownictwa mieszkalnego (PKOB dział 11).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podatnik w ramach wykonywania, remontu instalacji w budynkach mieszkalnych montuje i podłącza piece gazowe. Obecnie zamierza również montować sprzedawane piece gazowe. Sprzedaż będzie dotyczyła kompleksowej usługi, zatem piec należy traktować jako materiał budowlany i w przypadku gdy jako instalator zawiera umowy z odbiorcami na remonty, modernizację lub roboty konserwacyjne, polegające na wymianie starych piecy na nowe lub zainstalowaniu nowych piecy wraz z robotami montażowo-budowlanymi (jakimi jest dostosowanie istniejącej instalacji w celu podłączenia pieca oraz jego montaż) do całości tych robót w obiektach budownictwa mieszkaniowego (art. 2 pkt 12) ma zastosowanie 7% VAT. Zastosowanie właściwej stawki podatkowej zależy od tego co jest przedmiotem umowy cywilnoprawnej. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlano - montażowe dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego, w ramach których będziemy montować piece nabyte od innych producentów, wówczas do pełnej wartości kosztorysu możemy zastosować jednolitą 7% stawkę podatku VAT. Z umowy zawartej ze zleceniodawcą będzie wynikać, że usługa zostanie wykonana z dostarczonych przez wykonawcę materiałów. Należy wówczas wystawić fakturę i w jednej pozycji wpisać pełną wartość wynikającą z kosztorysu. Nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych składników materiałów oraz robót budowlanych - bez znaczenia w takim wypadku pozostaje fakt, iż w przypadku instalacji piecy wartość robocizny będzie niższa niż wartość materiałów zużytych do jej wykonania. Piec jako integralny element całej usługi będzie objęty stawką obowiązującą dla danej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przy czym przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Według dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z póżn. zm - zmiany wprowadzono rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2007 r. Nr 249 poz. 1861 i obowiązują od 1 stycznia 2008 r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla rozstrzygnięcia, jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla wykonywanych przez Spółkę robót istotne jest czy w danym przypadku mamy do czynienia odrębnie z dostawą towarów i świadczeniem usług czy też z usługą budowlano - montażową w budynku mieszkalnym - opodatkowaną w całości obniżoną stawką 7%. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka - Wykonawca zawiera umowy cywilnoprawne ze Zleceniodawcą, których przedmiotem jest remont, modernizacja lub roboty konserwacyjne polegające na wymianie starych piecy na nowe lub zainstalowanie nowych piecy wraz z robotami montażowo budowlanymi t. j. dostosowanie istniejącej instalacji w celu podłączenia pieca oraz jego montaż. Wynagrodzenie Spółki określone w umowie na podstawie sporządzonego kosztorysu obejmuje łącznie: koszt wykorzystanych materiałów niezbędnych do wykonania prac (w tym piec) oraz wartość usługi. W związku powyższym nie ma konieczności odrębnego fakturowania sprzedaży towarów (pieca) i sprzedaży usługi. Treść wystawionej faktury powinna wynikać z dokumentów (umów) w oparciu o które ją sporządzono. Zatem jeżeli Spółka zawiera umowy na roboty budowlano - montażowe, w których określona jest całkowita wartość usługi to zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów będzie ona podlegać opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Do zastosowania prawidłowej stawki podatkowej niezbędna jest klasyfikacja towaru bądź usługi otrzymana z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl