IPPP1-443-2227/08-4/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2227/08-4/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 24 grudnia 2008 r.), uzupełnionego pismem z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 5 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy sztucznych zębów akrylowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy sztucznych zębów akrylowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Produkowane przez Spółkę zęby sztuczne są wyrobem medycznym dopuszczonym do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, na co Podatnik posiada odpowiednie dokumenty tj. rejestrację sztucznych zębów w Urzędzie Rejestracji Produktów, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Strona wskazuje, iż od 1 stycznia 2008 r. poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy brzmiała - symbol PKWiU 33.10.17 - Sztuczne zęby, przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne, Sztuczne zęby, protezy dentystyczne, protezy innych części ciała gdzie indziej niesklasyfikowane. załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Do dnia 1 stycznia 2008 r. poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy brzmiała - symbol PKWiU 33.10.17 - Sztuczne zęby, przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne, sztuczne zęby, protezy dentystyczne, protezy innych części ciała gdzie indziej niesklasyfikowane - z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych. Powyższa zmiana spowodowała wątpliwość czy produkowane i sprzedawane zęby akrylowe należy objąć stawką podatku w wysokości 22%, ponieważ ustawodawca wyłączył je z poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy czy też stawką podatkową w wysokości 7%, ponieważ zęby akrylowe są wyrobem medycznym i mieszczą się w poz. 106 załącznika nr 3.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT należy stosować przy sprzedaży zębów akrylowych 7% czy 22%.

W ocenie Strony stawką 22% mogą być objęte jedynie zęby sztuczne nie stanowiące wyrobu medycznego. W przypadku Podatnika zęby sztuczne są wyrobem medycznym, stąd w stosunku do nich winna być stosowana 7% stawka podatku, zgodnie z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w którym wskazano - bez względu na symbol PKWiU Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika. Ponadto w ocenie Strony zmiana przepisów o podatku VAT nie oznacza podniesienia stawki VAT na inne podobne towary medyczne czy stomatologiczne, gdzie nadal występuje najczęściej stawka 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

Co do zasady stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%. Jednak zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 ustawy, do towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 101 załącznika nr 3 stanowiącego "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku 7%" wymieniono sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby, protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane

* z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych - symbol PKWiU ex. 33.10.17

W poz. 106 załącznika nr 3 wymienione są wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wyszczególnione w pozostałych pozycjach załącznika (bez względu na symbol PKWiU).

Z powyższych przepisów wynika, iż z opodatkowania stawką w wysokości 7% wyłączone są sztuczne zęby i protezy dentystyczne.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy, nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji i kwalifikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.).

W oparciu o art. 15 ustawy o wyrobach medycznych, klasyfikację i kwalifikację wyrobu medycznego przeprowadza wytwórca. Z cytowanego wyżej przepisu art. 3 ust. 1 pkt 17 tej ustawy wynika, iż to wytwórca decyduje czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym przeznaczeniem tego wyrobu.

Odnosząc treść powołanych przepisów dotyczących ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o wyrobach medycznych stwierdzić należy, iż zastosowanie stawki 7% na podstawie poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., uzależnione jest od uznania towaru za wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych oraz dopuszczenia go do obrotu na terytorium Polski.

Ze złożonego wniosku wynika, iż produkowane przez Spółkę zęby sztuczne, akrylowe są wyrobem medycznym dopuszczonym do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Biorąc zatem po uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż dostawa sztucznych zębów akrylowych stanowiących wyrób medyczny, dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podlegają opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%, a tym samym stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie Organ podatkowy informuje, iż wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego od dnia 20 września 2008 r. podlega opłacie w wysokości 40 zł - art. 14f § 1 Ordynacji Podatkowej. W dniu 22 grudnia 2008 r. Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 75 zł za wydanie interpretacji indywidualnej. Zatem kwota 35 zł, zgodnie z art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na numer konta bankowego widniejącego na dowodzie wpłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl