IPPP1-443-2225/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2225/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 23 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dokonuje dostawy materiałów budowlanych własnej produkcji na rzecz odbiorców hurtowych. W celu zintensyfikowania sprzedaży niektórych towarów Wnioskodawca zamierza wprowadzić nowe - powszechnie przyjęte na rynku - zasady nagradzania kontrahentów, którzy dokonują największych zakupów u Wnioskodawcy (kontrahent musi osiągnąć minimalną wielkość zakupów wynikającą z uzgodnienia stron), tj. premie od obrotu.

Premie te wynikać będą wprost z umów zawartych z niektórymi spośród kontrahentów Wnioskodawcy i dotyczyć będą niektórych towarów lub grup towarów. Premie pieniężne nie będą związane z konkretnymi dostawami, lecz obliczane będą za okres rozliczeniowy (firma przyjęła okres rozliczeniowy od 1.01. do 15.12. każdego roku) jako procent od wartości netto nabywanych w trakcie całego roku towarów Wnioskodawcy. Ponadto, jeśli udział danego partnera w ogólnej sprzedaży Wnioskodawcy w ciągu roku osiągnie pułap (np. 5% wszystkich zakupów, dokonanych w danym roku przez wszystkich partnerów handlowych Wnioskodawcy), dany partner uzyska prawo do dodatkowej premii. Wszystkie powyższe świadczenia obliczane będą na podstawie danych z całego roku kalendarzowego po jego zakończeniu. Dodatkowym warunkiem uprawniającym kontrahentów do otrzymania premii jest - obok osiągnięcia wielkości obrotów - brak zaległości w płatnościach na rzecz Wnioskodawcy na dzień obliczania premii (zakończenia okresu rozliczeniowego).

Okoliczność przekazania premii udokumentowana będzie fakturami VAT, wystawianymi przez kontrahentów i opodatkowana z zastosowaniem stawki VAT 22%. Wypłacone premie nie będą dotyczyć konkretnych dostaw, realizowanych na rzecz danego kontrahenta, lecz ogółu wszystkich zamówień, złożonych przez niego w danym okresie rozliczeniowym. Podstawą do wystawienia faktury będzie informacja przekazana kontrahentowi przez Wnioskodawcę, po zakończeniu okresu rozliczeniowego, o wysokości osiągniętego obrotu i wysokości przyznanej premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy faktura VAT wystawiona przez kontrahenta dokumentująca otrzymaną przez niego premię pieniężną należną w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów towarów od Wnioskodawcy, w której wykazano podatek VAT, potwierdza wykonanie przez kontrahenta usług w rozumieniu ustawy o VAT, a w konsekwencji stanowi dla Wnioskodawcy (nabywcy tychże usług) podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, który został w niej wykazany.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana powyżej faktura daje prawo do odliczenia zawartego w niej podatku VAT. Dokumentuje ona bowiem faktycznie wykonaną usługę. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej i jednostki organizacyjnej bez osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z powszechnie przyjętym znaczeniem słowa "świadczyć" oznacza ono wykonywanie czegoś dla kogoś. Jednocześnie w teorii prawa przyjmuje się, iż świadczenie może polegać na daniu czegoś (dare), czynieniu czegoś (facere), nieczynieniu czegoś (non facere) oraz znoszeniu czegoś (pati). W omawianym stanie faktycznym wypłata premii nie jest oderwana od zachowania kontrahenta, bowiem samo jej wypłacenie, a także jej wysokość uzależniona jest od spełnienia określonych przesłanek. Pomiędzy stronami istnieją bowiem umowy, które określają zasady współpracy oraz warunki, które muszą zostać spełnione, aby premia została wypłacona.

Z tego punktu widzenia premia jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności, tj. realizowanie obrotu o określonej wielkości.

Zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. sygn. PP3-812-1222/2004/AD/4026 (opubl. Dz. Urz. MF.2005.2.22 oraz Biul. Skarb.2005.1.19), które w przekonaniu Wnioskodawcy opisuje analogiczny stan faktyczny, " w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

Skoro zatem wypłacenie premii za obrót jest w istocie zapłatą za usługę, to wystawiona faktura dokumentuje wykonanie usługi.

W związku z tym, iż faktura dokumentuje wykonaną usługę związaną ze sprzedażą opodatkowaną - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT - stanowi ona podstawę do uznania wynikającego z niej podatku za podatek naliczony w rozumieniu ustawy, a co za tym idzie - do pomniejszenia podatku należnego o ten podatek. Podkreślić należy, że powyższy sposób rozliczania jest zdaniem Wnioskodawcy prawidłowy tym bardziej, że nie sposób uznać premii pieniężnej za obniżenie ceny dostarczanego towaru. Obliczanie wysokości premii w oparciu o globalny obrót dokonany w rocznym okresie rozliczeniowym powoduje, że nie ma możliwości odnoszenia jej do konkretnych dostaw i obniżania ich wartości poprzez korekty.

Powyższe stanowisko potwierdzają również interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie np. z dnia 12 grudnia 2007 r. sygn. IP-PP2-443-325/07-2/PK, z dnia 20 maja 2008 r. nr IP-PP2-443-560/08-2/IB, z dnia 31 stycznia 2008 r. Nr IP-PP2-443-581/07-2/PS, z dnia 19 marca 2008 r. Nr IP-PP2-443-184/08-4/PW, z dnia 27 marca 2008 r. Nr IP-PP2-443-192/08-2/IB, czy w interpretacji z dnia 19 września 2008 r. Nr IP-PP2-443-974/08-2/BM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl