IPPP1/443-2218/08-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-2218/08-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. organu z dnia 23 stycznia 2009 r. (skutecznie doręczone w dniu 27 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w całości lub w części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet należy do beneficjentów realizujących projekty w ramach priorytetu 1. ZPORR współfinansowanego ze środków EFRR. W okresie od marca 2006 r. do czerwca 2008 r. Uniwersytet zrealizował projekt inwestycyjny "budowa i wyposażenie hali sportowej i pływalni" dotyczący infrastruktury edukacyjno-sportowej. Realizacja projektu polegała na wybudowaniu i wyposażeniu hali sportowej i pływalni w ramach ośrodka sportowego studium wychowania fizycznego i sportu Uniwersytetu.

Podstawowym celem zrealizowanej inwestycji jest:

1.

podniesienie jakości kształcenia oraz usprawnienia procesu dydaktycznego,

2.

zwiększenie liczby kształconych studentów poprzez utworzenie nowego kierunku studiów,

3.

ułatwienie studentom dostępu do nowoczesnej infrastruktury, aktywizacja poprzez sport,

4.

pomoc studentom i osobom niepełnosprawnym w integracji ze społeczeństwem,

5.

wyjście naprzeciw inicjatywie studentów chcących zrzeszać się w sekcjach klubu uczelnianego, organizowanie rozgrywek wewnątrzuczelnianych i międzyuczelnianych,

6.

przeciwdziałanie patologiom społecznym poprzez rozwój i promocję,

7.

promowanie zdrowego stylu życia dla społeczności miasta.

Zrealizowana inwestycja będzie instrumentem realizacji polityki regionalnej polegającej na rozbudowie i modernizacji infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionu.

Podstawowe parametry zrealizowanej inwestycji to:

* pow. zabudowy - 2.088.30 m2

* pow. użytkowa - 6.870 m2

* kubatura - 42.539,00 m3

* pow. wybudowanych placów - 1.302,00 m2.

Realizacja ww. projektu obejmowała koszty kwalifikowane - finansowane w 75% ze środków ZPORR i w 25% ze środków BP oraz koszty niekwalifikowane w 100% finansowane przez Uczelnię. Do kosztów kwalifikowanych zaliczony był podatek VAT w 96% współfinansowany ze środków ZPORR a 4% finansowała Uczelnia.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jako uczelnia publiczna prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo - badawczą, badawczo-usługową i gospodarczo - wyodrębnioną. Jest to działalność zarówno uprawniająca do odliczenia podatku naliczonego, jak i działalność nie uprawniająca do takiego odliczenia, tzw. działalność mieszana. Uniwersytet w stosunku do działalności gospodarczo - wyodrębnionej uprawniającej do odliczenia podatku ma możliwość wyodrębnienia kwot co do czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze swej działalności sporządza oddzielne rejestry sprzedaży oraz rejestry zakupu towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanej. W działalności całej uczelni nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Aby określić kwotę podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu uczelnia ustaliła wskaźnik proporcji, który ustalono jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia oraz czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje z wyłączeniem środków otrzymanych z funduszy strukturalnych. Wskaźnik za 2005 r. wyniósł 4%, za 2006 rok wyniósł 4%, a za 2007 rok 17%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu "budowa i wyposażenie hali sportowej i pływalni" Uczelnia ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części, który to podatek był kosztem kwalifikowanym w 96% ze środków ZPORR, a w 4% ze środków Uczelni.

Zdaniem Wnioskodawcy, zrealizowany przez Uniwersytet projekt umożliwi utworzenie nowego kierunku studiów, co pozwoli na realizację zadań statutowych Uczelni tj. zadań dydaktycznych i naukowych na własne potrzeby oraz po wykonaniu zadań statutowych uczelni w miarę wolnych powierzchni obiekt będzie wynajmowany mieszkańcom regionu. Uniwersytet jest podatnikiem VAT - Uczelnia prowadzi różne działalności tj. działalność uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, jak i nie uprawniającą do takiego odliczenia. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), z działalności uprawniającej do odliczenia sporządzane są oddzielne rejestry sprzedaży i rejestry zakupów, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanej. W całej Uczelni nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Dla określenia kwoty podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu Uczelnia wyliczyła wskaźnik proporcji. Wskaźnik proporcji w 2005 r. wyniósł 4%, w 2006 r. 4%, a w 2007 r. 17%.

W odniesieniu do zrealizowanego projektu Uczelnia będzie wykonywała czynności zwolnione od podatku VAT i czynności opodatkowane podatkiem VAT. W związku z tym, Uczelnia ma możliwość odliczenia podatku VAT wskaźnikiem proporcji z faktur dokumentujących zrealizowany projekt "budowa i wyposażenie hali sportowej i pływalnii".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica miedzy proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Uniwersytet prowadzi działalność uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego oraz działalność nie dającą takiego uprawnienia (związaną z usługami zwolnionymi z podatku).

Aby ustalić kwotę podatku naliczonego Wnioskodawca korzysta z zapisów art. 90. ust. 2 i 4 ustawy i wylicza wskaźnik proporcji, ustalony jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności w związku którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, z wyłączeniem środków otrzymanych z funduszy strukturalnych. Wnioskodawca ustalił wskaźnik proporcji na poziomie:

* za 2005 r. - 4%

* za 2006 r. - 4%

* za 2007 r. - 17%.

Wyliczona proporcja z roku poprzedniego ma zastosowanie do wstępnego rozliczenia podatku naliczonego w danym roku podatkowym. Oznacza to, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w wysokości ustalonych wskaźników proporcji. Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest zobowiązany do rozliczenia podatku odliczonego w danym roku i dokonania korekty.

Reasumując powyższy stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy należy wskazać, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu w części odpowiadającej wysokości ustalonego dla każdego roku wskaźnika proporcji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl