IPPP1/443-2209/08-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-2209/08-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 stycznia 2009 r. sygn. IPPP1/443-2209/08-2/AW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. Modernizacja oczyszczalni ścieków i budowa kanalizacji sanitarnej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach ZPORR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. Modernizacja oczyszczalni ścieków i budowa kanalizacji sanitarnej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach ZPORR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2005 Gmina Ł przystąpiła do realizacji zadania pn. Modernizacja oczyszczalni ścieków i budowa kanalizacji sanitarnej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach ZPORR. W związku z ubieganiem się o dofinansowanie gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności VAT (oświadczenie w załączeniu).

Oczyszczalnia ścieków pozostawała w okresie jej modernizacji i pozostaje po modernizacji i budowie kanalizacji sanitarnej w eksploatacji prywatnego przedsiębiorcy w ramach umowy o eksploatację. Przedsiębiorca ten ponosi koszty bieżące eksploatacji oczyszczalni i kanalizacji i pobiera od mieszkańców Gminy opłaty z tytułu świadczenia usług związanych z użytkowaniem oczyszczalni i kanalizacji. Gmina z tego tytułu nie uzyskuje żadnych przychodów, natomiast w ramach uchwały Rady Gminy czyni dopłaty dla wszystkich grup odbiorców wody i dostawców ścieków mających na celu ochronę przed skokowym wzrostem cen na podstawie art. 26 ust. 1 i 6 ustawy dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z poź. zmian.). Modernizacja oczyszczalni ścieków i budowa kanalizacji sanitarnej należy do zadań własnych Gminy celem zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Modernizacja oczyszczalni ścieków i budowa kanalizacji sanitarnej nastąpiła w ramach umowy cywilnej o wykonanie robot budowlanych zawartej w ramach publicznego przetargu nieograniczonego i za wykonanie robót Gmina zapłaciła wykonawcy kwotę brutto XXX zł w tym 7% podatek VAT w kwocie XXX zł i 22% w kwocie XXX zł. Zadanie zostało ukończone w roku 2006. Gmina Ł nie wystąpiła do Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT.

W dniu 9 września 2008 r. Lubelski Urząd Wojewódzki przekazał do Gminy Ł pismo zobowiązujące do corocznego przekazywania z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odliczania podatku VAT w całości lub w części (pismo w załączeniu).

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca podał że Gmina Ł jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina Ł świadczy wyłącznie czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu dot. Modernizacji oczyszczalni ścieków i budowy kanalizacji sanitarnej, Gmina Ł ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina Ł będąca podatnikiem podatku VAT, realizując projekt - Modernizacja oczyszczalni ścieków budowa kanalizacji sanitarnej, nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, ponieważ kwoty podatku należnego odprowadzane w okresach miesięcznych są zbyt niskie i nie na możliwości odliczenia podatku naliczonego, którego wartość stanowiła koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie nadmienia się, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 30 listopada 2008 r., gdyż Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym należą do zadań własnych gminy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina Ł w ramach zadań własnych zrealizowała projekt, przedmiotem którego była modernizacja oczyszczalni ścieków i budowa sieci kanalizacji sanitarnej. Przedmiotowy projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Oczyszczalnia ścieków pozostaje w eksploatacji prywatnego przedsiębiorcy w ramach umowy o eksploatację. Firma ta ponosi koszty bieżącej eksploatacji i pobiera od mieszkańców Gminy opłaty z tytułu świadczenia usług związanych z użytkowaniem oczyszczalni i kanalizacji. Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy Gmina nie uzyskuje żadnych przychodów związanych z wykonanym projektem oraz prowadzi wyłącznie działalność w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Reasumując przedstawiony we wniosku stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl