IPPP1-443-2183/08-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2183/08-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, złożyła wniosek na dofinansowanie projektu z zakresu edukacji publicznej p.n. "Budowa szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym wraz z salą gimnastyczną oraz urządzeniami i infrastrukturą towarzyszącą". Projekt ten ma być finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zakres czasowy przedmiotowego projektu obejmuje lata 2009-2010. Projekt ten Gmina będzie realizowała jako zadanie własne o charakterze publicznym nałożone na nią jako jednostkę samorządu terytorialnego przez art. 2 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z obowiązkiem prowadzenia przez gminy szkół podstawowych l przedszkoli.

Z chwilą przyjęcia wniosku przez Urząd Marszałkowski i podpisania umowy w tym zakresie powstaje kwestia ujęcia podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowego projektu jako kosztu kwalifikowanego w planie finansowym inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu "Budowa szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym wraz z salą gimnastyczną oraz urządzeniami i infrastrukturą towarzyszącą".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest płatnikiem podatku VAT realizując przedmiotowy projekt stanowiący statutowe i ustawowe zadanie edukacyjne gminy, jednakże nie ma ona możliwości odliczenia w całości lub w części tego podatku.

Brak takiej możliwości wynika z faktu, że realizacja projektu będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jednakże zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 87, poz. 970 z późn. zm.) od podatku VAT zwolnione są czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, a wykonywane są w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego. Realizowany projekt będzie spełniał przesłanki z ww. przepisu.

Podstawę odliczenia podatku VAT stanowi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stanowi on, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenie dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W zakresie przedmiotowego projektu ta druga przesłanka z art. 86 ust. 1 nie zachodzi. to zaś prowadzi do stanowiska, że Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od towarów i usług nabytych w ramach inwestycji. Ta z kolei okoliczność uzasadnia traktowanie podatku VAT przy sporządzaniu planu finansowego inwestycji jako kosztu kwalifikowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony oraz są one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, jakim są gminy, czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożone odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym edukacji publicznej należy do zadań własnych gminy.

Zatem uznać należy, że przedmiotowa inwestycja będzie realizowania w ramach zadań własnych gminy wobec czego wykorzystanie jej będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując stwierdzić należy, że w opisanej sprawie Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

Końcowo zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl