IPPP1-443-2157/08-6/MP - Stawka Vat stosowana do usług w zakresie organizowania imprez cyklicznych (milongi) oraz organizowania innych imprez tanecznych (np. sylwester).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2157/08-6/MP Stawka Vat stosowana do usług w zakresie organizowania imprez cyklicznych (milongi) oraz organizowania innych imprez tanecznych (np. sylwester).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. organu pismem z dnia 2 lutego 2009 r. oraz z dnia 26 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności instruktorów (szkoły) tańca - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności instruktorów (szkoły) tańca. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) oraz z dnia 27 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - szkołę tańca - na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. W ramach tej działalności, zarówno Wnioskodawca jak i zatrudnieni przez niego instruktorzy tańca prowadzą kursy, warsztaty, lekcje, praktyki oraz pokazy tańca.

Oprócz powyższych form zajęć - w ramach szkoły tańca Wnioskodawca prowadzi także:

*

milongi - cykliczne imprezy taneczne na których uczniowie z różnych szkół tańca mogą tańczyć tango argentyńskie,

*

inne imprezy taneczne (np. sylwester) - imprezy taneczne na których można tańczyć różne tańce poznane wcześniej na kursach, lekcjach i warsztatach w szkołach tańca.

Ponadto, Wnioskodawca podnajmuje sale taneczne instruktorom tańca (w tym zatrudnionym u Wnioskodawcy) do ich własnej działalności w postaci nauki tańca, a także grupom taneczno-pokazowym, które przygotowują się do pokazów tanecznych. Celem tej działalności jest optymalne wykorzystanie sal tanecznych, w godzinach, w których szkoła Wnioskodawcy nie prowadzi zajęć.

Obecnie działalność Wnioskodawcy opodatkowana jest według zasad ogólnych, tj. 22% stawką podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi również książkę przychodów i rozchodów.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU dla świadczonej przez siebie "działalności dodatkowej" 92.34.12 (usługi związane z działalnością instruktorów tańca).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

*

czy opisana we wniosku "dodatkowa" działalność Wnioskodawcy jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w związku z poz. 11 załącznika Nr 4 do tej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność ta jest zwolniona z podatku od towarów i usług, zgodnie z treścią wyżej przywołanych regulacji prawnych, jako związana z działalnością instruktorów (szkoły) tańca. Zarówno bowiem organizowane imprezy jak i podnajem sal służą działalności szkoły, gdyż zapewniają stały dopływ klientów (uczniów). Niezależnie od tego, imprezy pełnią swojego rodzaju funkcje reklamowe oraz pozwalają na doskonalenie umiejętności tanecznych uczniów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanwi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki (...).

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W pozycji 11 tego załącznika wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a)

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b)

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)

5.

działalności agencji informacyjnych,

6.

usług wydawniczych,

7.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia do załącznika Nr 4 wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji 11 wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT, tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez usługodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca oprócz podstawowej działalności polegającej na prowadzeniu szkoły tańca wykonuje również "działalność dodatkową" polegającą na:

*

prowadzeniu cyklicznych imprez tanecznych (milongi), na których uczniowie z różnych szkół tańca mogą tańczyć tango argentyńskie,

*

prowadzeniu innych imprez tanecznych (np. sylwester), na których można tańczyć różne tańce poznane na kursach, w szkołach tańca itp.,

*

wynajmowaniu sali tanecznych, w godzinach, w których szkoła tańca nie prowadzi zajęć.

Wnioskodawca wskazał, iż świadczone przez niego usługi w ramach tzw. "działalności dodatkowej" mieszczą się w grupowaniu klasyfikacyjnym PKWiU 92.34.12 (usługi związane z działalnością instruktorów tańca).

Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług wymienionych we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do postanowień § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania prowadzonej działalności, wyrobu, usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul,. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W odpowiedzi udzielonej na wezwanie tut. organu podatkowego Wnioskodawca wskazał, iż nie ma żadnych wątpliwości co do podanego grupowania klasyfikacyjnego PKWiU świadczonych przez siebie usług "dodatkowych", zatem nie widzi potrzeby występowania do właściwego organu statystycznego o wydanie opinii interpretacyjnej.

Jak wskazuje Wnioskodawca, usługi świadczone przez niego w ramach tzw. " dodatkowej działalności" są sklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.34.12.

Zgodnie z powołaną wyżej klasyfikacją dział 92 obejmuje "usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem", kategoria 92.34.1 - "usługi rozrywkowe pozostałe", pozycja 92.34.12 - "usługi związane z działalnością sal balowych, dyskotek i instruktorów tańca".

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie organizowania imprez cyklicznych (milongi) oraz organizowania innych imprez tanecznych (np. sylwester), sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 92.34.12 nie zostały wymienione w wyłączeniach zawartych w poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy. Tym samym wymienione usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przedmiotowe grupowanie PKWiU 92.34.12 nie obejmuje natomiast usług wynajmowania sal tanecznych innym podmiotom i grupom tanecznym.

Usługi najmu nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, nie zostały również objęte preferencyjnymi stawkami podatku. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług usługi te podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej - 22%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl