IPPP1-443-2154/08-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2154/08-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008 r., który wpłynął do tut. Organu w dniu 9 grudnia 2008 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania niezabudowanych działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2008 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania niezabudowanych działek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą budowlaną zawierającą kontrakty budowlane na budowę obiektów budowlanych kubaturowych i drogowych.

Spółka prowadzi także inwestycje, pod które zakupuje nieruchomości gruntowe przeznaczone na zaplecza budowlane niezbędne do organizowania i prowadzenia działalności budowlanej.

Spółka dokonała w dniu 1 grudnia 2008 r. zakupu dwóch niezabudowanych działek:

1.

o powierzchni 1,30 ha, która zgodnie z wyrysem i wypisem stanowi łąki trwałe i grunty orne, zaś zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego działka ta jest położona na obszarze oznaczonym w części symbolem P/U przeznaczonym pod tereny aktywności gospodarczych z dopuszczeniem inwestycji uciążliwych, w części symbolem KD2 przeznaczonym pod ulice i drogi klasy D Dojazdowe;

2.

o powierzchni 1,36 ha., która zgodnie z wyrysem i wypisem stanowi grunty orne, zaś zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego działka ta jest położona na obszarze oznaczonym w części symbolem P/U przeznaczonym pod tereny aktywności gospodarczych z dopuszczeniem inwestycji uciążliwych, w części symbolem KD2 przeznaczonym pod ulice i drogi klasy D Dojazdowe.

Sprzedający pierwszą ww. działkę są rolnikami prowadzącymi gospodarstwo rolne, a sprzedana działka była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej. Działka ta została nabyta jako współwłasność małżeńska dwa lata wcześniej na cele powiększenia gospodarstwa rolnego.

Sprzedający drugą ww. działkę są również rolnikami prowadzącymi gospodarstwo rolne i sprzedana działka była również wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej. Działka ta została nabyta w 2001 r. tytułem darowizny na współwłasność na cele powiększenia gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym prawidłowe jest, opodatkowanie dwu wyżej wymienionych niezabudowanych działek wykorzystywanych dotychczas na cele gospodarstwa rolnego z zastosowaniem 22% stawki podatku VAT.

W ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, sprzedaż obydwu działek podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie zaś z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność rolnicza prowadzona przez rolników uznana została za działalność gospodarczą. W związku z tym, że działalność rolnicza została uznana za działalność gospodarczą zakup działek od rolników prowadzących gospodarstwa rolnicze podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%" jako, że działki te w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są na cele nierolnicze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Przepis art. 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na podstawie art. 15 ust. 2 - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona nabyła 2 działki gruntu przeznaczone, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, pod zabudowę. Przedmiotowe działki były wykorzystywane przez ich właścicieli do prowadzenia działalności rolniczej.

Uwzględniając zatem treść przytoczonych przepisów uznać należy, iż transakcja sprzedaży działek nastąpiła w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Sprzedaż przedmiotowych gruntów nie była zbyciem majątku osobistego, ale majątku wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zwolnienie wynikające z cytowanego wyżej przepisu przysługuje jednakże wyłącznie w odniesieniu do takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane czy też pod zabudowę.

W związku z faktem, że przedmiotem sprzedaży był grunt przeznaczony pod zabudowę, a w sprawie nie będą miały zastosowania zastrzeżenia zawarte w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, ich dostawa podlega opodatkowaniu 22% stawka podatkową.

Z uwagi na fakt, że w zakresie opodatkowania przedmiotowych działek gruntu, których sprzedaż miała miejsce 1 grudnia 2008 r. występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest nabywca tj. Sp. z o.o., a zapytanie dotyczy opodatkowania sprzedaży nieruchomości przez inne podmioty gospodarcze, przedmiotowa interpretacja w tym zakresie nie wywoła skutków prawnych określonych art. 14k - 14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl