IPPP1-443-2147/08-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2147/08-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 3 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (Fax - data wpływu 20 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Przyjazna i nowoczesna szkoła" polegającego na wyposażeniu szkoły podstawowej w sprzęt multimedialny do nieodpłatnej nauki uczniów języków obcych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Przyjazna i nowoczesna szkoła" polegającego na wyposażeniu szkoły podstawowej w sprzęt multimedialny do nieodpłatnej nauki uczniów języków obcych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (Fax - data wpływu 20 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 lutego 2009 r. znak IPPP1-443-2147/08-2/AK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT. Gmina prowadzi działalność gospodarczą w związku z wykonywaniem obowiązków ustawowych służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Działalność ta polega na dostawie wody pitnej z sieci gminnej oraz najmie nieruchomości gminnych oraz mieszkań komunalnych. Działalność ta nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Gmina nie powołała przedsiębiorstwa komunalnego. Obecnie Gmina zamierza zrealizować zadanie obejmujące zakup towarów i usług pn. "Przyjazna i nowoczesna szkoła" polegające na wyposażeniu szkoły podstawowej w sprzęt multimedialny do nieodpłatnej nauki uczniów języków obcych.

Gmina występuje o dofinansowanie ww. inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej warunkuje możliwość uznania podatku VAT jako koszt kwalifikowany, co wiąże się z możliwością zaliczenia go przez instytucję wdrażającą programy europejskie do kosztów całej inwestycji, której część podlega refundacji.

W ramach realizacji projektu zostaną dokonane następujące zakupy: stoły świetlicowe, krzesła do świetlicy, pracownia językowa Mentor 30 stanowiskowa z meblami "Lux", krzesła obrotowe do pracowni językowej, tablica interaktywna 71 cali, wizualizer, notebook z oprogramowaniem, projektor multimedialny, telewizor do 52 cali, radiomagnetofony, znaki drogowe do egzaminu na kartę rowerową i oprogramowanie, stolik do prezentacji, kamera video, odtwarzacz dvd i magnetowid, magnetyczne liczmany i cyfry do demonstracji, drukarka - urządzenie wielofunkcyjne, składana tablica informacyjna do wystawek B/K, zestaw gimnastyczny, liczydło demonstracyjne, komplet przyborów magnetycznych do matematyki, program multimedialny do języka polskiego, program multimedialny do przyrody, program multimedialny do matematyki, promocja projektu, krata na drzwi, kamery zewnętrzne, rolety antywłamaniowe.

Projekt związany jest z realizacją zadania własnego Gminy, stosownie do art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty. Zakładanie i prowadzenie szkół podstawowych jest zadaniem własnym Gminy.

Nabyte w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane do nieodpłatnych zajęć dydaktycznych dla uczniów szkoły. Nie będzie ono związane z wykonywaniem czynności objętych podatkiem VAT.

Nabyte w wyniku realizacji projektu mienie zostanie nieodpłatnie przekazane Szkole Podstawowej w Wierzchlesie w formie wyposażenia w mienie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "Przyjazna i nowoczesna szkoła" polegającego na wyposażeniu szkoły podstawowej w sprzęt multimedialny do nieodpłatnej nauki uczniów języków obcych, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją ww. inwestycji, tj. obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jest to inwestycja niezwiązana z prowadzoną przez podatnika działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować zadanie pn. "Przyjazna i nowoczesna szkoła" polegające na wyposażeniu szkoły podstawowej w sprzęt multimedialny do nieodpłatnej nauki uczniów języków obcych. Realizacja zadania nie będzie miała związku z prowadzoną przez podatnika działalnością. Nabyte w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane do nieodpłatnych zajęć dydaktycznych dla uczniów szkoły.

Nie będzie ono związane z wykonywaniem czynności objętych podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że realizacja zadania pn. "Przyjazna i nowoczesna szkoła" polegającego na wyposażeniu szkoły podstawowej w sprzęt multimedialny do nieodpłatnej nauki uczniów języków obcych związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż nabyte w wyniku realizacji projektu mienie zostanie nieodpłatnie przekazane Szkole Podstawowej w formie wyposażenia w mienie.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl natomiast art. 7 ust. 1. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu edukacji publicznej należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania powstałego mienia podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Jak wskazano powyżej Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Przyjazna i nowoczesna szkoła" polegającego na wyposażeniu szkoły podstawowej w sprzęt multimedialny do nieodpłatnej nauki uczniów języków obcych, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Wobec powyższego nieodpłatne przekazanie powstałego mienia przez Gminę Szkole Podstawowej nie podlega opodatkowaniu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki dotyczące zadania pn. "Przyjazna i nowoczesna szkoła" polegającego na wyposażeniu szkoły podstawowej w sprzęt multimedialny do nieodpłatnej nauki uczniów języków obcych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl