IPPP1-443-2146/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2146/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenia przyszłe:

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy w szczególności następujące rodzaje usług:

1.

kompleksowa usługa, której efektem końcowym jest zabudowa wnęki szafą wnękową w budynku mieszkalnym, zabudowa ta (szafa wnękowa) jest montowana na stałe bez możliwości jej przenoszenia w inne miejsce.

2.

kompleksowa usługa, której efektem jest zamontowanie paneli ściennych i sufitowych.

3.

kompleksowa usługa, której efektem jest zamontowanie drzwi.

Efekty końcowe wszystkich wyżej wymienionych usług są wykonywane na indywidualne zamówienie klienta. Powyższe usługi wykonywane są na podstawie umowy cywilno-prawnej, której przedmiotem jest usługa remontowa - budowlana, polegająca na wykonaniu kompleksowej usługi.

Świadczone klientom kompleksowe usługi składają się z następujących etapów:

I.

Projektowanie. Ponieważ usługi świadczone na rzecz klientów związane są z wytworzeniem elementów stolarki budowlanej (szafy wnękowe, panele, drzwi) na ściśle określony wymiar w pierwszej kolejności niezbędne jest przygotowanie projektu. W lokalu w którym mają być zamontowane elementy stolarki budowlanej następuje dokładny pomiar wnęk, ścian, otworów drzwiowych. Następnie z klientem ustalany jest kształt elementów stolarki, dobór materiałów, kolory i okucia. Po pomiarach i ustaleniach odnośnie wyglądu elementów stolarki budowlanej jest wykonywany indywidualny projekt, który klient akceptuje.

II.

Wytworzenie. Po zaakceptowaniu projektu przez klienta, przedsiębiorca przystępuje do wytwarzania poszczególnych elementów stolarki budowlanej związanej z usługami, o których mowa w niniejszym zapytaniu.

III.

Montaż. Po wykonaniu etapu II (wytworzenie) przedsiębiorca przystępuje do montażu.

Usługa wykonana przez przedsiębiorcę jest zatem świadczona zgodnie z indywidualnymi potrzebami klienta. Przedsiębiorca wykonuje kompleksowo wyżej wymienione usługi, tj. od projektu do montażu. Przedsiębiorca nie świadczy tych usług pojedynczo, tj. nie wykonuje usługi w zakresie zaprojektowania, bez wykonania na rzecz klienta pozostałych części składowych usług. Zasadniczą usługą jest w tym wypadku montaż. Klient zamawia bowiem zabudowę wnęk, ścian, lub otworów drzwiowych i taki jest cel, zgodny zamiar stron sformułowany w umowie. Istotą umowy jest zamontowanie stolarki budowlanej, w taki sposób, by określona w projekcie zabudowa spełniała wymagania klienta.

Umowa nie zawiera postanowień w zakresie tego, jaki podmiot będzie wykonawcą (producentem) materiałów służących do zabudowy wnęk, ścian bądź drzwi.

Powyższe usługi świadczone są w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Faktura dokumentująca wyżej opisaną transakcję będzie zawierała jedną pozycję obejmującą całość robót wraz z wykorzystanymi materiałami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* czy w związku ze świadczeniem kompleksowej usługi, polegającej na zaprojektowaniu, wytworzeniu oraz zamontowaniu trwałej zabudowy wnęk (szafą wnękową trwale związaną ze ścianą), podatnik ma prawo do zastosowania stawki 7%.

* czy w związku ze świadczeniem kompleksowej usługi polegającej na zaprojektowaniu, wytworzeniu oraz zamontowaniu paneli ściennych i sufitowych, podatnik ma prawo do zastosowania stawki 7%.

* czy w związku ze świadczeniem kompleksowej usługi polegającej za zaprojektowaniu, wytworzeniu i zamontowaniu drzwi podatnik na prawo do zastosowania stawki 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

kompleksowa usługa polegająca na zaprojektowaniu, wytworzeniu oraz zamontowaniu trwałej zabudowy wnęk (szafą wnękową trwale związaną ze ścianą), podlega opodatkowaniu stawką 7%,

2.

kompleksowa usługa polegająca na zaprojektowaniu, wytworzeniu oraz zamontowaniu paneli ściennych i sufitowych podlega opodatkowaniu stawką 7%,

3.

kompleksowa usługa polegająca na zaprojektowaniu, wytworzeniu i zamontowaniu drzwi podlega opodatkowaniu stawką VAT 7%.

W pierwszej kolejności w przedmiotowej sprawie należy rozstrzygnąć czy czynności będące przedmiotem opisu stanu faktycznego należy uznać w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) za dostawę towarów czy też za świadczenie usług. Przy świadczeniu usług budowlano-montażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, a także sprzedaży towarów (materiałów) zastosowanie prawidłowej stawki podatku wymaga bowiem ustalenia, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy też świadczy usługę. Powyższe zależy od przedmiotu zawartej umowy cywilno-prawnej, w której kontrahenci uregulowali rodzaj łączącego ich stosunku prawnego i jasno określili zgodny zamiar stron i cel czynności prawnej.

Zawierana umowa z klientem jako przedmiot obejmuje wyświadczenie pojedynczych usług, które składają się na efekt końcowy - zabudowę wnęk, ścian lub otworów drzwiowych. Całość składa się z następujących pojedynczych usług: dokonanie dokładnych pomiarów, dobór rodzajów materiałów, kolorów i okuć, wykonanie projektu, wyceny, wykonania we własnym zakresie zabudowy, dostarczenie jej do mieszkania klienta i montaż. Jest to usługa kompleksowa, w której podstawą jest z całą pewnością montaż. Koszt materiałów własnych jest wkalkulowany w cenę usługi.

Z treści zawieranej umowy wynika, iż klient zlecając np. zabudowę wnęki czy położenie paneli nie dokonuje zamówienia mebla czy panelu jako towaru. Zainteresowany jest w głównej mierze efektem końcowym - a więc odpowiednim, zgodnym z projektem zabudowaniem wnęki, czy położeniem paneli. Dla klienta nie ma znaczenia czy będące przedmiotem montażu poszczególne elementy mebli lub kładzione na ścianie panele są przez podatnika produkowane czy też nabywa on je wcześniej od innego producenta. Ważna jest bowiem zabudowa wnęki - w sposób określony w projekcie.

Podkreślenia wymaga fakt, że żaden z elementów składowych usługi nie jest wykonywany odrębnie. Projekt, wykonanie i montaż są ze sobą nierozerwalnie związane i stanowią usługę jako całość. Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż świadczona usługa jest zatem usługą kompleksową. Usługa taka na potrzeby podatku VAT powinna być klasyfikowana jako jedno świadczenie, o charakterze którego przesądza usługa zasadnicza - czyli w analizowanym wypadku montaż. Samo bowiem wykonanie projektu, wytworzenie zabudowy lub dostarczenie paneli czy drzwi nie pozwoli na uzyskanie efektu końcowego, którym zgodnie z umową ma być zabudowa wnęki, ścian czy montaż drzwi.

Jak zostało to wskazane w opisie stanu fatycznego usługa świadczona przez podatnika składa się z szeregu usług cząstkowych. Z orzecznictwa ETS wynika, iż brak jest uzasadnionych podstaw do dzielenia dla celów podatkowych świadczenia, które w aspekcie ekonomicznym stanowi jedną całość. ETS wielokrotnie wypowiadał się na ten temat, m.in. w orzeczeniach z dnia 22 października 1998 r. Nr C-308/96, z dnia 25 lutego 1999 r. Nr C-349/96, z dnia 17 listopada 1993 r. Nr C-68/92 i Nr C-69/92. W wyroku z dnia 25 lutego 1999 r. Nr C-349/96 ETS stwierdził: " pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

Z orzeczenia tego wynika, że celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługa dominującą usługę złożoną jest lepsze wykorzystanie przez nabywcę usługi zasadniczej - dominującej. Zatem w przypadku usługi wykonania zabudowy wnęki związane z nią projekty, pomiary, produkcja materiałów do zabudowy stanowią usługi pomocnicze. Charakter wiodący ma natomiast usługa montażu.

W powołanym orzeczeniu ETS stwierdził, że usługa zasadnicza, ażeby mogła zostać uznana za część usługi złożonej musi realizować jeden ściśle określony cel tj. musi ona przyczyniać się do lepszego wykorzystania przez nabywcę usługi złożonej, wchodzącej w jej zakres usługi zasadniczej. W analizowanym stanie faktycznym nie sposób jest dokonać zabudowy wnęki lub zabudowy ścian przy użyciu panelu, jeśli wcześniej materiały do zabudowy nie zostaną wyprodukowane lub nabyte. Mając na uwadze treść wyżej wskazanego orzecznictwa ETS należy zatem uznać, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone. Z powołanych wyroków wynika, że w celu ustalenia czy dana usługa może być uznana za usługę złożoną konieczne jest zbadanie przebiegu konkretnej transakcji, w rzeczywistości uwzględnienie wszystkich ekonomicznych aspektów tej transakcji. Jak powyżej zaznaczono konieczne jest ustalenie wzajemnych relacji pomiędzy usługami wchodzącymi w skład usługi złożonej w zakresie celów, które usługi te realizują.

O tym, że w wypadku zabudowy wnęk dla klasyfikacji podatkowej decydujące znaczenie ma treść zawartej umowy (w tym wypadku usługa zabudowy) wypowiadały się także organy podatkowe m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu, postanowienie z dnia 31 lipca 2007 r. znak PP-II-443/84/07/IW; Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach, postanowienie z dnia 28 lutego 2006 r. znak 1408/PPM/443-2/06; Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chełmnie, postanowienie z dnia 23 marca 2006 r. znak PP-443-20/06; Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim, postanowienie z dnia 11 stycznia 2006 r. znak 1412/PP/443-64/06. Podobnie WSA we Wrocławiu w wyroku z 28 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Wr 1632/07 stwierdził, że w przypadku montażu okien przez ich producenta świadczenie podatnika powinno być uznane za kompleksowe. Z punktu widzenia klienta istotne było bowiem zamontowanie stolarki i przeprowadzenie odpowiednich robót budowlanych, a nie przeniesienie na niego prawa do rozporządzania w wyniku dostawy wyprodukowanych przez podatnika towarów. Zatem, świadczenie to powinno być zaklasyfikowane jako usługa (usługowy element świadczenia jest bowiem przeważający).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż czynności wskazane w opisie stanu faktycznego, dokonywane przez podatnika, winny być uznane za usługę kompleksową, jednorodną pod względem ekonomicznym - usługę budowlano-montażową. Tym samym w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatnika będących przedmiotem opisu stanu faktycznego winna mieć zastosowania stawka podatku przewidziana przepisami prawa dla tego rodzaju czynności.

Na podstawie § 5 ust. 1a) pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy VAT. Art. 2 pkt 2 ustawy VAT mówi, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Mając zatem na uwadze fakt, iż usługi montażowe wykonywane są przez podatnika w budynkach mieszkalnych winny one zgodnie z wyżej wskazanym przepisem rozporządzenia zostać opodatkowane stawką podatku VAT 7%.

Podobne stanowisko zajął WSA w Warszawie w wyroku z 4 kwietnia 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 274/08.

Jednocześnie wskazać należy, iż z pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 lipca 2008 r. znak OK.-5672/KU-2830/2008 wydanego na wniosek podatnika wynika, iż zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.). w oparciu o przedstawiony opis Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi uznał, iż świadczone przez podatnika usługi mieszczą się w grupowaniach:

* projektowanie i montaż trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej oraz trwałej zabudowy kuchennej wykonanych z drewna według indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów tej zabudowy oraz montaż drzwi drewnianych wykonywany przez producenta: PKWiU 20.30.90-00.00 "Usługi związane z instalowaniem (montażem) wytwarzanych przez producenta wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa oraz prefabrykowanych budynków drewnianych",

* drzwi drewniane: PKWiU 20.30.11 "Okna i drzwi, ościeżnice i progi drewniane",

* panele ścienne np. na bazie płyt MDF lub HDF fornirowane lub laminowane wraz z montażem wykonanym przez ich producenta: PKWiU 20.20 "Fornir, płyty laminowane, płyty wiórowe, płyty pilśniowe oraz pozostałe rodzaje płyt i desek, sklejka".

Jednocześnie w związku z § 2 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym dla celów podatkowych nadal stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), Ośrodek poinformował, iż wymienione w piśmie usługi i wyroby mieściły się w grupowaniach:

* projektowanie i montaż trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej oraz trwałej zabudowy kuchennej, wykonanych z drewna według indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów tej zabudowy oraz wyroby meblowe: PKWiU 36.1 "Meble",

* drzwi drewniane wraz z montażem wykonanym przez ich producenta: PKWiU 20.30.11 "Okna i drzwi. ościeżnice i progi drewniane",

* panele ścienne np. na bazie płyt MDF lub HDF fornirowane lub laminowane wraz z montażem wykonanym przez ich producenta: PKWiU 20.20 "Fornir, płyty laminowane, płyty wiórowe, płyty pilśniowe oraz inne rodzaje płyt i desek, sklejka".

Jednocześnie z wyjaśnień zawartych do (stosowanej na potrzeby podatków) PKWiU wynika, iż "5.3.4 roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny urządzenia), z następującym zastrzeżeniami:

* roboty instalacyjne wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,

* gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób".

Zaklasyfikowanie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi do kategorii towaru nie wynika z faktu, iż zdaniem Urzędu Statystycznego dokonuje on dostawy tegoż towaru, lecz wynika to z zasad metodologicznych oraz wytycznych PKWiU. Świadczona przez Wnioskodawcę usługa jest usługą złożoną i jako taka powinna być zakwalifikowana. Zawiera element dostawy, lecz głównym jej celem - wynikającym z wyrażonej w umowie woli stron - jest opisana we wniosku usługa i jako taka winna być opodatkowana stawką 7%. Stanowisko takie potwierdzają wyroki sądów administracyjnych m.in. wyrok WSA we Wrocławiu z 28 lutego 2008 r. sygn. I SA/Wr 1632" wyrok WSA w Warszawie z 4 kwietnia 2008 r. sygn. III SA/Wa 274/08, oraz orzeczenie ETS C-41/04.

Ponadto w odniesieniu do usługi polegającej za zabudowie otworów okiennych oraz drzwiowych podstawą zastosowania obniżonej stawki do usługi polegającej na montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów w obiektach budownictwa mieszkaniowego jest przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - poz. 19 załącznika.

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Natomiast na podstawie art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej, czyli według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ww. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne.

Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się - w myśl ust. 12 lit. a) cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarska i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b) ww. ustawy nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c) ustawy).

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pk

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Podkreślić należy, iż do dnia 30 listopada 2008 r. ww. zakres uregulowany był rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - § 5 ust. 1a rozporządzenia.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy oraz § 6 ust. 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem następujących rodzajów usług:

* kompleksowa usługa polegająca na zaprojektowaniu, wytworzeniu oraz zamontowaniu trwałej zabudowy wnęk (szafa wnękowa trwale związana ze ścianą),

* kompleksowa usługa polegająca na zaprojektowaniu, wytworzeniu oraz zamontowaniu paneli ściennych i sufitowych,

* kompleksowa usługa polegająca na zaprojektowaniu, wytworzeniu i zamontowaniu drzwi.

Powyższe usługi są świadczone w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Faktura dokumentująca wyżej opisane transakcje będzie zawierała jedną pozycję obejmującą całość robót wraz z wykorzystanymi materiałami. Dla wykonywanych czynności Wnioskodawca podał symbole PKWiU:

* projektowanie i montaż trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej oraz trwałej zabudowy kuchennej, wykonanych z drewna według indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów tej zabudowy oraz wyroby meblowe: PKWiU 36.1 "Meble",

* drzwi drewniane wraz z montażem wykonanym przez ich producenta: PKWiU 20.30.11 "Okna i drzwi, ościeżnice i progi drewniane",

* panele ścienne np. na bazie płyt MDF lub HDF fornirowane lub laminowane wraz z montażem wykonanym przez ich producenta: PKWiU 20.20 "Fornir, płyty laminowane, płyty wiórowe, płyty pilśniowe oraz inne rodzaje płyt i desek, sklejka".

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z § 2 pkt 1 obowiązującego do 31 grudnia 2008 r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), zastąpionego § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z generalnym trójpodziałem działalności gospodarczej, działalność dzieli się na trzy główne grupy: produkcja, handel i usługi. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w grupowaniach statystycznych. Zgodnie z pkt 5.3.4 statystycznych zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zależności od tego kto: producent, firma usługowa, czy handlowa dokonuje montażu artykułów branży budowlanej, tak klasyfikowana jest wykonywana przez niego czynność. I tak:

1.

roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu;

2.

gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób;

3.

budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale PKWiU 45;

4.

roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu PKWiU 52.

Oznacza to, że jeżeli producent montuje lub instaluje wyrób budowlany, jego czynność klasyfikowana jest w grupowaniu obejmującym dany wyrób. Na gruncie ustawy od towarów i usług skutkuje to tym, iż powyższa czynność stanowi dostawę towarów a nie usługę.

Wnioskodawca zakwalifikował wykonywane przez siebie czynności do grupowań:

* projektowanie i montaż trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej oraz trwałej zabudowy kuchennej, wykonanych z drewna według indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów tej zabudowy oraz wyroby meblowe: PKWiU 36.1 "Meble",

* drzwi drewniane wraz z montażem wykonanym przez ich producenta: PKWiU 20.30.11 "Okna i drzwi, ościeżnice i progi drewniane",

* panele ścienne np. na bazie płyt MDF lub HDF fornirowane lub laminowane wraz z montażem wykonanym przez ich producenta: PKWiU 20.20 "Fornir, płyty laminowane, płyty wiórowe, płyty pilśniowe oraz inne rodzaje płyt i desek, sklejka".

W świetle przywołanych przepisów oraz przestawionej przez Wnioskodawcę klasyfikacji (przy założeniu, iż zgodnie ze spoczywającym na nim obowiązkiem prawidłowo dokonał on sklasyfikowania wykonywanych czynności), czynności powyższe (kompleksowe usługi polegające na zaprojektowaniu, wytworzeniu i montażu zabudowy wnęk, paneli ściennych i sufitowych oraz drzwi) podlegają opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe. Uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę i to jego obciążają wszelkie negatywne konsekwencje z tego tytułu.

Powołane przez Wnioskodawcę wyroki sądów administracyjnych i interpretacje organów podatkowych są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzeń przyszłych stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl