IPPP1-443-2145/08-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2145/08-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Budowa zespołu boisk sportowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Budowa zespołu boisk sportowych".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza realizować inwestycję pn. "Budowa zespołu boisk sportowych". Gmina zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy z Unii Europejskiej w ramach działania "Odnowa i rozwój Wsi" program rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013 lub do regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2007-2013 oś priorytetowa VIII: infrastruktura społeczna, działanie: Infrastruktura szkolna i sportowa o dofinansowanie wyżej wymienionego projektu, gdzie podatek VAT będzie zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Realizowany projekt nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

Zespół boisk, które są przedmiotem projektu będzie własnością Gminy i zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych.

Inwestycja będzie służyć celom publicznym, co wynika z działalności statutowej Gminy. Inwestycja ta jest zadaniem własnym Gminy, polegającym na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej w tym urządzeń sportowych. Inwestycja będzie służyć młodzieży szkolnej oraz społeczności lokalnej nieodpłatnie.

Podatek VAT wynikający z zakupu towarów i usług dotyczących realizowanego projektu nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym, dlatego też Gmina nie będzie mieć możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od przedmiotowej inwestycji, co zgodne jest z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W takim przypadku podatek vat będzie zaliczony do kosztów kwalifikowanych projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego projektu będzie mogła odliczyć podatek VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług, ponieważ podatek wynikający z zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach projektu nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wskazać należy, iż jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i z tytułu wykonywania tych zadań jest zwolniona z podatku VAT na podstawie regulacji ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej w tym urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Gmina zamierza realizować inwestycję pn. "Budowa zespołu boisk sportowych". Gmina zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy z Unii Europejskiej w ramach działania "Odnowa i rozwój Wsi" program rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013 lub do regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2007-2013 oś priorytetowa VIII: infrastruktura społeczna, działanie: Infrastruktura szkolna i sportowa o dofinansowanie wyżej wymienionego projektu, gdzie podatek VAT będzie zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Realizowany projekt nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

Zespół boisk, które są przedmiotem projektu będzie własnością Gminy i zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych.

Inwestycja będzie służyć celom publicznym, co wynika z działalności statutowej Gminy. Inwestycja ta jest zadaniem własnym Gminy, polegającym na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej w tym urządzeń sportowych. Inwestycja będzie służyć młodzieży szkolnej oraz społeczności lokalnej nieodpłatnie.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Budowa zespołu boisk sportowych" z uwagi na fakt, iż nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. przedmiotowa inwestycja w tym zakresie nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl