IPPP1-443-214/10-6/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-214/10-6/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 kwietnia 2010 r. i pismem z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca (dostawca towaru) z początkiem roku 2009 zawarł ze swoim kontrahentem (odbiorca towaru) umowę ramową dotyczącą współpracy handlowej. Zgodnie z tą umową Wnioskodawca zobowiązał się dostarczyć kontrahentowi towary wskazane przez kontrahenta w indywidualnym zamówieniu (pkt 1 umowy ramowej), natomiast kontrahent zobowiązał do zapłaty za towar w określonym terminie (pkt 8 umowy ramowej). Ponadto strony uzgodniły, iż w razie osiągnięcia w danym miesiącu kalendarzowym obrotu przekraczającego określoną kwotę netto tytułem sprzedaży kontrahentowi towarów Wnioskodawcy, Wnioskodawca zobowiązuje się do wypłaty na rzecz kontrahenta specjalnej premii pieniężnej określonej procentowo od osiągniętego obrotu (pkt 15 umowy ramowej). Dodatkowo ustalono, że po zakończeniu sezonu (dostarczanym towarem były artykuły pirotechniczne sprzedawane w grudniu każdego roku) kontrahent ma prawo do dokonania zwrotu niesprzedanego towaru (Wnioskodawca wystawia faktury korygujące na zwrócony towar - art. 29 ust. 4 ustawy o VAT). Faktury VAT korygujące zmniejszają obrót roku kalendarzowego, w którym zostały wystawione. W wyniku dokonanych ustaleń obrót za 2009 r., będący podstawą naliczenia specjalnej premii pieniężnej, objął sprzedaż netto za grudzień 2009 r. oraz korekty sprzedaży netto (faktury korygujące za zwrócony towar wystawione w marcu i kwietniu 2009 r.), dotyczące zwrotów towarów sprzedanych kontrahentowi w grudniu 2008 r. (obrót wyliczony za rok kalendarzowy, tj. na podstawie faktur VAT wystawionych w danym roku). Warunkiem wypłacenia specjalnej premii pieniężnej jest zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż kontrahent (odbiorca towaru) jest wynagradzany za to, że dokonuje nabyć określonej wartości, a w konsekwencji za lojalność, tj. za to, że nabywa towary od Wnioskodawcy, a nie od konkurencji. Dodatkowo z uwagi na możliwość otrzymania dodatkowego wynagrodzenia w postaci premii pieniężnej oraz krótki okres sprzedaży (towar sezonowy), kontrahent w ramach prowadzonej działalności gospodarczej intensyfikuje swoje działania handlowe w zakresie sprzedaży nabytych od Spółki produktów, m.in. poprzez odpowiednią ich ekspozycję, bieżące składanie zamówień na artykuły, które schodzą ze stanu (uzupełnianie i zapewnienie pełnej asortymentowości), reklamę w gazetkach (widoczne logo Wnioskodawcy) itp.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna wypłacona kontrahentowi nie jest związana z żadną konkretną dostawą, jest wynagrodzeniem za jego określone zachowanie. Premia pieniężna jest bowiem uzależniona od konkretnych dostaw tylko w takim zakresie, w jakim jest ona niezbędna do wyliczenia danego poziomu obrotów, od których jest wyliczana jej wysokość. Pomiędzy zachowaniem kontrahenta a zapłatą specjalnej premii pieniężnej istnieje ścisły i bezpośredni związek, co przesądza o odpłatnym charakterze świadczonej usługi.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 19 lutego 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż zgodnie z zawartą umową ramową, działania kontrahenta polegające na odpowiedniej ekspozycji towaru zakupionego od Wnioskodawcy, bieżące składanie zamówień, reklama w gazetce itp., są dobrowolnymi działaniami kontrahenta, od podjęcia których wypłata premii nie jest uzależniona. Jednak od tych działań zależy wielkość osiągniętego obrotu będącego podstawą do naliczenia premii, dlatego zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem usługi za które kontrahent ma otrzymać wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej jest jego aktywność, dążność i zamiar przysporzenia polegającego na osiągnięciu przez kontrahenta z którym Wnioskodawca współpracuje jak największego obrotu (co generuje zysk u Wnioskodawcy), od którego uzależniona jest wypłata premii na rzecz kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy osiągnięcie przez kontrahenta obrotu przekraczającego określoną kwotę, zobowiązującą Wnioskodawcę do wypłacenia kontrahentowi specjalnej premii pieniężnej, jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

2.

Czy czynność polegająca na nabyciu od Wnioskodawcy towarów na wartość netto przekraczającą określoną kwotę, za którą to czynność Wnioskodawca wypłaca premię pieniężną, należy udokumentować fakturą VAT jako sprzedaż usług ze stawką 22%.

3.

Czy wypłaconą premię pieniężną określoną procentowo w stosunku do obrotu za dany rok kalendarzowy Wnioskodawca powinien potraktować jako udzielony rabat i udokumentować fakturami korygującymi VAT.

4.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahenta za zrealizowanie określonego poziomu obrotów.

Ad. pytania nr 1:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast z art. 8 ust. 1 wynika, że świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z powyższego wynika, iż pojęciu świadczenia usług na gruncie Ustawy o VAT nadano bardzo szeroki zakres.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, wypłacona premia pieniężna jest wynagrodzeniem za zrealizowanie określonego poziomu obrotów. Premia stanowi ekwiwalent za określone zachowanie (świadczenie) ze strony kontrahenta, polegające na dokonaniu zakupu towarów u Wnioskodawcy o określonej wartości, w danym okresie czasu. Kontrahent jest wynagradzany, że dokonuje nabyć określonej wartości a w konsekwencji nagradzany za lojalność, tj. za to że nabywa towary od Wnioskodawcy, a nie od jego konkurentów Ponadto, ustalone zasady wypłacania premii, mają na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami umowy, czyli istnieje ścisły związek pomiędzy zachowaniem kontrahenta, a zapłatą specjalnej premii pieniężnej przez Wnioskodawcę.

Ponadto, kwestia opodatkowania VAT premii pieniężnych wypłacanych w zamian za zrealizowanie określonego poziomu obrotów była wielokrotnie przedmiotem analizy władz skarbowych. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-774/2004/AP/065 MB6) oraz z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) płatności nie związane z żadną konkretną dostawą np. wypłacone z tytułu nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, stanowią odpłatność za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT. Także w interpretacji indywidualnej udzielonej kontrahentowi Wnioskodawcy (sygn. ILPP2/443-390/09-2/MR), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu zajął stanowisko, iż udzielona kontrahentowi specjalna premia pieniężna jest wynagrodzeniem za wykonaną usługę, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. "W przedmiotowej sprawie to nie nabycie towarów powodujące obrót przekraczający określoną kwotę podlega opodatkowaniu (gdyż jako odrębna czynność, dostawa towarów winna zostać już opodatkowana), lecz określone zachowanie Zainteresowanego, stanowiące świadczenie odrębnej usługi na rzecz dostawcy towarów."

Ad. pytania nr 2:

W związku ze stanowiskiem Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania pierwszego, zdaniem Wnioskodawcy, czynność polegająca na dokonaniu przez kontrahenta zakupu towarów o określonej wartości w danym okresie czasu jest dla celów podatkowych świadczeniem usług i dlatego powinna być przez kontrahenta udokumentowana fakturą VAT jako sprzedaż usług ze stawką 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT. Także, w przytoczonej już wcześniej interpretacji indywidualnej udzielonej kontrahentowi Wnioskodawcy (sygn. ILPP2/443-390/09-2/MR), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że "premia pieniężna jest wynagrodzeniem za usługę, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz powinna być udokumentowana jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy - fakturą VAT." oraz "Czynność taka - stosownie do treści art. 41 ust. 13 ustawy - winna być opodatkowana 22% stawką podatku."

Ad. pytania nr 3:

Zdaniem Wnioskodawcy wypłacona premia pieniężna nie jest rabatem udzielonym przez Wnioskodawcę, ponieważ nie można jej wiązać z konkretną dostawą na rzecz kontrahenta. Obrót do naliczenia premii pieniężnej jest wyliczany na podstawie sprzedaży danego okresu (w tym przypadku grudzień 2009 r.) pomniejszonej o dokonane zwroty towarów na początku danego roku kalendarzowego. Zwroty towarów dotyczą sprzedaży roku poprzedniego (zwroty towarów dokonywane są po zakończeniu sezonu, czyli sprzedaż w IV kwartale roku kalendarzowego a w I i II kwartale następnego roku kalendarzowego zwrot niesprzedanego towaru). W przytoczonej wyżej interpretacji indywidualnej (sygn. lLPP2/443/3980/09-2/MR) czytamy "w sprawie nie ma zastosowania rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. W opisanym kształcie premie pieniężne nie dotyczą bowiem konkretnej dostawy, a wykonanego obrotu zakupów w określonym w umowie przedziale czasu."

Ad. pytania nr 4:

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur wystawionych przez kontrahenta za przekroczenie określonego pułapu obrotu. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wyjątek od powyższej zasady zawiera art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona z podatku.

Biorąc pod uwagę konkluzje przedstawione przez Wnioskodawcę w odniesieniu do pytania pierwszego, drugiego i trzeciego, nie ulega wątpliwości, że w zamian za premię pieniężną, kontrahent (odbiorca towaru) świadczy na rzecz Wnioskodawcy (dostawca towaru) usługi, które powinny być dokumentowane fakturami VAT na podstawie art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT. Według Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT. Regulacja ta dotyczy tych faktur, które dokumentują czynności niepodlegające VAT lub zwolnione z opodatkowania tym podatkiem, co nie ma miejsca w stanie faktycznym, który jest przedmiotem niniejszego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1 i 2

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł ze swoim kontrahentem umowę ramową dotyczącą współpracy handlowej. Zgodnie z tą umową zobowiązał się dostarczyć kontrahentowi towary wskazane w indywidualnym zamówieniu, natomiast kontrahent zobowiązał się do zapłaty za towar w określonym terminie. Ponadto strony uzgodniły, iż w razie osiągnięcia w danym miesiącu kalendarzowym obrotu przekraczającego określoną kwotę netto tytułem sprzedaży towarów, Wnioskodawca zobowiązuje się do wypłaty na rzecz kontrahenta specjalnej premii pieniężnej określonej procentowo od osiągniętego obrotu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, iż zgodnie z umową ramową, działania kontrahenta polegające na odpowiedniej ekspozycji towaru zakupionego od Wnioskodawcy, bieżące składanie zamówień, reklama w gazetce itp., są dobrowolnymi działaniami kontrahenta, od podjęcia których wypłata premii nie jest uzależniona.

Z powyższego wynika, iż premia wypłacana przez Wnioskodawcę w żaden sposób nie zobowiązuje nabywcy do wykonywania jakichkolwiek czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Brak jest zapisów umownych pozwalających na uzależnienie wysokości premii, czy też w ogóle jej przyznania od spełnienia przez nabywcę towarów dodatkowych czynności. Aktywność, jaką podejmuje kontrahent zależy tylko od jego własnej inicjatywy i mobilizacji, a nie wynika z umowy zobowiązaniowej łączącej Strony i nie podlega ocenie przez Wnioskodawcę ani odpłatności. Przyznana premia jest nagrodą za osiągnięcie określonego rezultatu tj. obrotu przekraczającego określoną kwotę.

Zatem wypłacane premie nie są związane z uzyskaniem przez Wnioskodawcę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywania przez kontrahentów zakupów o określonym wolumenie w ciągu ustalonych okresów rozliczeniowych. Co więcej, niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu zakupów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością.

Regulacja cyt. wyżej art. 8 ust. 1 ustawy, wskazuje że usługą jest świadczenie niebędące dostawą towaru. Na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży towarów. Czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą poprzez ich zsumowanie przekształcić się w usługę. Zauważyć więc należy, że opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towaru, prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności raz - jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi - jako świadczenia usługi zakupu tego samego towaru o określonej łącznej wartości w ramach tej samej transakcji. Podwójne opodatkowanie podatkiem od wartości dodanej we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej jest niedopuszczalne.

Reasumując, osiągnięcie przez kontrahenta obrotu przekraczającego określoną kwotę, zobowiązującą Wnioskodawcę do wypłacenia kontrahentowi specjalnej premii pieniężnej, nie jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi. W konsekwencji nie należy dokumentować fakturą VAT, czynności polegającej na nabyciu od Wnioskodawcy towarów na wartość netto przekraczającą określoną kwotę, za którą to czynność Wnioskodawca wypłaca premię pieniężną.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona premia pieniężna określona procentowo w stosunku do obrotu za dany rok kalendarzowy nie jest rabatem udzielonym przez Wnioskodawcę, ponieważ nie można jej wiązać z konkretną dostawą na rzecz kontrahenta. Obrót do naliczenia premii pieniężnej jest wyliczany na podstawie sprzedaży danego okresu (grudzień 2009 r.) pomniejszonej o dokonane zwroty towarów na początku danego roku kalendarzowego. Zwroty towarów dotyczą sprzedaży roku poprzedniego (zwroty towarów dokonywane są po zakończeniu sezonu, czyli sprzedaż w IV kwartale roku kalendarzowego a w I i II kwartale następnego roku kalendarzowego zwrot niesprzedanego towaru).

Należy wskazać, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności, to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo.

Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarem i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W świetle § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem,

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Odnosząc się do powyższego można stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym, premie pieniężne wypłacone na rzecz kontrahentów można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym. Jak podaje Wnioskodawca, premia jest określona procentowo od osiągniętego obrotu w danym roku. Aby więc ustalić wysokość premii należnej nabywcom towarów, zsumowane muszą być poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Nie można zgodzić się z argumentacją Spółki, że rabat nie jest związany z dostawą towarów, bowiem procent z danej liczby jest konkretną i policzalną kwotą, bez względu na fakt, czy jest obliczany od sumy poszczególnych kwot wynikających ze zrealizowanego obrotu, czy od kwoty pojedynczej faktury dokumentującej dostawę towaru. Tym samym, jeżeli dostawca udziela rabatu określonego procentowo po zakończeniu roku i ustaleniu wielkości zrealizowanych obrotów - to rabat ten w naturalny sposób łączy się z dokonaną dostawą towaru w tym okresie i stanowi rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy.

Mając powyższe na uwadze, uznać należy, że przedmiotowe premie pieniężne stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Ad. 4

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wskazano wyżej, w związku z wypłacaną premią pieniężną nabywcy towarów nie będą w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., premia pieniężna stanowić będzie w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlegać będzie regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, należy w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Otrzymujący premie nie będą świadczyć na rzecz Zainteresowanego usług w rozumieniu art. 8 ustawy, a zatem czynność ta u nich nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż faktury VAT otrzymywane od kontrahentów, dokumentujące wysokość otrzymanego bonusu, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany, bowiem wystawca faktury nie świadczył usług na rzecz dostawcy towarów. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, wystawionych przez nabywców w celu udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

Tym samym, stanowisko podatnika należało całościowo uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii posiadania interpretacji indywidualnej przez kontrahenta Spółki, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż interpretacja indywidualna wydana na wniosek kontrahenta nie ma mocy wiążącej dla Spółki. Stosownie do treści art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach wnioskodawcy w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Stosownie do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Z uprawnienia wymienionego w art. 14e ww. ustawy, Minister Finansów może korzystać z urzędu. Ustawa nie przewiduje natomiast możliwości składania wniosków w sprawie dokonania zmian w interpretacji indywidualnej, przez podmioty, na rzecz których wydano interpretację indywidualną.

Nie jest jednak wykluczona możliwość sygnalizowania Ministrowi Finansów potrzeby podjęcia tego rodzaju inicjatywy. Sygnały takie mogą płynąć od organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Nie wyznaczono żadnego terminu, w którym Minister Finansów byłby zobowiązany do zmiany interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl