IPPP1-443-2130/08-3/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2130/08-3/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zrealizowanych projektów przy współudziale środków z Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zrealizowanych projektów przy współudziale środków z Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Gmina X zwraca się z prośbą o wyjaśnienie na temat możliwości odzyskania podatku VAT od projektów zrealizowanych przy współudziale środków z Unii Europejskiej.

W dniu 10 sierpnia 2006 r. Gmina X zawarła umowę z Samorządem Województwa....... na dofinansowanie projektu nr........ "Przebudowa rozpoczętej, nieukończonej sali gimnastycznej z przeznaczeniem na Wiejski Ośrodek Kultury" w miejscowości....... zrealizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego". Całkowita wartość projektu wynosiła.....PLN.

W dniu 18 kwietnia 2007 r. Wiejski Ośrodek Kultury w Y został przekazany do użytkowania. Obiekt służy mieszkańcom miejscowości do zaspokajania ich potrzeb kulturalnych. Gmina nie uzyskuje żadnych przychodów związanych z jego użytkowaniem.

W dniu 25 sierpnia 2006 r. Gmina X zawarła umowę z Wojewodą..... o dofinansowanie projektu nr..... "Budowa drogi Gminnej w miejscowości......, Gmina X" ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Wartość całkowita projektu wynosiła..... PLN.

W dniu 29 sierpnia 2006 r. Gmina X zawarła umowę z Wojewodą..... o dofinansowanie projektu nr..... "Budowa drogi Gminnej w miejscowości....., Gmina X" także ze środków ww. funduszu. Wartość całkowita projektu wynosiła.....PLN.

Obydwa projekty drogowe zostały ukończone w roku 2007. W odniesieniu do tych projektów gmina także nie uzyskuje żadnych przychodów związanych z ich eksploatacją.

Przy realizacji wszystkich wymienionych projektów gmina nie skorzystała z odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ponieważ przedmiotowe inwestycje nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gmina X ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do zrealizowanego projektu nr.... "Przebudowa rozpoczętej, nieukończonej sali gimnastycznej z przeznaczeniem na Wiejski Ośrodek Kultury".

2.

Czy Gmina X ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do zrealizowanego projektu nr...... "Budowa drogi gminnej w miejscowości....., Gmina X".

3.

Czy Gmina X ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do zrealizowanego projektu nr..... "Budowa drogi gminnej w miejscowości......, Gmina X".

Zdaniem wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ponieważ przedmiotowe inwestycje nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną gminy. Gmina nie uzyskuje żadnych przychodów związanych z funkcjonowaniem Wiejskiego Ośrodka Kultury w.... Gmina nie uzyskuje też żadnych przychodów związanych z eksploatacją dróg.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, jeśli Gmina nabyte towary i usługi wykorzystywałaby do wykonywania czynności opodatkowanych, spełniona zostałaby przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy i przysługiwałoby jej prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem tych towarów i usług. W sytuacji natomiast, gdy Gmina nabywa towary i usługi w związku z wykorzystaniem ich do czynności zwolnionych bądź niepodlegajacych temu podatkowi, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa objęte są zwolnieniem od podatku, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie bowiem z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zaznaczyć należy, iż cytowane powyżej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. z dniem 1 grudnia 2008 r. utraciło moc obowiązującą. Zastąpione zostało rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Cytowany wyżej § 8 ust. 1 pkt 13 znajduje swój odpowiednik w § 13 ust. 1 pkt 11 obecnie obowiązującego rozporządzenia.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy:

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy),

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2007 r. Gmina Xzrealizowała trzy projekty przy współudziale środków z Unii Europejskiej:

1.

"Przebudowa rozpoczętej, nieukończonej sali gimnastycznej z przeznaczeniem na Wiejski Ośrodek Kultury" - nr projektu.....,

2.

"Budowa drogi gminnej w miejscowości....., Gmina X" - nr projektu.....,

3.

"Budowa drogi gminnej w miejscowości....., Gmina X" - nr projektu....

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że przedmiotowe inwestycje nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zrealizowany w ramach projektu "Przebudowa rozpoczętej, nieukończonej sali gimnastycznej z przeznaczeniem na Wiejski Ośrodek Kultury" Wiejski Ośrodek Kultury w..... został w 2007 r. przekazany do użytkowania, a Gmina nie uzyskuje żadnych przychodów związanych z jego użytkowaniem. Gmina nie uzyskuje również żadnych przychodów związanych z eksploatacją dróg gminnych wybudowanych w ramach ww. projektów drogowych.

A zatem, realizacja przedstawionych projektów nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług wykonywanym przez Gminę, a powyższe inwestycje mieszczą się w ramach zadań własnych Gminy, wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina X, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z realizacją przedstawionych we wniosku projektów, ponieważ przedmiotowe inwestycje nie są związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl