IPPP1/443-2121/08-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-2121/08-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.) dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku barwienia i znakowania oraz stawki podatkowej olejów opałowych o kodzie CN 3824, symbolu PKWiU 24.66.49-90.90 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku barwienia i znakowania oraz stawki podatkowej olejów opałowych typu "Bio".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka ZXXX wytwarza i sprzedaje odbiorcom olej opałowy typu "Bio", który zawiera mniej niż 70% olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z materiałów bitumicznych, o nazwie handlowej "Bio...". Olej opałowy typu "Bio" charakteryzuje się ponad 30% dodatkiem ciekłej biomasy (np. olejów i tłuszczy roślinnych lub zwierzęcych, gliceryny, kwasów tłuszczowych, olejów fuzlowych, itp.), a także dodatków depresujących, poprawiających spalanie i eliminujących zapachy.

Spółka wytwarza wskazany wyżej olej opałowy poprzez mieszanie komponentów w zbiorniku naziemnym w odpowiedniej temperaturze, a następnie sprzedaje go swoim klientom.

Wytwarzany przez Spółkę olej opałowy typu,"Bio" o nazwie "Bio...", zależnie od rodzaju użytego bio-komponentu, którego udział w gotowym produkcie przekracza zawsze 30%, cechuje się następującymi parametrami fizyko-chemicznymi (istotnymi z punktu widzenia przepisów w sprawie podatku akcyzowego):

* gęstość w temperaturze 15 st. C powyżej 0,890 kg/cm3;

* destylacja w temperaturze 350 st. C powyżej 30% objętościowo;

* zawartość siarki do 1%.

Parametry powyższe ustalone zostały na podstawie badania próbek oleju opałowego typu "Bio" o nazwie handlowej "Bio...".

Ze względu na wskazane wyżej pochodzenie oraz skład chemiczny olejów opałowych typu "Bio", a w szczególności ponad 30% zawartość dodatku ciekłej biomasy, w związku z czym gotowy wyrób - olej opałowy typu "Bio" o nazwie handlowej "Bio..." - zawiera mniej niż 70% olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z materiałów bitumicznych, w ocenie Spółki tego rodzaju olej opałowy podlega zaklasyfikowaniu do kodów CN z pozycji 3824 (pozostałe produkty chemiczne) oraz odpowiadającego im symbolu PKWiU 24.66.49-90.90.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy oleje opałowe typu "Bio" o wskazanych w niniejszym wniosku parametrach fizyko-chemicznych, produkowane i sprzedawane przez spółkę ZXXX, podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia określonemu przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i bawienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm.).

2.

Jakiej wysokości stawka podatku akcyzowego znajdować będzie zastosowanie do olejów opałowych typu "Bio", których produkcję i sprzedaż prowadzi spółka ZXXX.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zgodnie z brzmieniem przepisu § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie znakowania i bawienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych, dla celów kontroli obrotu znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 st. C lub których gęstość w temperaturze 15 st. C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710, oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe.

Mając na uwadze literalne brzmienie powołanego przepisu rozporządzenia w ocenie Spółki obowiązek znakowania i barwienia dotyczy tylko tych olejów opalowych, które łącznie spełniają wszystkie określone w nim warunki, tj: stopnia destylacji lub gęstości we wskazanej temperaturze, klasyfikacji do dowolnego kodu PKWiU, klasyfikacji do pozycji CN 2710 oraz przeznaczenia na cele opałowe. Jeżeli którykolwiek z powyższych warunków nie jest spełniony, wówczas produkt nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia na podstawie przepisów rozporządzenia. Zważywszy, iż produkowane i sprzedawane przez Spółkę oleje opałowe typu "Bio", z uwagi na to że zawierają ponad 30% dodatek biomasy, nie podlega zaliczeniu do żadnego z kodów CN mieszczących się w pozycii 2710, ale klasyfikowane są np. do kodów CN z pozycji 3824 (pozostałe produkty chemiczne), w ocenie Spółki nie spełniają jednego z warunków określonych w § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie znakowania i bawienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych.

Mając powyższe na uwadze w ocenie Spółki oleje opałowe typu "Bio", które ze względu na swój skład i pochodzenie chemiczne nie są klasyfikowane do pozycji CN 2710, nie podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia dla celów kontroli obrotu, nawet jeżeli spełniają inne warunki przewidziane przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie znakowania i bawienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu.

Ad. 2.

Zgodnie z brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, stawki podatku określone we wskazanych przepisach ustawy o podatku akcyzowym obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju. We wskazanym załączniku nr 1 w poz. 2 przewidziane zostały następujące obniżone stawki podatku akcyzowego dla olejów opałowych (bez względu na symbol PKWiU) przeznaczonych na cele opałowe:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 st. C lub których gęstość w temperaturze 15 st. C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem - stawka 232 zł/1000 l;

b.

pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - stawka 60 zł/1000 kg.

W ocenie Spółki o zastosowaniu jednej z przewidzianych we wskazanej regulacji obniżonych stawek akcyzy decyduje spełnienie przez dany olej opałowy wszystkich przesłanek określonych odrębnie dla każdej ze stawek.

Mając na uwadze brzmienie powołanego przepisu Spółka stoi zatem na stanowisku, że w odniesieniu do olejów opałowych typu "Bio", które nie będą oznakowane ani zabarwione, w sytuacji gdy brak obowiązku znakowania i barwienia oleju wynika z odrębnych przepisów wydanych w tej sprawie przez Ministra Finansów, zastosowanie znajdować będzie stawka podatku akcyzowego określona w poz. 2 lit. b) załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, tj. 60 zł/1000 kg.

Spółka wskazuje, że powyższe stanowiska znajdują potwierdzenie w licznych interpretacjach przepisów podatkowych wydanych w analogicznych stanach faktycznych, np.: w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP1/443-178/07-3/SM z dnia 30 października 2007 r.; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP3/443-75/08/JK z dnia 23 czerwca 2008 r. zmienionej pismem ITPP3/443w-08/08 z dnia 22 sierpnia 2008 r.; postanowieniu Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie, sygn. 351000-RPA-91103-45/08 z dnia 12 stycznia 2007 r.; postanowieniu Naczelnika Urzędu Celnego w Słupsku. sygn. 32300-RPA-058-12/06/ZB z dnia 10 sierpnia 2006 r.; którą to okoliczność organ wydający interpretację w imieniu Ministra Finansów powinien wziąć pod uwagę w celu zapewnienia jednolitości wydanych wiążących interpretacji przepisów podatkowych, zgodnie z art. 14b Ordynacji Podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.

W myśl art. 62 ust. 2 ustawy - olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Zatem o kwestii uznania danego wyrobu za wyrób akcyzowy zharmonizowany, winno decydować jego bezpośrednie przeznaczenie do celów opałowych. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Spółka wytwarza i sprzedaje wyrób o kodzie CN 3824 (pozostałe produkty chemiczne), symbol PKWiU 24.66.49-90.90, tj. olej opałowy typu "Bio", który zawiera mniej niż 70% olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z materiałów bitumicznych i dodatkiem 30% ciekłej biomasy (np. olejów i tłuszczy roślinnych lub zwierzęcych, gliceryny, kwasów tłuszczowych, olejów fuzlowych, itp.).

Dla celów kontroli obrotów m.in. olejami opałowymi został wprowadzony obowiązek ich znakowania i barwienia. Na podstawie delegacji wynikającej z art. 66 ust. 2 ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm.). Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 niniejszego rozporządzenia - dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe.

Przedmiotowy wyrób spełnia warunek w zakresie destylacji, tj. w temperaturze 350 °C destyluje więcej niż 30%.

Z uwagi jednak na sklasyfikowanie wyrobu w pozycji CN 3824 - nie podlega on obowiązkowi barwienia i znakowania.

Ad. 2.

Na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 65 ust. 2 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.). Zgodnie z załącznikiem nr 1 poz. 2 ww. rozporządzenia (Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju), stawki akcyzy dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe (bez względu na symbol PKWiU) wynoszą:

a.

232,00 zł/1.000 l - dla olejów opałowych, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa niż 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem,

b.

60,00 zł/1.000 kg - pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe.<

J/w stwierdzono, mimo że sprzedawany przez Spółkę olej opałowy "Bio" spełnia warunek dotyczący destylacji (który obligowałby do jego znakowania), z uwagi jednak na sklasyfikowane go do kodu CN 3824 - nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia wynikającego z § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych (...).

W myśl ww. art. 62 ust. 2 ustawy - (...) ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Uwzględniając powyższe, ponieważ przedmiotowy wyrób nie jest ciężkim olejem opałowym (zawartość siarki nie przekracza 3%) - jego sprzedaż na terytorium kraju będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku akcyzowego w wysokości 60,00 zł/1.000 kg.

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Biorąc pod uwagę powyższe, organ nie dokonywał klasyfikacji statystycznej wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa - od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 19 września 2008 r., różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego XXX.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl