IPPP1-443-2119/08-6/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2119/08-6/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) - uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2008 r. na wezwanie wysłane w dniu 2 grudnia 2008 r. oraz w dniu 31 grudnia 2008 r. na wezwanie wysłane w dniu 19 grudnia 2008 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniach zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada w swoim majątku między innymi prawo wieczystego użytkowania nieruchomości, działka nr x, objęta księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy - Wydział Ksiąg Wieczystych, wraz z prawem własności budynków gospodarczych znajdujących się na działce. Budynki te znajdują się na działce od co najmniej 1945 r. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem obiektów znajdujących się na tej działce. Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przekraczających 30% wartości początkowej budynku zarówno przed wprowadzeniem budynków do ewidencji środków trwałych jak i w trakcie ich użytkowania. Budynki te były użytkowane przez Wnioskodawcę przez 14 lat. W budynkach tych spółka od kilku miesięcy nie prowadzi już żadnej działalności, nie ma w nich żadnych maszyn i urządzeń. Przedmiotowa nieruchomość aktualnie, wobec zakończenia produkcji, nie jest w żaden sposób powiązana organizacyjnie z działalnością prowadzoną przez Spółkę, która to działalność jest w całości prowadzona w siedzibie Spółki. Z uwagi na fakt, iż Spółka znajduje się obecnie w likwidacji, likwidator Spółki podjął decyzję o sprzedaży nieruchomości w celu pokrycia zobowiązań Spółki.

Ponadto w pismach będących uzupełnieniem do wniosku wnioskodawca opisał pozostałe działki.

Zgodnie z tym opisem działka nr y jest zabudowana. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, działka ta to teren istniejącego zainwestowania, dopuszczalna jest ewentualna zabudowa uzupełniająca. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem obiektów znajdujących się na tej działce. Obiekty te znajdują się na tej działce od co najmniej 1945 r., a wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów. Nie przysługiwało mu także prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na ulepszenie ww. obiektów.

Wnioskodawca wykorzystywał obiekty znajdujące się na tej działce do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w okresie do 1994 r. do maja/czerwca 2008 r.

Natomiast działka nr z nie jest działką zabudowaną. Jak wynika z wypisu z rejestru gruntów działka ta to grunty orne, lasy i pastwiska trwałe. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przedmiotowa działka to teren istniejącego zainwestowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność sprzedaży przez Spółkę prawa użytkowania wieczystego działki nr x wraz z prawem własności posadowionych na niej budynków i sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek nr y i z będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy kwestia opodatkowania sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek wraz z prawem własności budynków będzie przedstawiała się następująco:

Co do działki nr x wraz posadowionymi na niej budynkami; sprzedaż prawa własności budynków będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług z uwagi na zwolnienie od podatku dostawy towarów używanych, w tym budynków, przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki nr y będzie zwolniona od tego podatku z uwagi na zwolnienie zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku, przewidziane w § 8 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług;

Co do działki nr y, sprzedaż prawa własności budynków posadowionych na tej działce będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług z uwagi na zwolnienie od podatku dostawy towarów używanych, w tym budynków, przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki nr y będzie zwolniona od podatku z uwagi na zwolnienie zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te tub budowle albo ich części są zwolnione od podatku, przewidziane w § 8 ust. pkt 12 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Co do działki nr z, z uwagi na przeznaczenie działki na cele rolnicze, w związku ze zwolnieniem zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów przeznaczonych na cele rolnicze przewidziane w § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto zdaniem wnioskodawcy, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem tym podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Co prawda art. 6 pkt 1 tej ustawy, przewiduje wyłączenie stosowania przepisów ustawy do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, jednakże w ocenie wnioskującego, prawo użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości wraz prawem własności ww. budynków gospodarczych posadowionych na tej nieruchomości nie stanowi samo w sobie przedsiębiorstwa, samodzielnie sporządzającego bilans zakładu bądź oddziału ani też zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Nieruchomość ta jest tylko jednym ze składników majątku Spółki, przedsiębiorstwa. Nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości wraz z prawem położonych na niej budynków nie umożliwi samodzielnie nabywcy prowadzenie działalności gospodarczej. Zatem do opisanej transakcji art. 6 pkt 1 cytowanej ustawy nie będzie miał zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja towaru zawarta w art. 2 pkt 6 cyt. ustawy wskazuje, iż za towary uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak stanowi art. 43 ust. 10a cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 7a cyt. ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z powyższego, budynek jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT, zaś jego dostawa po spełnieniu przesłanek przewidzianych w powyższych uregulowaniach może zostać zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Analiza wskazanych powyżej regulacji prawnych art. 43 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzi do wniosku, iż zwolniona z opodatkowania VAT jest dostawa budynków nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, jeżeli w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Drugiego warunku nie stosuje się, jeżeli budynki w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że wnioskodawca zamierza sprzedać prawa wieczystego użytkowania 3 działek, w tym dwóch działek wraz z prawem własności znajdujących się na nich budynków. Są to działki o numerach: x, y i z. Działka nr x jest zabudowana budynkami gospodarczymi. Budynki te znajdują się na działce od co najmniej 1945 r. Budynki te były użytkowane przez Wnioskodawcę przez 14 lat. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem obiektów znajdujących się na tej działce. Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków przekraczających 30% wartości początkowej budynku. Działka nr y jest również zabudowana.

Ponadto wnioskodawca zamierza sprzedać prawo wieczystego użytkowania działki nr z. Jest to grunt niezabudowany. Jak wynika z wypisu z rejestru gruntów działka ta to grunty orne, lasy i pastwiska trwałe. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przedmiotowa działka to teren istniejącego zainwestowania.

W odniesieniu do budynków posadowionych na pierwszej z wymienionych działek x należy stwierdzić, że w tym przypadku warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w powyższych przepisach ustawy zostały spełnione. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia tych obiektów. Nie ponosił również żadnych wydatków na ich ulepszenie.

Dlatego też na podstawie powyższych ustaleń, biorąc pod uwagę okoliczności wskazane w niniejszym wniosku i jego uzupełnieniach, należy stwierdzić, iż dostawa budynków znajdujących się na działce x korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, wynikającego z art. 43 ust. 10a cyt. ustawy.

Odnosząc się natomiast do drugiej z wymienionych działek y należy zauważyć, iż wnioskodawca poinformował, że jest to działka zabudowana. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, działka ta to teren istniejącego zainwestowania, dopuszczalna jest ewentualna zabudowa uzupełniająca. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem obiektów znajdujących się na tej działce. Obiekty te znajdują się na tej działce od co najmniej 1945 r., a wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów. Nie przysługiwało mu także prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na ulepszenie ww. obiektów. Wykorzystywał obiekty znajdujące się na tej działce do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w okresie od 1994 r. do maja/czerwca 2008 r.

Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne należy stwierdzić, że podobnie jak przy poprzedniej działce, dostawa budynków znajdujących się na działce y korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, wynikającego z art. 43 ust. 10a cyt. ustawy.

W kwestii opodatkowania sprzedaży gruntów, na których posadowione są przedmiotowe zabudowania, czy też w kwestii sprzedaży prawa wieczystego użytkowania tych gruntów, należy odwołać się uregulowań art. 29 ust. 5 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jak stanowi § 13 ust. 10 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

W świetle powyższych uregulowań, tj. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisów wykonawczych do niej, uznać należy, iż jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowione są te budynki.

A zatem zbycie prawa wieczystego użytkowania działek x i y korzysta ze zwolnienia od podatku VAT z uwagi na zwolnienie dostawy znajdujących się tam budynków.

W odniesieniu do trzeciej wymienionej działki (z) - niezabudowanej należy zauważyć, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przedmiotowa działka to teren istniejącego zainwestowania.

Dla prawidłowego określenia przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). Stosownie do art. 4 ust. 1 tej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca oznajmił, iż zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przedmiotowa działka z to teren istniejącego zainwestowania. Zatem jest to działka przeznaczona pod zabudowę.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu jest dla celów podatku VAT zrównane z dostawą gruntu. Z uwagi na to, iż omawiana działka jest przeznaczona pod zabudowę - jej dostawa, a więc również i zbycie prawa wieczystego użytkowania tej działki - nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Podsumowując, w świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działek nr x oraz y korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 10 cyt. rozporządzenia z uwagi na zwolnienie dostawy budynków posadowionych na tych działkach. Natomiast sprzedaż prawa wieczystego użytkowania działki nr z nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy - jako sprzedaż prawa wieczystego użytkowania działki przeznaczonej pod zabudowę.

Ponadto należy nadmienić, że art. 6 pkt 1 cytowanej ustawy nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl