IPPP1-443-2118/08-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2118/08-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 1g12, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stawki podatku od towarów dla usługi dla robót budowlanych polegających na ociepleniu stropów w garażach podziemnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlanych polegających na ociepleniu stropów w garażach podziemnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka buduje budynki mieszkalne, wielorodzinne z garażami podziemnymi i lokalami usługowymi. Garaże stanowią 23%, a lokale usługowe 41% całkowitej powierzchni użytkowej budynków. Zgodnie z umową zawartą ze Spółką Podatnik zobowiązał się wykonać ocieplenie stropu garaży podziemnych w tych budynkach. Budynki te sklasyfikowana są w pozycji 11 PKOB. Powierzchnia użytkowa budowanych budynków w ponad 50% będzie używana do celów mieszkalnych, a zatem zgodnie objaśnieniami do rozporządzania RM z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie PKOB (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) budowane budynki spełniają wymagania określone w ww. rozporządzaniu.

Spółka posiada pisemną indywidualną interpretację Dyrektora IS w Warszawie z 19 czerwca 2000 r. (nr IPPP1-443-84708-4/MP) potwierdzającą prawidłowość zastosowania 7% stawki VAT do budowy całego budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do robot budowlanych polegających na ocieplaniu stropu w garażach podziemnych, stanowiących integralną część budynków mieszkalnych sklasyfikowanych dziale 11 PKOB.

Zdaniem Podatnika ocieplenie stropów garaży podziemnych mieści się w pojęciu robót budowlano - montażowych (dział 45 PKWiU Roboty budowlane), a ponieważ jest wykonywane w obiekcie mieszkalnym można zastosować do nich obniżoną stawkę VAT w wysokości 7% (art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.) W ocenie nioskodawcy słuszność takiego stanowiska wynika z tego, że żaden przepis ustawy o VAT nie różnicuje podmiotowo wykonawcy obiektu mieszkalnego w aspekcie prowadzenia całości robót czy tylko ich części wynikającej z technologii, organizacji pracy itp. Należy także zauważyć, że ustawa o VAT przypisuje określoną stawkę podatku do rodzaju obiektu bez różnicowania poszczególnych elementów tego obiektu. Jeżeli budynek jest zakwalifikowany jako mieszkalny to do całego budynku obowiązuje obniżona stawka VAT. Dodać należy, że strop garażu podziemnego jest równocześnie podłogą mieszkań położonych na parterze budynku. Ocieplenie tego stropu jest jednocześnie ociepleniem mieszkań.

Dodatkowym potwierdzeniem mojego stanowiska może być uznanie jako prawidłową stawkę VAT 7% do robót wykonywanych w obiektach budowlanych i ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w odniesieniu do instalacji systemów zabezpieczających takich jak: alarmy, telewizja przemysłowa oraz instalacje techniczne i sieci strukturalne, które obejmują wszystkie części budynku (mieszkania, garaże, piwnice, strychy) Znalazło to wyraz m.in. w indywidualnej interpretacji Dyrektora IS w Warszawie (nr IPPP2/443-l208/08-3-MK) z 24 października 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) obowiązującego do dnia 30 listopada2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy wskazać, iż powyższe rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 21, poz. 1336), obowiązującym od 1 grudnia 2008 r. Treść wyżej powołanego § 5a rozporządzenia obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. odpowiada treści § 6 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z kontrahentem umowę na ocieplenie stropu garażu podziemnego w budynku mieszkalnym, wielorodzinnym.

Odnosząc przytoczone przepisy do stanu faktycznego sprawy należy stwierdzić, iż jeżeli przedmiotem robót budowlanych jest sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego jako całość i umowy są zawarte na realizacje usługi budowlanych jako całość to stawka 7% ma zastosowanie do całości robót, w tym również związanych z lokalami użytkowymi.

Natomiast w przypadku, gdy roboty budowlane dotyczą tylko poszczególnych lokali użytkowych znajdujących się w danym budynku mieszkalnym, to prace budowlane dotyczące tylko lokali użytkowych opodatkowane są stawką podstawową w wysokości 22%.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, z którego wynika, że Podatnik zobowiązał się wykonać tylko ocieplenie stropu garaży, a zatem zawarta umowa nie dotyczy ocieplenia całego budynku sklasyfikowanego w PKOB dział 11, lecz lokalu użytkowego, właściwą stawką podatku na świadczoną przez Podatnika usługę jest określona w art. 41 ust. 1 ustawy tj. 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl