IPPP1-443-2100/08-5/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2100/08-5/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 26 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zakup aparatury, sprzętu medycznego i wyposażenia medycznego niezbędnego dla osiągnięcia celów realizowanego zadania inwestycyjnego - Budowa Szpitala Powiatowego w....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zakup aparatury, sprzętu medycznego i wyposażenia medycznego niezbędnego dla osiągnięcia celów realizowanego zadania inwestycyjnego - Budowa Szpitala Powiatowego w......".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat realizuje projekt p.n. "Zakup aparatury, sprzętu medycznego i wyposażenia medycznego niezbędnego dla osiągnięcia celów realizowanego zadania inwestycyjnego - Budowa Szpitala Powiatowego w....." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007-2013. Podczas realizacji tego zadania inwestycyjnego, w tym również powyższego projektu, faktury będą wystawiane na beneficjenta - Powiat X.

Jak wskazał Wnioskodawca, w oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 pkt 2 i 19 tej ustawy, do zadań publicznych o charakterze ponadgminnych należy promocja i ochrona zdrowia oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zatem realizacja ww. projektu należy do zadań publicznych wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższego przepisu wynika bowiem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponieważ przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań publicznych powiatu, wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nie przysługuje prawo do odzyskania podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i jej aktów wykonawczych. Zatem Powiat, nie mając możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikających z faktur VAT, wystawionych przez wykonawcę przedmiotowej inwestycji (projektu), kwoty podatku może zaliczyć do kosztów kwalifikowanych.

W piśmie uzupełniającym z dnia 30 stycznia 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że aparatura, sprzęt medyczny i wyposażenie medyczne zakupione w ramach realizowanego projektu, zostaną następnie użyczone Szpitalowi Powiatowemu w...., który będzie go wykorzystywać do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, które to czynności są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, jako beneficjent Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007-2013, posiada prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Zakup aparatury, sprzętu medycznego i wyposażenia medycznego niezbędnego dla osiągnięcia celów realizowanego zadania inwestycyjnego - Budowa Szpitala Powiatowego w.....".

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Ponadto w ww. piśmie uzupełniającym z dnia 30 stycznia 2009 r. Wnioskodawca po powołaniu przepisu § 22 ust. 1 w związku z § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) wskazał, że zgodnie z obowiązującą w okresie 2007-2013 zasadą monofunduszowości, zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... są współfinansowane przez jeden fundusz strukturalny - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. W ocenie Powiatu wskazuje to, że realizacja przedmiotowego projektu nie mieści się w katalogu środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdyż środki na jego realizację będą wprawdzie pochodzić z budżetu Unii Europejskiej, jednakże nie będą wiązać się z umowami dotyczącymi Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), czy też kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizowanym projektem nie są spełnione warunki, o których mowa w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl