IPPP1/443-21/14-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-21/14-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zmianami w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r.) Wnioskodawca jako osoba fizyczna może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operację tzw. "małe projekty", o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zgodnie z § 4 pkt 3 ppkt 1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.Urz.UE.L 277 z dnia 21 października 2005 r. str.1, z późn. zm.).

Wnioskodawca jako osoba fizyczna nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT (nie składa deklaracji VAT).

W roku 2012 Wnioskodawca wystąpił o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013: "U źródeł"- cykl działań integracyjno - kulturalnych z zakresu teatru obrzędowego i edukacji regionalnej, której celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR poprzez organizację: 2 szkoleń z zakresu rzemiosła i rękodzielnictwa tradycyjnych dla obszaru LGD, 1 warsztatu teatralnego, 1 warsztatu etnomuzykologicznego, 1 warsztatu plastycznego, 1 imprezy kulturalnej "Noc Świętojańska" związanej z promocją lokalnych walorów i publikacje informacyjne i promocyjne dotyczące projektu i obszaru objętego LSR oraz zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego poprzez kultywowanie miejscowych tradycji, obrzędów zwyczajów przez: utworzenie 1 "Teatrzyku Obrzędowego" i organizację 10 orszaków wędrownych w okresie do 30 czerwca 2013 r.

Środki pomocy są przeznaczone na prezentację artystycznego dorobku ludowego (w tym zakup usługi promocyjnej: zamieszczenie ogłoszenia i artykułu o planowanym projekcie w prasie lokalnej, wydruk materiałów promocyjnych), przeprowadzenie warsztatów i szkoleń z zakresu rzemiosła artystycznego i rękodzielnictwa oraz spotkań z artystami ludowymi oraz prezentację Widowiska Obrzędowego pn. "Noc Świętojańska" i wędrownych orszaków na terenie LGD (w tym wynajem sceny i nagłośnienia). Koszty zawierają podatek VAT i podlegają refundacji w działaniu 4.1/413 PROW 2007-2013. Zakupione towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Umowa Przyznania Pomocy z dnia 8 lutego 2013 r.

Wszystkie działania na rzecz środowiska lokalnego, realizowane w ramach ww. projektu mają charakter nieodpłatny i nie generują przychodów.

Zainteresowany zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji ww. operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w inny sposób, niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowalnych i tym samym sfinansowanie środkami unijnymi wydatków poniesionych za wymienione zadania w wartości brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych PROW na lata 2007-2013 w inny sposób, niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym sfinansowanie środkami unijnymi wydatków poniesionych za wymienione zadanie w wartości brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usługi, nie prowadzi działalności gospodarczej, a ponadto wszystkie jego działania na rzecz środowiska lokalnego, realizowane w ramach ww. projektu mają charakter nieodpłatny i nie generują przychodów.

Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania przez niego podatku VAT płaconego w cenie nabytych towarów i usług w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" tzw. "małe projekty", których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania pomocy określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. (Dz. U. Nr 138, poz. 868).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 - art. 88 ust. 4 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Zainteresowany realizował projekt pn. "U źródeł - cykl działań integracyjno - kulturalnych z zakresu teatru obrzędowego i edukacji regionalnej". Celem powyższego projektu jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej poprzez organizację 2 szkoleń z zakresu rzemiosła i rękodzielnictwa tradycyjnego, 1 warsztatu teatralnego, 1 warsztatu etnomuzykologicznego, 1 warsztatu plastycznego, 1 imprezy kulturalnej "Noc Świętojańska". Powyższy projekt jest finansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, nie jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto jak wskazał Zainteresowany działania projektu mają charakter nieodpłatny i nie generują przychodów - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją w ww. projektu.

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy oraz powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i uslug.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponadto należy uznać, że Zainteresowany w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu, nie ma prawa do otrzymania, zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym uznać należy, że Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl