IPPP1-443-2087/08-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2087/08-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.) z załączonym dowodem uiszczenia dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł w dniu 29 stycznia 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP1-443-2087/08-2/AK z dnia 20 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest spółką prawa handlowego. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych oraz chemii gospodarczej za pośrednictwem sieci ok. 130 sklepów rozmieszczonych na terenie całego kraju. Obiekty handlowe są pozyskiwane zarówno w drodze umów cywilnoprawnych zawieranych z właścicielami obiektów handlowych lub budowane od podstaw na pozyskiwanych przez spółkę lokalizacjach.

We wrześniu br. spółka w drodze przetargu nabyła od gminy nieruchomość składająca się z kilku działek z przeznaczeniem pod budowę supermarketu.

Ponieważ lokalizacja sąsiaduje ze skrzyżowaniem dróg: krajowej i wojewódzkiej oprócz zapłaty wylicytowanej ceny, jak również rozpoczęcia inwestycji zgodnie z warunkami zabudowy terenu, inwestor został zobowiązany do poczynienia w sąsiedztwie nieruchomości dodatkowych inwestycji w postaci: wybudowania we własnym zakresie i na własny koszt drogi dojazdowej do drogi krajowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce stanowiącej własność gminy. Ponadto na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę spółka została zobowiązana do opracowania projektu stałej organizacji ruchu, wymagającego uzgodnień z zarządcą drogi krajowej.

Oprócz budowy drogi dojazdowej spółka będzie musiała po uzyskaniu stosownych zezwoleń przebudować na własny koszt układ komunikacyjny i zjazd z nabywanej nieruchomości na drogę wojewódzką w uzgodnieniu z zarządcą drogi. Przedmiotowe inwestycje powinny pod groźbą zapłaty kar umownych zostać ukończone nie później niż w terminie oddania do użytku obiektu handlowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnikowi przysługuje możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków na infrastrukturę towarzyszącą planowanej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując inwestycji towarzyszących budowie pawilonu handlowego spółka będzie musiała nabyć usługi związane z budową dróg dojazdowych do obiektu wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą. Zdaniem pytającej spółki ogólna zasada wyrażona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług pozwala podatnikom na odliczenie podatku naliczonego od tych zakupów. Nie ma przy tym znaczenia, że cała infrastruktura zostanie wykonana na gruncie niebędącym własnością podatnika i stanowić będzie własność gminy. Całość infrastruktury towarzyszącej powstaje w celu możliwości korzystania z nieruchomości (wybudowanie wygodnych dojazdów, oświetlenia, chodników itp.) i są to urządzenia niezbędne dla prawidłowego korzystania z nieruchomości. Nie podjęcie przez spółkę niezbędnych wydatków pozbawiłoby inwestycję główną cech zupełności i uniemożliwiłoby oddanie jej do używania narażając ją dodatkowo na zapłacenie wysokich kar umownych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje na możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane dla czynności opodatkowanych. Orzekając na tle podobnego stanu faktycznego NSA w wyroku z dnia 28 października 2003 r. stwierdził, iż "podatek naliczony przy zakupie towarów i usług służących realizacji inwestycji infrastrukturalnych wiąże się z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych" - potwierdzając tym samym prawo do odliczenia podatku przy przekazaniu infrastruktury na rzecz podmiotu zewnętrznego.

W świetle powyższego, zdaniem spółki, nabędzie ona prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonaniem dróg dojazdowych do obiektu handlowego wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą.

Spółka zwróciła się o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wskazującym na podstawową zasadę dotyczącą możliwości odliczenia podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem odliczeniu podlega wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Istotny jest więc związek pomiędzy zakupami a prowadzoną działalnością gospodarczą (opodatkowaną VAT). Ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Związek pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (np. koszty administracyjne), jak również może dotyczyć takich czynności, które mimo, że nie podlegają opodatkowaniu, są potrzebne w funkcjonowaniu podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Tak więc realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona pewnymi ograniczeniami. Uregulowania art. 88 ust. 3a cyt. ustawy, wskazują przypadki, w których otrzymane przez podatnika faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że we wrześniu 2008 r. Spółka w drodze przetargu nabyła od gminy nieruchomość składającą się z kilku działek z przeznaczeniem pod budowę supermarketu. Z rozpoczęciem przez Spółkę powyższej inwestycji oraz zapłatą wylicytowanej ceny wiąże się również zobowiązanie poczynienia w sąsiedztwie nieruchomości dodatkowych inwestycji w postaci: wybudowania we własnym zakresie i na własny koszt drogi dojazdowej do drogi krajowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce stanowiącej własność gminy. Spółka została ponadto zobowiązana do opracowania projektu stałej organizacji ruchu, wymagającego uzgodnień z zarządcą drogi krajowej. Oprócz budowy drogi dojazdowej Wnioskodawca będzie musiał, po uzyskaniu stosownych zezwoleń, przebudować na własny koszt układ komunikacyjny i zjazd z nabywanej nieruchomości na drogę wojewódzką w uzgodnieniu z zarządcą drogi. Przedmiotowe inwestycje powinny pod groźbą zapłaty kar umownych zostać ukończone nie później niż w terminie oddania do użytku obiektu handlowego.

Z powyższego wynika więc, iż budowa odcinka drogi dojazdowej do drogi krajowej oraz przebudowa układu komunikacyjnego i zjazdu z nabywanej nieruchomości na drogę wojewódzką jest inwestycją niezbędną dla funkcjonowania supermarketu, który ma zostać przez Wnioskodawcę wybudowany na nabytej od Gminy nieruchomości, a więc warunkuje osiąganie przez Wnioskodawcę przychodów.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z budową przedmiotowej infrastruktury drogowej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek ograniczających prawo do dokonania odliczenia, wymienionych w art. 88 cyt. ustawy.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywał, uchylony ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), art. 88 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu: "Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl