IPPP1-443-207/07-6/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-207/07-6/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą. Izba posiada osobowość prawną na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o Izbach Gospodarczych. (Dz. U. 35/89, poz. 195) i własnego statutu.

Podmiot nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednakże w związku z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych VAT w przyszłości, od 1 kwietnia 2007 r. organizacja zarejestrowana została jako podatnik czynny VAT. Pierwszej sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług Izba dokona w miesiącu listopadzie bądź grudniu 2007 r. Czynność ta będzie zrealizowana w ramach zwykłej, statutowej działalności.

W piśmie z dnia 3 października 2007 r., będącym uzupełnieniem wniosku Izba wyjaśniła, iż czynności te będą sklasyfikowane wg Symbolu PKWiU 91 (9111Z działalność organizacji komercyjnych i pracodawców).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Izba będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku naliczonego w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, w ramach zwykłej, statutowej działalności Regionalnej Izby Gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Izba w ramach działalności statutowej będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, organizacja będzie miała prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku.

W przedmiotowym wniosku Izba podnosi, iż ma zamiar podjąć wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a czynności te będą zrealizowane w ramach zwykłej statutowej działalności, sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 91 (PKWiU 9111Z. działalność organizacji komercyjnych i pracodawców).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika, wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe), oznaczone symbolem PKWiU 91.

Zatem w przypadku gdy Izba będzie świadczyła usługi statutowe sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 91, to usługi te zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, będą podlegały zwolnieniu z podatku, a tym samym nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Skoro zatem, jak wskazała Izba, będzie świadczyła usługi zwolnione z podatku od towarów i usług, to art. 87 ust. 1 ustawy nie będzie miał w tym przypadku zastosowania, bowiem Izba nie wykaże podatku naliczonego, który związany będzie z wykonywaniem czynności nieopodatkowanych.

Podkreślenia jednakże wymaga fakt, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Urząd Statystyczny w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl