IPPP1/443-2062/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-2062/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 18 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu zwrotu różnicy podatku VAT wynikającego z nabycia środków trwałych w przypadku dołączenia do deklaracji umotywowanego wniosku o zwrot - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu zwrotu różnicy podatku VAT wynikającego z nabycia środków trwałych w przypadku dołączenia do deklaracji umotywowanego wniosku o zwrot.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem podstawowej działalności Spółki są

* obsługa i naprawa pojazdów mechanicznych,

* sprzedaż części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzona działalność gospodarcza jest opodatkowana stawką podstawową tj. 22%. Obecnie rozliczając podatek VAT w deklaracji VAT-7 wykazujemy nadwyżkę podatku należnego nad naliczonym, kwoty tych nadwyżek są wpłacane do Urzędu Skarbowego.

W styczniu 2009 r. zamierzamy rozpocząć inwestycję - budowę nowego serwisu, który będzie służył naszej działalności. Na sfinansowanie tej inwestycji firma zaciągnie kredyt, a także wystąpiła o dotację z funduszu Unii Europejskiej. Rozliczenie tej inwestycji odbywać będzie się etapowo, inwestor będzie wystawiał faktury VAT za wykonanie pewnego etapu robót. Otrzymywane faktury VAT, będą ewidencjonowane jako nabycie towarów i usług zaliczonych do środków trwałych podlegających amortyzacji. W miesiącu ich nabycia w deklaracji VAT-7 za dany okres będzie wykazana nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jakim terminie możemy oczekiwać od Urzędu Skarbowego zwrotu różnicy podatku.

Zdaniem wnioskodawcy do deklaracji VAT-7 za dany okres, w którym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, dołączamy wniosek o zwrot w terminie 25 dni na podstawie art. 87 ust. 2 i ust. 6. Aby termin 25 dni został dotrzymany musimy spełnić warunek wg art. 87 ust. 6 pkt 1 tj. wszystkie faktury zakupowe ujęte w deklaracji za dany okres muszą być zapłacone do dnia złożenia tej deklaracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., "w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty".

Natomiast ust. 6 pkt 1 tego artykułu stanowi, że "na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.)".

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca zamierza rozpocząć inwestycję - budowę nowego serwisu, który będzie służył jego działalności. Rozliczenie tej inwestycji odbywać będzie się etapowo, inwestor będzie wystawiał faktury VAT za wykonanie pewnego etapu robót. Otrzymywane faktury VAT, będą ewidencjonowane jako nabycie towarów i usług zaliczonych do środków trwałych podlegających amortyzacji. W miesiącu ich nabycia w deklaracji VAT-7 za dany okres będzie wykazana nadwyżka podatku naliczonego nad należnym. Wnioskodawca będzie występował o zwrot różnicy podatku dołączając do deklaracji VAT-7 umotywowany wniosek, o zwrot w terminie 25 dni.

Jeżeli do dnia złożenia deklaracji faktury zakupowe związane z realizowaną inwestycją będą zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.)", to wnioskodawcy zgodnie z w/cyt. przepisami będzie przysługiwał zwrot różnicy podatku w terminie 25 dni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl