IPPP1/443-2034/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-2034/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina P jako beneficjent, poprzez Urząd Miejski w P regon..... NIP:...... zrealizował w okresie......r. do.......r. projekt "Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P"....... dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach priorytetu I - rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów. Urząd Miejski w P jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik wykonuje czynności opodatkowane VAT wyłączenie w zakresie świadczenia. W związku z powyższym Urząd Miejski w P nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w kosztach zrealizowanego projektu. Urząd Miejski w P został zobowiązany poprzez L Urząd Wojewódzki w L, Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi do przedkładania corocznie aż do upływu 5 lat od zakończenia realizacji ww. projektu dokumentu z właściwego organu podatkowego zaświadczającego czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina P jako beneficjent realizując projekt poprzez Urząd Miejski w P nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w kosztach wykonanego projektu "Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P" o numerze...... dofinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPORR.

Zdaniem Wnioskodawcy

Urząd Miejski w P jako czynny podatnik podatku VAT w żaden sposób nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w kosztach zrealizowanego projektu "Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P" ponieważ wydatek ten nie jest związany z wykonywanymi przez Urząd Miejski w P czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione zostały w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, a także wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Miasto zrealizowało projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P". Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonywane przez Urząd Miejski zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku z sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej VAT.

Z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT jakie otrzymał realizując projekt pt. "Informatyczna obsługa spraw i interesantów w Gminie P".

Reasumując przedstawiony stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanego zadania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl