IPPP1/443-2033/08-2/PR - Opodatkowanie podatkiem VAT kwot otrzymanych dotacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-2033/08-2/PR Opodatkowanie podatkiem VAT kwot otrzymanych dotacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 6 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymywanych przez Zakład od gminy na realizację zadań określonych w statucie Zakładu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymywanych przez Zakład od gminy na realizację zadań określonych w statucie Zakładu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

M w XXX jest zakładem budżetowym działającym na podstawie uchwały Nr,...1 Rady Miejskiej w XXX z dnia 15 stycznia 1991 r. Działalnością statutową zakładu jest świadczenie usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie Miasta XXX i rejonów przyległych określonych przez Prezydenta Miasta XXX. W ramach swojej działalności z zakresu zbiorowego transportu lokalnego M... uzyskuje przychody ze sprzedaży biletów (usług komunikacji miejskiej), których pokrywa ponoszone koszty. Ceny biletów w usługach komunikacji miejskiej są cenami urzędowymi ustalane przez Radę Miasta XXX na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 2001 r. o cenach Dz. U. Nr 9, poz. 1050 z późn. zm.). Z uwagi na rosnące niewspółmierne do inflacji koszty w transporcie (ceny paliw, wynagrodzeń, części zamiennych) przy ograniczonych przychodach własnych podjęta została uchwała przez Organ stanowiący o dofinansowywaniu dotacją kosztów działalności usług komunikacji miejskiej. Podstawą prawną otrzymywania dotacji, o której mowa wyżej jest uchwała Rady Miasta, a wielkość zadań rzeczowych (wozokilometrów) określane będą w rocznych planach rzeczowo - finansowych. Dofinansowaniu podlegać będzie koszt jednego wozokilometra. Podstawą wyliczenia kosztu stanowić będą planowane koszty i wpływy danego okresu rozliczeniowego Otrzymywana dotacja nie będzie miała wpływu na zmianę cen biletów. Istotą otrzymywanej dotacji będzie dofinansowywanie bieżącej działalności statutowej zakładu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja przedmiotowa, która będzie otrzymywana od gminy na dofinansowywanie bieżących kosztów działalności przewozowej (komunikacji miejskiej) wyliczona według kosztów wozokilometra stanowić będzie obrót podlegający podatkowi VAT w rozumieniu art. 29 tej ustawy,..

W opinii M XXX wartość dotacji przedmiotowej z Gminy odnosząca się do kosztu przejazdu jednego wozokilometra nie powinna być obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Dotacja ta będzie dofinansowywała w części koszty bieżącej działalności eksploatacyjnej świadczonych usług transportu zbiorowego i w żaden sposób nie rekompensować będzie utraconych wpływów z tytułu stosowania ulg w przejazdach osób uprawnionych określonych uchwałą Rady Miasta XXX. Aby dotacja mogła być opodatkowana musi być bezpośredni związek ze świadczeniem usług, czyli ceną biletów. Otrzymywanego dofinansowywania nie można będzie przyporządkować konkretnemu biletowi. Nie będzie to dopłata na pokrycie części usługi komunikacji niejakiej i nie wpłynie na wysokość ceny biletów za te usługi. W orzecznictwie ETS sformułowanie "dotacje bezpośrednio związane z ceną" obejmują jedynie dotacje odpowiadające całości bądź części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów i usług, które wypłacane są sprzedawcy lub dostawcy przez osobę trzecią. Opodatkowana jest więc tylko taka dotacja, która stanowi pokrycie ceny konkretnego świadczenia bądź jest rekompensatą za wykonanie świadczenia po obniżonych cenach, Wnioskować należy, iż dotacje niezwiązane ze świadczeniem usług, a przyznane na całokształt kosztów działalności eksploatacyjnej komunikacji miejskiej nie podlegają VAT. Z VI dyrektywy wynika, że chodzi wyłącznie o związek dotacji bezpośredni i to ściślej - nie z dostawą czy wykonaniem usługi, ale z ceną za nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, mniemająca bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Dotacje, o których mowa we wniosku otrzymywane są przez Wnioskodawcę od gminy i przeznaczone są na cele określone w statucie, a więc przeznaczone są na finansowanie działalności ZKM, polegającej na planowaniu, organizacji i zarządzaniu lokalnym transportem publicznym na terenie Miasta XXX. Zgodnie ze zdarzeniem przyszłym opisanym w przedmiotowym wniosku, ceny za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego oraz zasady korzystania ze środków komunikacji miejskiej określone zostały przez Uchwałę Rady Miejskiej w XXX.

Z treści wniosku wynika, iż przyznana dotacja dotyczy ściśle kosztu jednego wozokilometra i nie wpływa na cenę biletu. Oznacza to, iż ma ona charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie całej działalności Wnioskodawcy. Tym samym nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, przedmiotowa dotacja dotycząca dofinansowania do kosztu jednego wozokilometra, otrzymywana od gminy, nie będzie stanowiła obrotu, będącego podstawą opodatkowania, gdyż otrzymywane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl