IPPP1-443-2022/08-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2022/08-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 4 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 29 października 2008 r. Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przesłał do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na podstawie pisemnej umowy z dnia... grudnia 2007 r. - "Zlecenie Wykonania Prac w C. (dalej: "Umowa") oraz "Dodatku do Aneksu nr 3 do Zmienionej i Ponownie Sformułowanej Umowy Dzierżawy z dnia... marca 2004 r. oraz do Zlecenia Wykonania Prac w C." (dalej: "Dodatek do Aneksu nr 3") podpisanego dnia... marca 2008 r., Wnioskodawca świadczy za na rzecz Firmy "X" usługi budowlano-montażowe.

Zgodnie z postanowieniami umownymi, usługa wykonywana przez Wnioskodawcę jest przyjmowana przez Firmę "X" częściowo. W szczególności:

* Wnioskodawca kieruje do Firmy "X" pisemne żądanie wypłaty (dalej: "Wniosek") wynagrodzenia z tytułu częściowego wykonania usług budowlano-montażowych w danym okresie w wysokości określonej w Załączniku nr 1 do Dodatku do Aneksu nr 3 do Zmienionej i Ponownie Sformułowanej Umowy Dzierżawy z dnia... marca 2004 r. oraz do Zlecenia Wykonania prac w C. (dalej: "Załącznik nr 1");

* wartość prac wskazanych we Wniosku określona została w Załączniku Nr 1 i nie zależy bezpośrednio od zakresu i wartości prac wykonywanych przez podwykonawców na rzecz Wnioskodawcy;

* w ustalonym terminie Firma "X" dokonuje weryfikacji zasadności otrzymanego Wniosku poprzez zbadanie jakości, postępu i kosztów Prac ujętych we Wniosku oraz na podstawie udostępnionej przez Wnioskodawcę dokumentacji (dalej: "Raport o Stanie Prac");

* akceptacja Wniosku i tym samym potwierdzenie wykonania określonej w nim części usługi w sposób zgodny z Umową następuje poprzez wystawienie przez Firmę "X" Protokołu Częściowego Odbioru.

Raport o Stanie Prac wskazuje okres, w którym wykonywane były usługi budowlano-montażowe. Okres wskazany w Raporcie o Stanie Prac kończy się wcześniej niż data wystawienia Protokołu Częściowego Odbioru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy za datę częściowego wykonania prac budowlano-montażowych będącą podstawą do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, na podstawie art. 19 ust. 14 Ustawy o VAT w związku z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) Ustawy o VAT, należy uznać dzień wystawienia przez Firmę "X" Protokołu Częściowego Odbioru.

Zdaniem Wnioskodawcy za datę częściowego wykonania prac budowlano-montażowych będącą podstawą do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej Ustawą o VAT, w związku z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) Ustawy o VAT należy uznać dzień wystawienia przez Firmę "X" Protokołu Częściowego Odbioru potwierdzającego wykonanie uzgodnionej części prac przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) Ustawy o VAT, w przypadku usług budowlano-montażowych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług. Jednocześnie, na podstawie art. 19 ust. 14 Ustawy o VAT zasadę tę stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym i w świetle art. 19 ust. 14 Ustawy o VAT, przedmiotowy Protokół Częściowego Odbioru jest dokumentem stwierdzającym wykonanie odpowiedniej części usługi budowlano-montażowej. Poprzez wystawienie tego dokumentu usługobiorca - Firma "X", akceptuje wykonane prace i poświadcza ich zgodność z dokonanymi ustaleniami stron.

Spółka zauważa, że w Ustawa o VAT nie precyzuje znaczenia pojęcia "protokół zdawczo-odbiorczy". Pojęcie "protokoły odbiorów częściowych i końcowych" występuje natomiast w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) jako jeden z elementów "dokumentacji budowy". Ustawa o VAT nie zawiera również definicji pojęcia "wykonanie usługi" oraz nie reguluje precyzyjnie określenia momentu częściowego wykonania usługi świadczonej w sposób ciągły.

Powyższy pogląd Spółki, znajduje potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych. Jak wskazał w wydanej w imieniu Ministra Finansów indywidualnej interpretacji dnia 8 maja 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: "Powszechnie przez wykonanie usługi budowlanej rozumie odbiór techniczny robót, potwierdzony stosownym protokołem, czyli dzień wykonania usługi to dzień podpisania protokołu lub innego dokumentu stwierdzającego przyjęcie wykonanej usługi."

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, wystawiany przez Firmę "X" Protokół Częściowego Odbioru bez wątpienia pełni rolę dokumentu stwierdzającego przyjęcie przez Firmę "X" wykonanej usługi. W opisanym stanie faktycznym czynność "zdania" i "odbioru" robót związanych z wykonaniem usługi budowlano-montażowej następuje na podstawie dwóch odrębnych dokumentów, gdyż uzgodnienia umowne stron nie przewidują powstania jednego dokumentu, który samodzielnie pełniłby rolę protokołu zdawczo-odbiorczego. We Wniosku przesyłanym przez Wnioskodawcę do Firmy "X", Wnioskodawca jako wykonawca usługi wnioskuje o przyjęcie <"zdanie"> części wykonanych robót. Jednakże, przekazany łącznie z dokumentacją w postaci Raportu o Stanie Prac Wniosek ma jedynie charakter deklaratoryjno-informacyjny, gdyż Wnioskodawca informuje w nim Firmę "X" o zakresie wykonanych prac, a Wniosek ten nie powoduje bezpośrednio zapłaty przez Firmę "X" należności z tytułu częściowego wykonania usługi.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że potwierdzenie wykonania usługi stanowi wystawienie przez Firmę "X" Protokołu Częściowego Odbioru. Wystawiając przedmiotowy Protokół, Firma "X" akceptuje ukończenie określonej części robót budowlano-montażowych w sposób zgodny z Umową.

Stanowisko Spółki, zgodnie z którym to odbiór robót w postaci akceptacji wykonanych prac przesądza o statusie usługi budowlanej uznając ją za wykonaną w całości lub w określonej części, znajduje potwierdzenie w cytowanej powyżej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. W przedmiotowej interpretacji Organ powołując się na art. 647 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) dotyczący umowy o roboty budowlane, stwierdził, że "umowa o roboty budowlane zobowiązuje inwestora do odbioru wykonanego obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia, zaś wykonawcę - do oddania tego obiektu. Odbiór robót jest więc elementem przełomowym w stosunkach o roboty budowlane, z jednej strony potwierdza wykonanie zobowiązania i otwiera wykonawcy prawo do żądania wynagrodzenia, bądź wskazuje na jego niewykonanie lub nienależyte wykonanie w całości lub w części wobec istnienia wad i rodzi odpowiedzialność za wady ujawnione przy odbiorze, a z drugiej strony wyznacza początek biegu terminów rękojmi za wady. Odbiór techniczny robót potwierdzony stosownym protokołem powszechnie jest utożsamiany z wykonaniem usługi - dzień podpisania protokołu to dzień wykonania usługi."

Biorąc pod uwagę powyższe Spółka stoi na stanowisku, że za datę częściowego wykonania prac budowlano-montażowych będącą podstawą do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19 ust. 14 Ustawy o VAT w związku z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) Ustawy o VAT należy uznać dzień wystawienia przez Firmę "X" Protokołu Częściowego Odbioru potwierdzającego wykonanie uzgodnionej części prac przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl