IPPP1/443-202/12-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-202/12-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia w 2010 r. wystąpiła do samorządu województwa mazowieckiego z wnioskiem o dofinansowanie projektu polegającego na remoncie zabytkowego kościoła w P. w ramach osi 3 jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej z działania "Odnowa i rozwój wsi" PROW 2007-2013. Wniosek został rozstrzygnięty pozytywnie i Parafii przyznano dofinansowanie umową o przyznanie pomocy z dnia 12 stycznia 2012 r. zgodnie z rozporządzeniem MRiRW w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach osi 3 jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej z działania "Odnowa i rozwój wsi" PROW na lata 2007-2013. W kwietniu 2011 r. Parafia przystąpiła do realizacji projektu. Prace zakończono w dniu 20 stycznia 2012 r. i dokonano odbioru wykonanych robót. Zrealizowany projekt z założeń ramowych osi 3 jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej z działania "Odnowa i rozwój wsi" PROW 2007-2013, ma na celu poprawę infrastruktury publicznej i estetyki miejscowości, a także podniesienie atrakcyjności turystycznej miejscowości. Koszt inwestycji 629.165,65 zł z czego 468.000,00 zł pochodzi ze środków unijnych, a pozostała kwota 161.165,65 zł to wkład własny parafii (z ofiar wiernych). W związku z realizacją zadania nie występuje, jak również nie wystąpi w przyszłości, związek pomiędzy nabyciem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Parafia nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będą wykonywane czynności opodatkowane tym podatkiem. We wniosku o dofinansowanie, Parafia zakwalifikowała podatek od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji, ponieważ nie ma możliwości w żaden sposób odliczenia podatku z tytułu realizacji inwestycji. Pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości, VAT jest kosztem kwalifikowalnym, czyli możliwym do współfinansowania z europejskiego funduszu PROW. Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, zatem nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego na pokrycie kosztów remontu zabytkowego kościoła w ramach realizacji ww. inwestycji. Podatek VAT w tym przypadku należy traktować jako koszt kwalifikowalny.

Dotacja zostanie przekazana Parafii na podstawie wniosku o płatność. Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego "Programem rozwoju obszarów wiejskich" na lata 2007-2013 do kosztów kwalifikowalnych Parafia może zaliczyć podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Parafia, nie prowadząc działalności gospodarczej, nie będąc podatnikiem VAT, ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego na pokrycie inwestycji polegającej na remoncie zabytkowego kościoła rzymskokatolickiego.

2.

Czy przy takim stanie faktycznym jw., składając wniosek w Urzędzie o przyznanie pomocy finansowej w ramach osi 3 jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej z działania "Odnowa i rozwój wsi" PROW 2007-2013, parafia właściwie zakwalifikowała podatek VAT uzyskując tenże podatek jako koszt kwalifikowalny.

3.

Czy Parafia postąpiła zgodnie, w szczególności z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 19 oraz art. 124 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stanowisko Wnioskodawcy

1.

Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

2.

VAT stanowi koszt kwalifikowany.

3.

Parafia postąpiła zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie odliczając podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego sprawy wynika, iż Parafia w kwietniu 2011 r. przystąpiła do realizacji projektu. Prace zakończono w dniu 20 stycznia 2012 r. i dokonano odbioru wykonanych robót. Zrealizowany projekt z założeń ramowych osi 3 jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej z działania "Odnowa i rozwój wsi" PROW 2007-2013, ma na celu poprawę infrastruktury publicznej i estetyki miejscowości, a także podniesienie atrakcyjności turystycznej miejscowości. Wnioskodawca wskazał, iż w związku z realizacją projektu nie występuje, jak również nie wystąpi w przyszłości, związek pomiędzy nabyciem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Parafia nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będą wykonywane czynności opodatkowane tym podatkiem. We wniosku o dofinansowanie, Parafia zakwalifikowała podatek od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji, ponieważ nie ma możliwości w żaden sposób odliczenia podatku z tytułu realizacji inwestycji.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. W związku z powyższym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl