IPPP1-443-201/08-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-201/08-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy K. przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu 6 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Osoba fizyczna z uwagi na fakt braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wystąpiła do Urzędu Miejskiego w K. o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla planowanej inwestycji obejmującej budowę czterech budynków usługowo-mieszkalnych wraz z infrastrukturą techniczną (decyzja wydana dla działek 86/13, 86/14, 86/15, 86/16 oraz części działki 86/12 położonych przy ul..... w K., które po przeprowadzonym podziale zmienią numerację na 86/18, 86/20, 86/22, 86/24, 86/26, 86/27, 86/28 i 86/29, obręb ewidencyjny K-19). Na podstawie decyzji o warunkach zabudowy osoba fizyczna wystąpiła do Urzędu o podział nieruchomości będących jego własnością oraz własnością Gminy K.

Działki osoby fizycznej:

* 86/13 o pow. 0,2119 ha podzielona została na działki nr 86/17 o pow. 0,0838 ha i 86/18 o pow. 0,1281ha,

* 86/14 o pow. 0,1891 ha podzielona została na działki nr 86/19 o pow. 0,0420 ha i 86/20 o pow. 0,1471 ha,

* 86/15 o pow. 0,1878 ha podzielona została na działki nr 86/21 o pow. 0,0420 ha i 86/22 o pow. 0,1458 ha,

* 86/16 o pow. 0,1927 ha podzielona została na działki nr 86/23 o pow. 0,0408 ha i 86/24 o pow. 0,1519 ha.

Działka Gminy K.:

* 86/12 o pow. 0,6669 ha podzielona została na działki nr 86/25 o pow. 0,0096 ha, 86/26 o pow. 0,0338 ha, 86/27 o pow. 0,0461 ha, 86/28 o pow. 0,0463 ha, 86/29 o pow. 0,0538, 86/30 o pow. 0,4773 ha.

Ww. decyzja o warunkach zabudowy przewiduje budowę budynków usługowo-mieszkalnych na podzielonych działkach gruntu będących własnością osoby fizycznej nr 86/18, 86/20, 86/22, 86/24 i na gminnych działkach gruntu nr 86/26, 86/27, 86/28, 86/29.

Konieczne staje się dokonanie zamiany nieruchomości będących własnością osoby fizycznej oznaczonej jako działki gruntu nr 86/17, 86/19, 86/21, 86/23 o łącznej powierzchni 0,2086 ha na nieruchomości będące własnością Gminy K. oznaczone jako działki nr 86/26, 86/27, 86/28, 86/29 o łącznej powierzchni 0,1800 ha.

Na podstawie operatów szacunkowych wykonanych przez rzeczoznawcę majątkowego zostały określone wartości nieruchomości podlegających zamianie. Wartość nieruchomości osoby fizycznej o powierzchni 0,2086 ha została ustalona na kwotę 188700 zł Natomiast wartość nieruchomości Gminy K. o powierzchni 0,1800 ha została ustalona na kwotę 162900 zł Wszystkie działki gruntu podlegające zamianie w ewidencji gruntów figurują jako grunty orne (R. klasa gruntu IVA i IVB). Teren, na którym znajdują się przedmiotowe działki gruntu podlegające zamianie, nie wymaga zgody na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne (zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), gdyż jest objęty zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które utraciły moc.

Natomiast przedmiotowe działki gruntu podlegające zamianie nie są wyłączone z produkcji rolnej i w przypadku realizacji inwestycji, należy przed wystąpieniem o pozwolenie na budowę uzyskać decyzję od Starostwa Powiatowego w P. o wyłączeniu działki lub jej części z produkcji rolnej (zgodnie z ustawą z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zamianą nieruchomości będących własnością Gminy K. oznaczonych jako działki gruntu nr 86/26, 86/27, 86/28, 86/29 o łącznej powierzchni 0,1800 ha i wartości 162900 zł, na nieruchomości będące własnością osoby fizycznej oznaczone jako działki gruntu nr 86/17, 86/19, 86/21, 86/23 o łącznej powierzchni 0,2086 ha i wartości 188700 zł, Gmina K. jako dostawca towaru winna naliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 22% od dostarczanych towarów tj. działek gruntu nr 86/26, 86/27, 86/28, 86/29 czy korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na dostawę przedmiotowych działek gruntu.

Zdaniem wnioskodawcy, pomimo braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, braku decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej oraz oznaczenia przedmiotowych działek gruntu w ewidencji gruntów jako grunty orne, przedmiotowe działki gruntu nr 86/26, 86/27, 86/28, 86/29 są terenami przeznaczonymi pod zabudowę, gdyż została wydana decyzja o warunkach zabudowy i dostawa towaru, tj. działek gruntu osobie fizycznej w związku z zamianą nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać zamiany gruntów. Zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zgodnie z art. 604 wyżej cyt. ustawy, do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Dostawą towarów jest zgodnie z cyt. wyżej art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co również ma miejsce w przypadku umowy zamiany, w odniesieniu do obu stron transakcji. Dokonanie zatem zamiany gruntów jest zamianą towarów, czyli stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli jest realizowana przez podatnika w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie natomiast z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że wykonywanie czynności o charakterze cywilnoprawnym przez jednostki samorządu terytorialnego skutkuje brakiem możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT w tym zakresie, a tym samym realizowane odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług o charakterze cywilnoprawnym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A zatem z uwagi na fakt, iż zamiana przedmiotowych gruntów będzie miała charakter cywilnoprawny, nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w cyt. wyżej § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów, a zatem wykonane czynności będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Co do zasady stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego wynika, że opodatkowanie lub zwolnienie dostawy gruntów uzależnione jest od przeznaczenia tego gruntu, które należy ustalić w oparciu o lokalne przepisy zagospodarowania przestrzennego.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że przedmiotem czynności zamiany będą działki niezabudowane (figurujące w ewidencji gruntów jako grunty orne) dla których, z uwagi na brak planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego, wydano decyzję o warunkach zabudowy. Decyzja ta przewiduje budowę budynków usługowo-mieszkalnych na przedmiotowych działkach.

Z powyższych informacji wynika, że przedmiotem zamiany będą tereny przeznaczone pod zabudowę, a zatem zwolnienie od podatku, o którym mowa w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie będzie miało zastosowania. Przedmiotowa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT tj. według stawki 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl