IPPP1-443-2009/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2009/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości związanego z realizacją projektu pn. "Równy Start - Program Stypendialny Powiatu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości związanego z realizacją projektu pn. "Równy Start - Program Stypendialny Powiatu".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z umową z dnia 12.2004 r. nr zawartą pomiędzy Samorządem Województwa a Powiatem został zrealizowany projekt "Równy Start - Program Stypendialny Powiatu". Projekt finansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i z budżetu państwa.

Celem projektu było udzielenie wsparcia... uczniom szkół ponadgimnazjalnych, z terenu powiatu, którzy posiadali stałe zameldowanie na obszarze wiejskim i w miastach do 5 tys. mieszkańców. Średnia wartość miesięcznego wsparcia dla jednego ucznia wyniosła zzz zł. Ogółem wypłacono stypendia na kwotę yyy zł. Inne wydatki (zakup artykułów biurowych, zestaw komputerowy z oprogramowaniem, meble) wyniosły ppp zł brutto - na które Starostwo Powiatowe otrzymało faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Starostwo Powiatowe w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przyznanym Powiatowi dofinansowaniem ze środków EFS w ramach ZPORR na realizację projektu "Równy Start - Program Stypendialny Powiatu" realizowanego przez Powiat, realizując powyższy projekt nie można odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany ponieważ zarówno Powiat jak i Starostwo Powiatowe nie wykorzystuje projektu na cele działalności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika więc z regulacji powyższego przepisu, podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Wskazać należy, iż jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nadmienić należy, iż z dniem 30 listopada 2008 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) straciło moc obowiązującą i z dniem 1 grudnia 2008 r. zastąpione zostało rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), a wskazany wyżej § 8 ust. 1 pkt 13 znajduje swój odpowiednik w § 13 ust. 1 pkt 11 obecnie obowiązującego rozporządzenia.

Powiat jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr. 142, poz. 1592 z późn. zm.), wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i z tytułu wykonywania tych zadań jest zwolniony z podatku VAT, na podstawie regulacji ww. rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. W art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ww. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r., określono np., iż Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z umową z dnia....12.2004 r. zawartą pomiędzy Samorządem Województwa a Powiatem został zrealizowany projekt "Równy Start - Program Stypendialny Powiatu". Projekt finansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i z budżetu państwa. Celem projektu było udzielenie wsparcia uczniom szkół Ponadgimnazjalnych. Wnioskodawca wskazał, iż dokonywane przez Powiat zakupy towarów i usług w związku z realizacją tego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, zarówno Powiat jak i Starostwo Powiatowe nie będzie wykorzystywało projektu na cele działalności opodatkowanej VAT.

Przedmiotowa inwestycja mieścić się więc będzie w ramach zadań publicznych o charakterze ponadgminnym określonych w art. 4 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, które na mocy cyt. rozporządzenia Ministra Finansów 27 kwietnia 2004 r., obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. i zastąpionego z dniem 1 grudnia 2008 r. cyt. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "Równy Start - Program Stypendialny Powiatu", z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl