IPPP1-443-200/10-4/MP - Opodatkowanie podatkiem VAT czynności użyczenia nieruchomości i majątku ruchomego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-200/10-4/MP Opodatkowanie podatkiem VAT czynności użyczenia nieruchomości i majątku ruchomego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 9 kwietnia 2010 r. na wezwanie tut. organu podatkowego z dnia 31 marca 2010 r. (doręczne w dniu 8 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności użyczenia nieruchomości i majątku ruchomego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności użyczenia nieruchomości i majątku ruchomego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat jest posiadaczem majątku G. K. W., w skład którego wchodzą nieruchomości oraz budynki i budowle znajdujące się na gruncie, jak również infrastruktura kolejowa. Powyższy majątek Powiat nabył w posiadanie na podstawie umowy użyczenia zawartej z P S.A., które jest użytkownikiem wieczystym gruntów i właścicielem budynków na nieruchomości. Przedmiot użyczenia został przekazany na realizację zadań własnych Powiatu z zakresu transportu. Jednocześnie P S.A. przekazało na własność Powiatu majątek ruchomy związany z infrastrukturą kolejową. Całość majątku Powiat zamierza oddać w użyczenie PTKW. W ramach umowy użyczenia PTKW będzie zobowiązane dbać o majątek i czynić nakłady na bieżące utrzymanie majątku w stanie niepogorszonym.

W uzupełnieniu wniosku wniesionym w dniu 9 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od przekazanego przez P S.A. majątku ruchomego, związanego z infrastrukturą kolejową.

Majątek, który Powiat zamierza oddać w użyczenie PTKW zostanie przekazany na realizację zadań własnych Powiatu z zakresu transportu. Poza obowiązkiem realizacji tych zadań, podmiot, który otrzyma majątek w użyczenie będzie na przedmiotowym majątku prowadził działalność turystyczną (przewozy turystyczne - odpłatne), muzealną, jak również będzie udostępniał możliwość umieszczania reklam na nieruchomości (odpłatnie - umowy najmu), ponadto część lokali znajdujących się w budynkach wchodzących w skład całego majątku zostanie wynajęta (udostępniona za odpłatnością) osobom trzecim, w celu prowadzenia działalności gastronomicznej (restauracje, kawiarnie) oraz handlowej (sklepy, galerie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT od umowy użyczenia majątku (zabudowanych nieruchomości i ruchomości), opisanego we wniosku, podmiotowi prawa prywatnego...

Definicja umowy użyczenia zawarta została w art. 710 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym artykułem przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. W wyniku wydania przedmiotu umowy (rzeczy ruchomej bądź nieruchomości) nie dochodzi jednak do przysporzenia kosztem majątku użyczającego, jako że użyczony przedmiot umowy pozostaje w jego majątku. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Użyczenie, które jest typowym nieodpłatnym świadczeniem usług, co do zasady nie podlega więc opodatkowaniu VAT, gdyż zasadą jest opodatkowanie wyłącznie odpłatnego świadczenia usług. Istnieje jednak wyjątek - wtedy odpłatność za usługi nie będzie konieczna, aby mówić o ich opodatkowaniu. O tym, kiedy nieodpłatne świadczenie usług podlega mimo wszystko opodatkowaniu, przesądza wprost art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą jednocześnie zostać spełnione dwa warunki: brak związku świadczonych usług z prowadzonym przedsiębiorstwem, oraz istnienie prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z daną usługą.

Zawarcie przez Powiat umowy użyczenia, zgodnie z którą, Powiat użycza i daje osobie trzeciej w bezpłatne używanie nieruchomość zabudowaną wraz z infrastrukturą techniczną oraz przedmiotami ruchomymi znajdującymi się na tej nieruchomości, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie jest spełniona z pewnością druga z ww. przesłanek, ponieważ Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości, zwłaszcza że podatku naliczonego nie było, bowiem Powiat użytkuje nieruchomość także na podstawie umowy użyczenia. Na ocenę istnienia podstawy opodatkowania może mieć wpływ treść umowy wykraczająca poza standardową umowę użyczenia, w sytuacji, gdy będzie to umowa nienazwana i będzie wiązał się z nią ekwiwalent w postaci określonych świadczeń ze strony biorącego w użyczenie, tj. np. z góry ustalony obowiązek dokonywania określonych nakładów na nieruchomość, wykonywania określonych świadczeń na rzecz osób trzecich, etc, który w istocie będzie ekwiwalentem za świadczenie w postaci udostępnienia nieruchomości do korzystania. Przy przyjęciu, iż umowa użyczenia w istocie byłaby umową nienazwaną z którą związany byłby ekwiwalent w postaci poniesienia określonych nakładów, wykonania określonych czynności lub świadczenia określonych usług zaistniałby obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z P S.A umowę użyczenia, zgodnie z którą nabył w bezpłatne używanie nieruchomość gruntową wraz ze znajdującymi się na niej budynkami, budowlami i infrastrukturą kolejową. Przedmiot użyczenia został przekazany na realizację zadań własnych powiatu z zakresu transportu. Jednocześnie P S.A. przekazało na własność Powiatu majątek ruchomy związany z infrastrukturą kolejową. Od przekazanego majątku ruchomego nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Całość majątku Powiat zamierza oddać w użyczenie PTKW m.in. w celu realizacji zadań własnych Powiatu z zakresu transportu.

W aktualnym stanie prawnym, każda czynność wykonywana przez podatnika, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, może być potraktowana jako świadczenie usługi, bowiem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów. W świetle powyższego należy uznać, iż nieodpłatne udostępnianie przez Wnioskodawcę nieruchomości oraz majątku ruchomego związanego z infrastrukturą kolejową PTKW jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Zgodnie z cytowanym na wstępie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, każde nieodpłatne świadczenie usług jest zrównane z odpłatnym świadczeniem usług, jeżeli nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tą usługą. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą jednocześnie zostać spełnione dwa warunki:

*

brak związku świadczonych usług z prowadzonym przedsiębiorstwem, oraz

*

istnienie prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z daną usługą.

W tym miejscu należy wskazać, że z prowadzeniem przedsiębiorstwa związane jest zarządzanie mieniem powierzonym przez Wnioskodawcę na podstawie umowy użyczenia. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy). Majątek, który Powiat zamierza oddać w użyczenie PT KW przekazany zostanie m.in. na realizację zadań własnych Powiatu z zakresu transportu.

Ponadto należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie nie jest spełniona również druga z ww. przesłanek. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości, bowiem użytkuje on ww. nieruchomość gruntową wraz ze znajdującymi się na niej budynkami, budowlami i infrastrukturą kolejową podstawie umowy użyczenia. Wnioskodawcy nie przysługiwało również prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytego majątku ruchomego, związanego z infrastrukturą kolejową.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl