IPPP1-443-1980/08-4/MP - Brak opodatkowania czynności użyczenia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1980/08-4/MP Brak opodatkowania czynności użyczenia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu............. przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności opodatkowania umowy użyczenia lokalu innym jednostkom oświatowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności opodatkowania umowy użyczenia lokalu innym jednostkom oświatowym.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 grudnia 2008 r. znak IPPP1-443-1980/08-2/MP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Zespół.......... prowadzony przez Starostwo Powiatowe w S. zwany dalej Z. w W., jest zarządcą nieruchomości, na której ma swoją siedzibę. Z. w W. zawarł umowy użyczenia lokalu z innymi jednostkami oświatowymi prowadzonymi przez Powiat S. Czynność udostępnienia lokalu nie należy do statutowej działalności Z. w W. Wydaje się, że taki stan stanowi wyjątek zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowiącym, że także nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT jeżeli usługi te nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Zespół............... w W., dla własnych celów klasyfikuje te usługi pod symbolem 70.1 PKWiU, co mieści się w sekcji K tom I.

Wnioskodawca podał, że nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług lub usług związanych z wykonywaniem przedmiotowej czynności, gdyż w przypadku Zespołu............. w W. nie wypełnia on przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi, że do odliczenia podatku konieczne jest, aby towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. To w sprawie nie ma zastosowania, gdyż przedmiotowa czynność jest w ogóle zwolniona z podatku VAT w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Przedmiotowa czynność bowiem polegająca na użyczaniu lokali na cele oświatowe i z nimi związane jest czynnością z zakresu zadań publicznych nałożonych na Powiat na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zespół.............. w W. jest powiatową jednostką organizacyjną i przedmiotowe zadania wykonuje w oparciu o art. 6 powyższej ustawy.

Użyczenie jest czynnością całkowicie nieodpłatną.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową (szkołą). Inne jednostki oświatowe, o których mowa we wniosku są również jednostkami budżetowymi.

Nieruchomość została przekazana na cele oświatowe przez Zarząd Powiatu S. i zagospodarowanie lokali zbędnych Wnioskodawcy mieści się we właściwym gospodarowaniu nieruchomością przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w zaistniałej sytuacji Z. w W. powinien odprowadzać podatek VAT i jak ustalić jego wartość.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji, użyczenie przez Z. w W. lokalu innym jednostkom oświatowym Powiatu S., stanowi usługę niemieszczącą się w statutowej działalności Z. w W i usługa ta podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według zapisu ust. 2 tego artykułu, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższych zapisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne przy łącznym spełnieniu następujących warunków:

1.

świadczone usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami (w całości lub części).

Niedopełnienie któregokolwiek z ww. warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy, regulujących zasady używania rzeczy. Zgodnie z zapisem art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), Wnioskodawca, będący jednostką oświatową oraz zarządzający nieruchomością, na której ma swoją siedzibę, zawarł umowy użyczenia lokalu z innymi jednostki oświatowymi prowadzonymi przez Powiat S. Czynność udostępnienia lokalu nie należy do statutowej działalności Wnioskodawcy. Dla własnych celów klasyfikuje tę usługę pod symbolem 70.1 PKWiU, co mieści się w sekcji K tom I - "Usługi związane z nieruchomościami stanowiącymi majątek własny". Jak podał, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług lub usług związanych z wykonywaniem przedmiotowej czynności. Użyczenie jest czynnością całkowicie nieodpłatną. Wnioskodawca jest jednostką budżetową (szkołą). Inne jednostki oświatowe, o których mowa we wniosku są również jednostkami budżetowymi.

Wnioskodawca zaznaczył również, że nieruchomość została mu przekazana na cele oświatowe przez Zarząd Powiatu S. i zagospodarowanie lokali zbędnych Wnioskodawcy mieści się we właściwym gospodarowaniu nieruchomością przez Wnioskodawcę.

W celu ustalenia zasad opodatkowania czynności użyczenia podatkiem od towarów i usług niezbędne jest stwierdzenie, czy zachodzą przesłanki, o których mowa w powołanym powyżej art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a więc czy dokonanie czynności użyczenia lokalu jest związane z przedmiotem działalności Wnioskodawcy oraz czy przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług związanych z tą czynnością. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca stwierdził, że nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wykonywaniem przedmiotowej czynności.

Należy zaznaczyć, że fakt ten przyjęto jako element stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), a zasadność braku prawa do odliczenia nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.

Ponadto, w ocenie tut. organu, zawarte umowy użyczenia są związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. Wnioskodawca podał wprawdzie, że czynność udostępnienia lokalu nie należy do jego statutowej działalności. Jednakże jednocześnie wskazano, że Wnioskodawca jest zarządcą nieruchomości, na której ma swoją siedzibę i nieruchomość ta została mu przekazana na cele oświatowe i zagospodarowanie lokali zbędnych Wnioskodawcy mieści się - jak podaje Wnioskodawca - we właściwym gospodarowaniu nieruchomością. Ponadto umowy użyczenia, będące formą owego zagospodarowania, zostały zawarte również z jednostkami oświatowymi.

W świetle powyższego, w ocenie tut. organu, dokonywane przez Wnioskodawcę czynności związane są z prowadzoną przez niego działalnością i jednocześnie przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym, na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, są to czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Brak odpłatności świadczonej usługi oraz okoliczność braku prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego związanego z wykonywaniem tej czynności powodują, że oddanie lokalu w nieodpłatne użyczenie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy wskazać, że zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Powyższe zwolnienie utrzymano również w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którym usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl