IPPP1/443-1967/08-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1967/08-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.) uzupełnione pismem z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 2 stycznia 2009 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 19 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu zrealizowanego z udziałem środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu zrealizowanego z udziałem środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina K. w 2006 r. zrealizowała projekt p.n. "Rozbudowa i modernizacja społeczeństwa informacyjnego Gminy K.". Zadanie zostało zrealizowane z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach funduszu strukturalnego "Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" programu "Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego" priorytet: "1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów", działanie: "1.5 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego".

Zakres projektu obejmował: zakup 23 szt. komputerów z oprogramowaniem, zakup 1 szt. serwera z oprogramowaniem, zakup oprogramowania antywirusowego, zakup firewalla sprzętowego, modernizacji sieci logicznej oraz zabudowanie szafy serwerowni. Realizacja projektu pozwoliła na usprawnienie pracy gminy.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że w związku z ww. inwestycją Gmina nie ma i nie będzie miała w przyszłości możliwości uzyskiwania dochodów. Inwestycja ta ma związek z czynnościami i usługami nie związanymi z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych. Zakupy sfinansowane w ramach Funduszu Strukturalnego służą wyłącznie i będą w przyszłości służyć do zapewnienia prawidłowej pracy Gminy w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Co oznacza, że zakup sprzętu i oprogramowania nie ma i nie będzie miał związku z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozlicza podatek VAT od umów cywilnoprawnych zawartych na najem lokali mieszkalnych i użytkowych i nie ma prawa w chwili obecnej i w przyszłości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w całości lub w części od zakupów zrealizowanych w ramach inwestycji p.n. "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Gminy K.".

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Regułą jest bowiem, że zarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego płaconego z tyt. dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych i mających zostać wykorzystanych do czynności opodatkowanych. Oznacza to, że w przypadku gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, podatnik tego podatku nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Jeśli zrealizowanie przedmiotowej inwestycji służy wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT, czyli do zapewnienia prawidłowej pracy, co oznacza, że zakup sprzętu i oprogramowania nie ma związku z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Gmina jako podatnik podatku, VAT świadczy czynności wyłączone spod działania tej ustawy, które podlegają realizacji ustawowych zadań samorządu terytorialnego zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dni 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) wynika zaś, iż zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że poczynione przez Gminę zakupy nie są i nie będą związane z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych, ponieważ są wyłącznie wykorzystywane w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Reasumując przedstawiony we wniosku stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl