IPPP1/443-1953/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1953/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia pobieranego za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej k - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia pobieranego za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej k.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - O Związek H K jest osobą prawną, rolniczym zrzeszeniem branżowym, zrzeszonym, zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 Statutu, w P Związku H K. O Związek H jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje bowiem zadania statutowe. PZHK upoważniony został przez właściwego Ministra do spraw rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej k na podstawie art. 6 ustawy o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich. Czynności te wykonuje przy pomocy O/W Związków H K na podstawie zawieranych z nimi umów cywilnoprawnych. P Związek H K zawarł z Wnioskodawcą odpłatną umowę dotyczącą wykonywania oceny wartości użytkowej k. Za wykonywanie tych czynności Wnioskodawca pobiera, na podstawie umów zawartych z hodowcami, wynagrodzenie zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie pobierane od hodowców k oraz P Związku H K na podstawie umów cywilnoprawnych, za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej k podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie pobierane od hodowców k oraz P Związku H K na podstawie umów cywilnoprawnych, za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej k, jako czynności cywilnoprawne, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie ustawodawca w art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa o podatku od towarów usług nie definiuje wprawdzie organu władzy publicznej, jednak zdaniem tut. organu, pod pojęciem tym należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej, rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Zaś pod pojęciem urzędu obsługującego organ władzy publicznej należy rozumieć jednostkę organizacyjną spełniającą funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej, o której mowa w poprzednim zdaniu. Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921), ocenę wartości użytkowej k lub hodowlanej zwierząt oraz wymienione w tym przepisie zadania związane z prowadzeniem tej oceny może wykonywać wyłącznie związek hodowców koni lub inny podmiot, które zostały upoważnione przez ministra właściwego do spraw rolnictwa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że P Związek H K upoważniony został przez Ministra do spraw rolnictwa między innymi do dokonania oceny wartości użytkowej k. W związku z tym zawarł z Wnioskodawcą - O Związkiem H K - odpłatną umowę cywilnoprawną, na podstawie której zlecił wykonywanie zadań związanych z oceną wartości użytkowej k. Za wskazane czynności Wnioskodawca pobiera od hodowców koni wynagrodzenie na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich.

Wskazać należy, iż O Związek H K jest społeczno-zawodową organizacją rolników, działającą zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.) na podstawie zarejestrowanego statutu. Jako organizacja rolników, na podstawie art. 14 ww. ustawy oraz § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1983 r. Nr 27, poz. 132 z późn. zm.), może prowadzić działalność gospodarczą, której zakres i przedmiot określa statut lub regulamin organizacyjny.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę (będącego organizacją członkowską PZHK) czynności, które zostały zlecone przez PZHK, w zakresie oceny wartości użytkowej koni, wykonywane - jak wskazuje Wnioskodawca - na podstawie umów cywilnoprawnych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl