IPPP1/443-1939/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1939/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 17 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów przy realizacji projektu w ramach "Programu wyrównywania różnic pomiędzy regionami" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów przy realizacji projektu w ramach "Programu wyrównywania różnic pomiędzy regionami".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej polskiej, wykonuje ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, między innymi zadania w zakresie edukacji publicznej.

Artykuł 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) stanowi, iż określone ustawami zadania publiczne powiat wykonuje we własnym imieniu, czyli wspólnoty samorządowej i na własną odpowiedzialność, czyli własny rachunek. Art. 5 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) stanowi między innymi, iż zakładanie i prowadzenie szkół ponadginmazjalnych należy do zadań własnych powiatu.

Artykuł 5a,1. Zadania oświatowe jednostek samorządu terytorialnego finansowane są na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

1.

Zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej jest zadaniem oświatowym:

2.

gmin - w przedszkolach oraz innych formach wychowania szkolnego

3.

powiatów - w szkołach i placówkach

Realizując nałożone ustawą zadania w zakresie edukacji oraz zważywszy na fakt iż do placówek uczęszczają uczniowie niepełnosprawni powiat przystąpił do realizacji projektu w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami" - inwestycja realizowana jest przy udziale środków PFRON - 75% oraz środki własne 25% sumy poniesionych kosztów projektu.

Realizacja projektu polega na likwidacji barier architektonicznych w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania. Inwestycja realizowana jest w Liceum ogólnokształcącym w P. i Powiatowej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w P. W stosunku do tych placówek Powiat jest organem założycielskim, prowadzącym i nadzorczym zaś jako płatnik podatku VAT nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) związanych ze świadczeniem usług, którym ma służyć ta inwestycja

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat realizując inwestycje likwidacji barier architektonicznych ma prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w trakcie realizacji inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych związanych z realizacja inwestycji - likwidacja barier architektonicznych, co wynika wprost z zapisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11. 03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W opisanej sytuacji podmiotowe nieruchomości przekazane zostały nieodpłatnie w trwały zarząd na realizację celów statutowych jednostki. W związku z faktem, iż poniesione przez Powiat wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu (Powiatowi) prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr.142, poz. 1592 z późn. zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1.

edukacji publicznej,

2.

promocji i ochrony zdrowia,

3.

pomocy społecznej,

4.

polityki prorodzinnej,

5.

wspierania osób niepełnosprawnych,

6.

transportu zbiorowego i dróg publicznych,

7.

kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

8.

kultury fizycznej i turystyki,

9.

geodezji, kartografii i katastru,

10.

gospodarki nieruchomościami,

11.

administracji architektoniczno-budowlanej,

12.

gospodarki wodnej,

13.

ochrony środowiska i przyrody,

14.

rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

15.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

16.

ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,

17.

przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,

18.

ochrony praw konsumenta,

19.

utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

20.

obronności,

21.

promocji powiatu,

22.

współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Powiat przystąpił do realizacji projektu w ramach "Programu wyrównywania różnic pomiędzy regionami" polegającego na likwidacji barier architektonicznych w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania. Inwestycja realizowana jest przy udziale środków PFRON oraz środków własnych w Liceum ogólnokształcącym i Powiatowej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w P. Powyższa inwestycja mieści się w ramach zadań publicznych Powiatu wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Powiat nie osiąga żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług, którym ma służyć inwestycja.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy wskazać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl