IPPP1/443-1925/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1925/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 14 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu wykonania usługi (daty sprzedaży) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu wykonania usługi (daty sprzedaży).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

xx Agencja Rozwoju P udziela pożyczek dla beneficjentów na różnego rodzaju cele gospodarcze. Pożyczki udzielane są na podstawie umów cywilno-prawnych i są oprocentowane. Udzielanie pożyczek kwalifikowane jest na gruncie PKWiU jako usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym. XXX Agencja Rozwoju P przyjęła zasadę fakturowania odsetek stosując art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Faktury wystawiane są przez Agencję przyjmując jako datę sprzedaży datę wynikającą z harmonogramu płatności, a w przypadku wcześniejszej spłaty odsetek, przyjmując jako datę sprzedaży faktyczny termin ich zapłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami za moment wykonania usługi (datę sprzedaży) należy przyjąć termin płatności wynikający z harmonogramu płatności, a w przypadku zapłaty odsetek przed tym terminem datę ich faktycznej zapłaty.

Zdaniem wnioskodawcy w celu prawidłowego zafakturowania odsetek od udzielonych pożyczek jako moment wykonania usługi należy przyjąć termin wynikający z harmonogramu płatności, a w przypadku jeżeli wpłata nastąpiła przed terminem płatności wynikającym z harmonogramu, moment otrzymania kwoty odsetek umownych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Artykuł 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą stanowi, że "obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1".

Natomiast ustęp 11 tego art. stanowi, że "jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że P Agencja Rozwoju P udziela pożyczek dla beneficjentów na różnego rodzaju cele gospodarcze. Pożyczki udzielane są na podstawie umów cywilno-prawnych i są oprocentowane. Udzielanie pożyczek kwalifikowane jest na gruncie PKWiU jako usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym.

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy należy uznać, że momentem wykonania usługi jest termin płatności wynikający z harmonogramu płatności, a w przypadku gdy odsetki zostały spłacone przed terminem wynikającym z harmonogramu płatności, to momentem wykonania usługi jest termin faktycznej zapłaty odsetek traktowanych jako przedpłata, zaliczka, zadatek, otrzymany przed wykonaniem usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl