IPPP1-443-1910/08-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1910/08-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy K..., przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. W dniu 29 grudnia 2008 r. pismem Nr IPPP1-443-1910/08-2/AK tut. Organ zwrócił się do Wnioskodawcy o sprecyzowanie pytania dotyczącego prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o przedstawienie własnego stanowiska odnośnie powyższego zagadnienia oraz o uiszczenie dodatkowej opłaty w wysokości 40,00 zł. Jednocześnie tut. Organ pouczył Wnioskodawcę, iż w przypadku braku odpowiedzi na wezwanie lub nieuiszczenia dodatkowej opłaty w wyznaczonym terminie, wniosek będzie podlegać rozpatrzeniu w zakresie 1 stanu faktycznego wg kolejności w nim przedstawionej, tj. w zakresie opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców, wnoszonych na podstawie umów cywilnoprawnych i związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy K...", natomiast w pozostałej części, stosownie do przepisu art. 14g § 2 Ordynacji podatkowej, zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina K... realizuje w ramach wykonywania zadań własnych inwestycje w postaci "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy K...". Inwestycje te finansowane są z wpłat mieszkańców gminy i środków pozyskanych w ramach pożyczki z W Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Aby zrealizować w pełni cel budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, zawierane są umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, na podstawie, których są oni zobowiązani do dokonania określonych wpłat na rachunek Gminy, w związku z tym partycypują w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Od wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gmina naliczyła i odprowadziła podatek VAT w wysokości 7%. Po wybudowaniu przydomowe oczyszczalnie są własnością gminy i stanowią element majątku trwałego. Z tytułu dokonanych wpłat mieszkańcy nie uzyskują żadnych ulg ani bonifikat od Gminy.

Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z ww. umów w latach 2007 i 2008.

Na podstawie odrębnych umów dzierżawy urządzeń przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkańcy płacą Gminie czynsz dzierżawny (22% VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dobrowolne wpłaty dokonywane przez mieszkańców gminy partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Jeżeli tak, to wg jakiej stawki podatku: 7% czy 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez mieszkańców Gminy wpłaty związane z realizacją inwestycji, mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie są to czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wykonanie przydomowej oczyszczalni nie może być uznane za dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy, gdyż w związku z wpłatą mieszkańcy nie nabyli prawa własności oczyszczalni. Nie jest też odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ustawy, gdyż mieszkańcy po wybudowaniu oczyszczalni nie korzystają z żadnych ulg czy bonifikat. Po wybudowaniu przydomowe oczyszczalnie są własnością Gminy, mieszkańcy zaś, korzystają z tych oczyszczalni na zasadach określonych w odrębnej umowie dzierżawy, uiszczając gminie czynsz dzierżawny.

Naliczanie przez gminę i odprowadzanie podatku VAT od wpłat partycypujących, w ocenie wnioskodawcy, było zatem niezasadne.

Zastosowanie 7% stawki VAT wynikało z zał. Nr 3 do uptu poz. 153 symbol PKWiU 90.0 "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne".

Ponieważ gmina nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług tj. nie prowadzi działalności gospodarczej, nie dokonywała obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ww. wpłat mieszkańców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Gmina jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy. W art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z dnia 8 marca 1990 r., wymieniono, jako zadania własne Gminy, m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Z tytułu wykonywania tych zadań Gmina jest zwolniona z podatku VAT na podstawie regulacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), gdzie w § 13 ust. 1 pkt 11 określono, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wyjaśnić należy, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów obowiązuje od dnia 1 grudnia 2008 r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Natomiast obecnie obowiązujący § 13 ust. 1 pkt 11 jest powieleniem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Gmina realizuje, w ramach wykonywania zadań własnych, inwestycje w postaci "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy K...". Inwestycje te finansowane są z wpłat mieszkańców gminy i środków pozyskanych w ramach pożyczki z W Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Mieszkańcy, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zobowiązani są do dokonania określonych wpłat na rachunek Gminy, w związku z tym partycypują w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Po wybudowaniu przydomowe oczyszczalnie są własnością Gminy i stanowią element majątku trwałego. Z tytułu dokonanych wpłat mieszkańcy nie uzyskują żadnych ulg ani bonifikat od Gminy.

Odwołując się do uregulowań dotyczących świadczenia usług należy ponownie podkreślić, iż czynność należy uznać za świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na podstawie powyższych uregulowań, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż wnoszone przez mieszkańców dobrowolne wpłaty na rzecz Gminy nie stanowią należności związanej z wykonywaniem przez Gminę, na rzecz jej mieszkańców, czynności podlegających opodatkowaniu, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są współfinansowaniem inwestycji realizowanej przez Gminę w ramach wykonywania zadań własnych. Z uwagi na powyższe, w tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy wpłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonywane przez mieszkańców wpłaty dotyczące partycypacji w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, mające na celu pomoc Gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji, mają charakter darowizny rozumianej jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie na rzecz innej jednostki. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie pozostają własnością Gminy i stanowią element majątku trwałego. Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że przekazywane Gminie przez mieszkańców wpłaty pieniężne stanowiące współfinansowanie przydomowych oczyszczalni, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe rozstrzygnięcie i określenie, iż wpłaty mieszkańców wnoszone na poczet współfinansowania inwestycji budowy przydomowych oczyszczalni nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pytanie 2 zawarte we wniosku dotyczące stawki podatku stosowanej dla dobrowolnych wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków stało się bezprzedmiotowe.

Natomiast z uwagi na wezwanie z dnia 29 grudnia 2008 r., Nr IPPP1-443-1910/08-2/AK, pytanie nr 3 wskazane ww. wniosku o treści "Czy gminie, w przypadku opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego..." nie było przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej i w tym zakresie zostanie wydane przez tut. Organ odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Sodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl