IPPP1-443-1909/08-5/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1909/08-5/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego nabycia usług cash poolingu świadczonych przez podmiot zagraniczny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego nabycia usług cash poolingu świadczonych przez podmiot zagraniczny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. jest podmiotem wchodzącym w skład grupy kapitałowej X, gdzie podmiotem dominującym (spółką - matką) jest XX z siedzibą w Luksemburgu. Grupa działa poprzez swoje spółki w 44 krajach na świecie zatrudniając około 8,5 tysiąca pracowników. Grupa X zajmuje się przede wszystkim logistyką, spedycją powietrzną, lądową i morską. W Spółce 100% udziałów należy do Xaaa; jest to również należąca do grupy X spółka mająca siedzibę w Wielkiej Brytanii. Pomiędzy XX a Spółką nie ma bezpośrednich powiązań kapitałowych.

W grupie X funkcjonuje zawarte pomiędzy spółkami a spółką - matką porozumienie dotyczące cash poolingu. Sp. z o.o. nie jest uczestnikiem takiego porozumienia, jednak zamiarem Spółki jest przystąpienie do niego. Spółka otrzymała projekt takiego porozumienia, którego stronami jest Spółka oraz XX.

Funkcjonujący w grupie cash pooling jest określany jako "zero balancing cash pooling". Działa on następująco:

1.

dla celów zarządzania płynnością finansową pośrednio oraz bezpośrednio zależne kapitałowo od XX spółki posiadają w banku lub bankach swoje konta bankowe, które uczestniczą w rozliczeniach w ramach cash poolingu. Jednocześnie w banku mającym siedzibę w Niemczech XX posiada specjalne konto rozliczeniowe poprzez które odbywają się rozliczenia w ramach cash poolingu.

2.

pomiędzy kontami wskazanymi powyżej spółek z grupy następują przepływy finansowe za pośrednictwem konta w banku niemieckim zarządzanym przez XX. XX jest pool leaderem, który zarządza kontem. Na to konto trafiają nadwyżki finansowe spółek lub też z tego konta XX przelewa środki finansowe na konta spółek w celu uzupełnienia ich salda debetowego.

W projekcie porozumienia, które ma zostać zawarte pomiędzy XX a Spółką zawarte są następujące proponowane rozwiązania:

1.

konto bankowe Spółki będzie uczestniczyć w rozliczeniach w ramach cash poolingu. Będzie ono odzwierciedlać codzienne przepływy sald (ich uzupełnianie w razie debetu lub przekazywanie na konto XX w wypadku rejestrowania nadwyżki finansowej)

2.

konto Spółki może wskazywać nadwyżkę finansową do nieokreślonej wysokości.

3.

konto Spółki może wskazywać saldo ujemne do określonej ściśle w EURO wysokości.

4.

w przypadku przekazywania nadwyżek finansowych na konto XX (w umowie powyższe przekazanie zostało określone terminem angielskim "loan" co w języku polskim oznacza "pożyczkę") Spółka otrzyma 4% odsetek od przekazanej kwoty.

5.

w przypadku uzupełnienia salda ujemnego Spółki, Spółka za skorzystanie ze środków udzielonych przez pool leadera (w umowie powyższe przekazanie zostało określone terminem angielskim "loan" co w języku polskim oznacza "pożyczkę") zapłaci 8,75% odsetek od przekazanej na uzupełnienie debetu kwoty

Obliczenie wysokości należnych odsetek odbywać się będzie raz w miesiącu przy uwzględnianiu tzw. E I C Metod (ACT/360).

Spółka podkreśla, że projekt umowy nie przewiduje żadnego wynagrodzenia dla pool leadera za świadczenie usługi cash poolingu przy czym kwestia ewentualnego wynagrodzenia, prowizji itp. będzie jeszcze przedmiotem negocjacji. Możliwe jest jednak rozwiązanie, że świadczenie usługi cash poolingu przez XX będzie nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku gdy XX będzie świadczył usługę cash poolingu odpłatnie, to czy w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przedmiotowa usługa cash poolingu będzie zwolniona od podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku, gdy usługa cash poolingu będzie świadczona na rzecz Spółki odpłatnie i Spółka z tego tytułu będzie wypłacać wynagrodzenie na rzecz XX, to wówczas powyższa czynność stanowi opodatkowany podatkiem VAT import usług. Podstawą opodatkowania w takim przypadku jest wynagrodzenie oraz inne płatności przewidziane umową należne na rzecz XX.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwolnieniu od podatku podlegają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Usługa cash poolingu zaliczana jest do usług pośrednictwa finansowego i mieści się, według organów statystycznych, w PKWiU w grupie 65.23.10 "usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Na podstawie załącznika nr 4 zwolnieniu podlegają usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem dziewięciu rodzajów usług (cash pooling nie jest do tych rodzajów zaliczony). Zdaniem Spółki, pomimo tego, że odpłatne świadczenie usługi cash poolingu objęte jest zakresem przedmiotowym ustawy o VAT, to jednak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, usługa ta jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto, zatem generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Stosownie do ust. 3 ww. art. 17 ustawy, w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż w przypadku świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 przez podmiot nieposiadający na terytorium kraju siedziby ani miejsca prowadzenia działalności, bezwzględnie podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu świadczonych usług jest ich nabywca.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Powyższy przepis art. 27 ust. 3 pkt 2 w myśl art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy stosuje się do usług bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki.

Oznacza to, że miejscem świadczenia m.in. usług finansowych jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę i to on zobowiązany jest do rozliczenia podatku z tytułu świadczonych usług.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, wprowadzono zwolnienie od podatku usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej, 3) usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

3.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

4.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

5.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

6.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

8.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W wyżej wymienionym enumeratywnie zamkniętym katalogu usług wyłączonych ze zwolnienia nie znalazły się usługi cash-poolingu (zarządzania płynnością finansową), wobec powyższego korzystają one ze zwolnienia, o ile mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 65-67.

Kluczowym zatem elementem pozwalającym jednoznacznie rozstrzygnąć czy czynność będąca przedmiotem zapytania wykonywana w ramach umowy cash poolingu korzysta ze zwolnienia od podatku jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Jednocześnie należy podkreślić, że organ podatkowy nie jest jednak organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przystąpić do porozumienia dotyczącego cash poolingu, które funkcjonuje w grupie X. Funkcjonujący w grupie cash pooling jest określany jako "zero balancing cash pooling" Podmiotem dominującym w grupie (spółką matką) jest XX z siedzibą w Luksemburgu, który jest tzw. pool leaderem. Spółka zamierza zawrzeć porozumienie, którego stronami będzie Spółka oraz XX. Możliwe jest, iż strony przyjmą rozwiązanie, że świadczenie usługi cash poolingu przez XX będzie odbywało się za wynagrodzeniem.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, że usługa cash poolingu zaliczana jest do usług pośrednictwa finansowego i mieści się, według organów podatkowych, w PKWiU w grupie 65.23.10 "usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku oraz wskazane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku jest, zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w związku z ust. 2, usługobiorca usługi cash poolingu, tj. Wnioskodawca. Usługi świadczone przez podmiot zagraniczny z siedzibą w Luksemburgu na rzecz Spółki należy uznać za import usług, w rozumieniu przepisów ustawy.

Jeżeli przedmiotowe usługi zostały prawidłowo sklasyfikowane w grupie 65.23.10 "usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" to mieszczą się w grupowaniu PKWiU Sekcja J ex (65-67) i świadczenie tych usług będzie zwolnione od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić raz jeszcze należy, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania nieodpłatnego nabycia usług cash poolingu świadczonych przez podmiot zagraniczny został rozstrzygnięty odrębnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl