IPPP1/443-1863/08-6/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1863/08-6/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana................., przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 30 września 2008 r.) uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2008 r. na wezwanie tut. organu z dnia 24 listopada 2008 r. (skutecznie doręczone w dniu 3 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, zakresie likwidacji kasy rejestrującej po zakończeniu działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie likwidacji kasy rejestrującej po zakończeniu działalności gospodarczej.

Wniosek uzupełniony został w dniu 9 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca pracuje na terenie Warszawy dojeżdżając codziennie z Ł do W (mieszka i prowadzi działalność na terenie Ł), z końcem 2008 r., 30 lub 31 grudnia zamierza zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej. Wnioskodawca zamierza sprzedać swoje przedsiębiorstwo innej osobie fizycznej, w tej sprawie poczynił już wstępne uzgodnienia. Nabywca kontynuowałby działalność na swój rachunek w nabytym od Wnioskodawcy przedsiębiorstwie w rozmiarze nie mniejszym niż dotychczasowa działalność Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zaznacza, iż jego firma jest niewielkich rozmiarów, prowadzi ją jako osoba fizyczna, prowadząc ewidencję na zasadach ogólnych w formie podatkowej księgi przychodów i wydatków. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Obrót dla celów podatku dochodowego oraz podatku VAT ewidencjonuje z zastosowaniem kasy fiskalnej. Sprzedaż firmy nastąpiłaby w całości jako przedsiębiorstwo zorganizowane w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego, łącznie z informacjami o kontrahentach, dostawcach i odbiorcach oraz przekazaniem logo firmy. Nowy nabywca przejąłby wszystkie uprawnienia, obowiązki oraz wszystkie doświadczenia i informacje handlowe niezbędne do kontynuowania działalności w nie zmniejszonym rozmiarze. W związku z likwidacją poprzez sprzedaż działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza:

a.

sporządzić inwentaryzację wg stanu na dzień 30 grudnia 2008 r. wszystkich składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład majątku jego firmy (środki trwałe, wyposażenie, produkty w toku, produkty gotowe, wyposażenie, towary, ewidencję kontrahentów, dostawców i odbiorców, nazwę i logo firmy),

b.

po ustaleniu ilości i wartości składników majątkowych zamierza w dniu 30 grudnia 2008 r. wystawić fakturę VAT na sprzedaż zorganizowanego przedsiębiorstwa,

c.

po przeprowadzeniu transakcji sprzedaży zorganizowanego przedsiębiorstwa z dniem 31 grudnia 2008 r. zamierza dokonać wyrejestrowania sprzedanej firmy z działalności gospodarczej prowadzonej na własne nazwisko.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* w jaki sposób nastąpi przekazanie kasy fiskalnej dotychczas prowadzonej na nazwisko Wnioskodawcy i czy powtórną fiskalizację powinien przeprowadzić Urząd Skarbowy, w jakim terminie o tych faktach należy zawiadomić Urząd Skarbowy.

Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości przekazania kasy fiskalnej następcy, gdyż musi ona pozostać na okres pięciu lat po zakończeniu działalności u Wnioskodawcy. Odczyt z pamięci fiskalnej dokonuje się u serwisanta po uzgodnieniu terminu z Urzędem Skarbowym. Wyniki odczytu składa się w Urzędzie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem § 7 ust. 8 obowiązującego od 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Czynności odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy dokonuje serwisant kasy, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z pracownikiem urzędu skarbowego. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, po jednym egzemplarzu otrzymują: użytkownik, wykonujący serwis i urząd skarbowy. Raport fiskalny wykonuje się w jednym egzemplarzu.

Stosownie do ust. 9 ww. paragrafu, pamięć fiskalna kasy podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w ust. 8, jest przechowywana zgodnie z ust. 1 pkt 8 przez podatnika w warunkach umożliwiających jej odczyt. Obowiązek przechowywania nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w ust. 8.

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w ustawie o podatku od towarów i usług (art. 112 ustawy) oraz w art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

W przepisach dotyczących kas rejestrujących brak jest jednoznacznych regulacji dotyczących postępowania podatnika z posiadanymi kasami, w przypadku likwidacji przez niego działalności gospodarczej.

Teoretycznie żaden przepis nie zabrania wprost podatnikowi sprzedaży kasy rejestrującej, która jest jego własnością. W praktyce jednak, nikt - poza producentem (importerem) - nie będzie zainteresowany zakupem takiej kasy. Wynika to z obwarowań, jakie nakłada na kasę pracującą w trybie fiskalnym rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Zgodnie z § 2 pkt 9 ww. rozporządzenia, każda kasa fiskalna posiada numer unikatowy nadawany przez Ministra Finansów, jednoznacznie identyfikujący daną kasę, który nie może być przypisany innym urządzeniom. Numery te są przydzielane wyłącznie producentom lub importerom dla kas posiadających decyzję dopuszczającą je do obrotu (§ 12 rozporządzenia).

Ponadto, urząd skarbowy nadaje ufiskalnionej kasie numer ewidencyjny, który również nie może być przypisany innym urządzeniom (§ 13 rozporządzenia). Z cytowanych powyżej przepisów wynika jednoznacznie, że dwa różne podmioty nie mogą używać kasy o tym samym numerze unikatowym i numerze ewidencyjnym. Niemożliwe jest również korzystanie z kasy przez podmiot inny niż ten, na który jest ona zarejestrowana.

Podatnicy obowiązani są do stosowania kasy, wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie (§ 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia). W przypadku zakończenia użytkowania kasy, podatnik jest zobowiązany do odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, w obecności pracownika urzędu skarbowego (§ 7 ust. 8 rozporządzenia).

Sprzedażą kas rejestrujących mogą zajmować się tylko uprawnieni producenci krajowi i importerzy, którzy posiadają pozytywną opinię Ministra Finansów o programie pracy kasy przeznaczonej do obrotu (§ 2 pkt 17 oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia).

O ile więc z zacytowanych przepisów wynika jednoznacznie, że kasa rejestrująca która ma pracować w trybie fiskalnym może być zakupiona tylko od uprawnionego producenta (importera), to brak w nich jakiegokolwiek zapisu regulującego sposób postępowania z kasami wycofanymi z użycia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać całe swoje przedsiębiorstwo osobie fizycznej, która będzie kontynuowała jego działalność. Sprzedaż firmy nastąpiłaby w całości jako przedsiębiorstwo zorganizowane w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego, łącznie z informacjami o kontrahentach, dostawcach, odbiorcach oraz przekazaniem logo firmy. Nowy nabywca przejąłby wszystkie uprawnienia, obowiązki oraz wszystkie doświadczenia i informacje handlowe niezbędne do kontynuowania działalności. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego nabywca przedsiębiorstwa nie może jednak przejąć wraz z całym przedsiębiorstwem kasy fiskalnej, zarejestrowanej na Wnioskodawcę.

Po przeprowadzonej transakcji sprzedaży zorganizowanego przedsiębiorstwa z dniem 31 grudnia 2008 r. Wnioskodawca zamierza dokonać wyrejestrowania sprzedanej firmy z działalności gospodarczej prowadzonej na własne nazwisko. Po wyrejestrowaniu działalności Wnioskodawca winien zgłosić posiadaną kasę rejestrującą do serwisanta, celem dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy. Odczyt zostanie dokonany po uzgodnieniu terminu z pracownikiem urzędu skarbowego a z odczytu sporządzony zostanie protokół. Protokół oraz wszystkie dokumenty wygenerowane przez kasę rejestrującą Wnioskodawca winien przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Ponadto. tut. organ informuje, że kwestie pozostałych pytań Wnioskodawcy z zakresu podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostały rozpatrzone odrębnymi interpretacjami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl