IPPP1/443-1861/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1861/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 30 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz dokonywanej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz dokonywanej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X S.A. (dalej: X lub Wnioskodawca) jest wykonawcą robót budowlanych w ramach realizacji różnych projektów między innymi polegającymi na rozbudowie istniejących obiektów budowlanych.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do przetargu na realizację inwestycji pod nazwą: "Specjalistyczny Szpital Miejski - budowa budynku bloków operacyjnych z wyposażeniem i technologią z terminem zapłaty do 2017 r.". Inwestycja ta polega na rozbudowie specjalistycznego szpitala miejskiego o budynek bloków operacyjnych wraz z wyposażeniem, technologią i połączeniem z częścią istniejącą szpitala oraz budowie zapasowego zbiornika wody pitnej. Zgodnie z § 1 ust. 5 pkt 4 wzoru umowy o roboty budowlane, będącego załącznikiem nr 6 do SIWZ, w zakres prac będą wchodzić m.in.:

* przygotowanie terenu pod budowę,

* roboty ziemne w tym wywóz ziemi i gruzu,

* roboty ogólnobudowlane i rozbiórkowe,

* wykonanie zewnętrznych sieci sanitarnych, deszczowych, sieci wodociągowej oraz demontaż istniejących zgodnie z projektem budowlanym,

* wykonanie zewnętrznych sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych,

* wykonanie wewnętrznych robót instalacji sanitarnych (w szczególności; wody zimnej i cieplej wraz z cyrkulacją, instalacją kanalizacji sanitarnej, c.o., wentylacji, klimatyzacji, zasilania nagrzewnic i chłodnic wraz ze zintegrowaną automatyką oraz instalacji gazów medycznych z włączeniem ich w istniejące instalacje szpitala),

* wykonanie wewnętrznych instalacji elektrycznych nn., słaboprądowych, instalacji systemu sygnalizacji pożaru i instalacji przyzywowej,

* przełożenie kolizji sieci w terenie i instalacji w budynkach,

* wykończenie sal bloków operacyjnych w technologii ze stali nierdzewnej (zabudowa panelowa ścian i sufitów sal operacyjnych i pomieszczeń przygotowania lekarzy wraz z montażem drzwi specjalistycznych),

* wyposażenie obiektów w stałe i ruchome wyposażenie, w tym sprzęt i aparaturę medyczną,

* wyposażenie obiektów w wyposażenie technologiczne,

* roboty wykończeniowe,

* demontaż istniejących sieci ciepłowniczych oraz komory ciepłowniczej.

Jednocześnie - we wzorze umowy - Zamawiający odrębnie określił wynagrodzenie za roboty budowlane i wynagrodzenie za wyposażenie. Zgodnie bowiem z brzmieniem § 5 ust. 2 wzoru umowy na wynagrodzenie ryczałtowe składają się:

1.

wynagrodzenie za wykonanie robót budowlanych;

2.

wynagrodzenie za wyposażenie.

Dodatkowo zamawiający wyraził zgodę, aby odbiór wyposażenia, w tym sprzętu i aparatury medycznej nastąpił na podstawie samodzielnego protokołu zdawczo-odbiorczego (innego niż protokoły zdawczo-odbiorcze dotyczące robót budowlanych). Zestawienia elementów wyposażenia oraz technologii medycznych, w które ma zostać wyposażony budynek bloków operacyjnych zawierają dwa dokumenty przedstawione przez Zamawiającego, mianowicie "Zestawienie wyposażenia" oraz "Zestawienie technologii medycznej".

W dokumencie "Zestawienie wyposażenia" znajdują się m.in. następujące pozycje: szafa chłodnicza, lodówka pod zabudowę, biurko proste zwykłe, stół, sofa rozkładana, krzesło tapicerowane zmywalne, szafka biurowa, szafka ubraniowa, szafka BHP dwudzielna, szafka kuchenna, poręcz prysznicowa NPS, mata basenowa, czytnik kodów kreskowych, aparat telefoniczny.

Ponadto w przedstawionym przez Zamawiającego dokumencie "Zestawienie technologii medycznej" znajdują się m.in. następujące pozycje: stół zabiegowy uniwersalny std, fotel do podawania cytostatyków, stół operacyjny uniwersalny std, stół operacyjny z blatem ortopedycznym std, stół operacyjny do neurochirurgii, wózek do przewozu blatów, podest operacyjny, łóżko szpitalne do opieki podstawowej std, łóżko szpitalne do intensywnej opieki pacjentów chorych hematologicznie, stolik zabiegowy przejezdny, stolik anestezjologiczny przejezdny, wózek do przewożenia leków, wózek do przewożenia materiałów sterylnych, stół roboczy z podświetlanym blatem, lampa bezcieniowa ścienna, panel przyłóżkowy, zlew jednokomorowy, loża laminarna bezpieczna z nawiewem pionowym, mikser recepturowy, napełniarka do dozowania płynów ścienna, kardiomonitor, monitor rzutu serca, moduł głębokości znieczulenia BIS, defibrylator z możliwością kardiowersji, autoklaw nastołowy, RTG chirurgiczny ramię C, sterylizator parowy przelotowy do pełnej zabudowy, aerator, autoczytnik z inkubatorem, kolumna sufitowa chirurgiczna z gazami medycznymi.

W razie wygrania przetargu - w celu realizacji inwestycji - X będzie dokonywać zakupu materiałów budowlanych, usług podwykonawczych, a także wyposażenia, w tym sprzętu i aparatury medycznej. Część wyposażenia medycznego określonego przez Zamawiającego stanowi wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2004, nr 93, poz. 896 z późn. zm.). Na potrzeby realizacji inwestycji X dokona zakupu wyrobów medycznych dopuszczonych do obrotu zgodnie z przepisami powołanej wyżej ustawy od podmiotów wyspecjalizowanych w obrocie wyrobami medycznymi. Z otrzymanych przez X ofert poddostawców wynika, że podmioty te dokonując dostawy wyrobów medycznych na rzecz Wnioskodawcy zastosują preferencyjną stawkę VAT w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej: ustawa o VAT) w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W trakcie realizacji inwestycji odbiór robót budowlanych będzie odbywać się odrębnymi protokołami zdawczo-odbiorczymi niż odbiór wyposażenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym X obok świadczenia usług budowlanych dokonuje odrębnej czynności opodatkowanej VAT jaką jest dostawa wyposażenia, w tym dostawa wyrobów medycznych.

2.

Czy, dokonując dostawy wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2004, nr 93, poz. 896 z późn. zm.) dopuszczonych do obrotu na terytorium Polski na rzecz specjalistycznego szpitala miejskiego, X powinna opodatkować tę czynność przy zastosowaniu preferencyjnej stawki podatkowej w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, X będzie dokonywać dwóch odrębnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. świadczenia usług budowlanych oraz dokonywania dostawy wyposażenia, w tym dostawy wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.

Zasadniczym przedmiotem działalności X jest świadczenie usług budowlanych. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Na podstawie § 2 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług nie dłużej niż do 31 grudnia 2008 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie PKWiU właściwym do celów podatku VAT dział 45 PKWiU (Roboty budowlane) obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

w dziale tym mieszczą się prace związane z przebudową rozbudową nadbudową modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

W ocenie Wnioskodawcy kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia czy X obok świadczenia usług budowlanych będzie dokonywać samodzielnej czynności opodatkowanej VAT jaką jest dostawa wyposażenia ma ustalenie czy wyposażanie budynku bloków operacyjnych stanowi świadczenie usług budowlanych i może zostać zakwalifikowane w ramach działu 45 PKWiU (Roboty budowlane).

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie zadania polegającego na budowie budynku bloków operacyjnych z wyposażeniem i technologią. W związku z tym, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć "budynek", czy "budowa" zdaniem Wnioskodawcy, w celu dokonania właściwej interpretacji pojęcia "budowa budynku" należy pomocniczo sięgnąć do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane pod pojęciem "budynek" należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jednocześnie zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy - Prawo budowlane pojęcie "budowa" oznacza wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Każdy budynek specjalistycznego szpitala miejskiego musi spełniać określone wymogi techniczne przewidziane dla tego rodzaju obiektów. Budynek bloków operacyjnych specjalistycznego szpitala miejskiego musi zostać wyposażony w urządzenia i aparaturę medyczną niezbędne do jego funkcjonowania zgodnie z jego przeznaczeniem. Jednakże, w ocenie Wnioskodawcy, pojęcie "budowa budynku" nie obejmuje zaopatrywania budynku w wyposażenie, nie stanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie umożliwiające prawidłowe (zgodne z jego przeznaczeniem) korzystanie z budynku. Ponadto X wskazuje, że zgodnie z art. 47 § 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

W ocenie Wnioskodawcy, jeśli elementy wyposażenia określone przez Zamawiającego w dokumentach "Zestawienie wyposażenia" oraz "Zestawienie technologii medycznej", stanowią części składowe budynku bloków operacyjnych w rozumieniu art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego wówczas X nie będzie dokonywać odrębnej czynności opodatkowanej polegającej na dostawie wyposażenia. W takim przypadku Wnioskodawca będzie świadczył jedynie usługi budowlane.

Natomiast w przypadku tych elementów wyposażenia, które nie będą stanowić części składowych budynku bloków operacyjnych, a więc tych które mogą być odłączone (np. w celu sprzedaży lub montażu w innym szpitalu) od budynku bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego lub budynku, X będzie dokonywać odrębnej czynności opodatkowanej podatkiem VAT jaką jest dostawa wyposażenia, w tym dostawa wyrobów medycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy dokonywana przez X dostawa wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT, tj. w poz. 70-109 "Towary związane z

ochroną zdrowia", podlega - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT - opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że nie jest uprawniony do oceny umów cywilnoprawnych, nie regulują tej kwestii przepisy podatkowe, lecz przepisy kodeksu cywilnego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw Finansów Publicznych oraz upoważniony przez niego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie ma uprawnień do interpretowania przepisów innych niż przepisy prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie Organ podatkowy zauważa, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, stąd też Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20 września 2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualne wynosi 40 zł - art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 75 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 17 września 2008 r. Zatem kwota 35 zł zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783) zostanie zwrócona na numer konta bankowego widniejący na dowodzie wpłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl