IPPP1-443-186/11-2/JL - Stawka podatku VAT dla bezalkoholowego, gazowanego napoju owocowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-186/11-2/JL Stawka podatku VAT dla bezalkoholowego, gazowanego napoju owocowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWO - AKCYJNA (dalej: "SPÓŁKA") jest producentem oraz sprzedawcą m.in. napojów bezalkoholowych (zarówno gazowanych jak i niegazowanych).

SPÓŁKA zamierza rozpocząć produkcję napoju owocowego, który będzie posiadał łącznie następujące cechy:

a.

będzie napojem bezalkoholowym,

b.

będzie napojem gazowanym,

c.

udział masowy soku owocowego lub soków owocowych (mieszanina soków) w składzie surowcowym napoju będzie nie niższy niż 20%.

Składnikami napoju owocowego będą:

a.

sok owocowy lub soki owocowe (mieszanina soków) - udział masowy nie niższy niż 20% składu surowcowego napoju owocowego;

b.

przeciery owocowe;

c.

woda;

d.

cukry i substancje słodzące dozwolone przez przepisy powszechnie obowiązujące;

e.

aromat;

f.

kwas cytrynowy;

g.

ewentualnie inne substancje dodatkowe dozwolone przez przepisy powszechnie obowiązujące.

Produkty zapakowane zostaną w opakowania PET wyprodukowane w technologii PET Aseptic bez udziału konserwantów (produkty będą pasteryzowane). Napój owocowy będzie produkowany w różnych smakach; przykładowymi smakami są: jabłkowy, wieloowocowy oraz pomarańczowy.

SPÓŁKA będzie dokonywała dostawy (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 USTAWY) opisanego powyżej napoju owocowego. Wątpliwości SPÓŁKI dotyczą tego, czy opisany powyżej napój jest napojem owocowym w rozumieniu Załącznika nr 10 do USTAWY, a w związku z tym, czy jest towarem, wobec którego winno stosować się stawkę podatku 5%.

SPÓŁKĄ wskazuje ponadto, że napój owocowy objęty pytaniem nie jest nektarem (ze względu na zbyt niski udział procentowy soku owocowego). SPÓŁKA wskazuje, że napój objęty pytaniem jest "pozostałym napojem bezalkoholowym", tj. jest produktem opatrzonym symbolem PKWiU 11.07.19.0.

SPÓŁKA stwierdza ponadto, że Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (stanowiąca załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - dalej "PKWiU") nie posługuje się zwrotem "napój owocowy". Wszelkie napoje bezalkoholowe niebędące wodami mineralnymi lub wodami gazowanymi należy bowiem sklasyfikować jako "pozostałe napoje bezalkoholowe" (PKWiU 11.07.19.0). W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie zbędne jest występowanie do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie informacji; wobec nowego brzmienia PKWiU organ ten nie jest uprawniony do oceniania, czy konkretny napój jest "napojem owocowym" (PKWiU nie posługuje się obecnie tym pojęciem).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy napój opisany we wniosku (bezalkoholowy, gazowany napój o zawartości soku owocowego nie niższej niż 20%) jest napojem owocowym w rozumieniu pozycji 31 Załącznika nr 10 do USTAWY, w związku z czym jest towarem opodatkowanym stawką 5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a USTAWY, do towarów wskazanych w załączniku nr 10 stosuje się stawkę podatku od towarów usług w wysokości 5%. Jednym z takich towarów (poz. 31 załącznika) są "pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy" (PKWiU 11.07.19.0).

Aby napój bezalkoholowy zawierający sok owocowy objęty był stawką 5%, muszą zostać spełnione dwa warunki. Po pierwsze, napój ten winien być sklasyfikowany pod numerem PKWIU 11.07.19.0. Po wtóre, napój ten winien być "napojem owocowym". W ocenie SPÓŁKI przesłanki te spełnia napój opisany w poz. 54 niniejszego wniosku, w związku z czym napój ten jest towarem opodatkowanym stawką 5%.

W opinii SPÓŁKI brak jest w przepisach powszechnie obowiązujących normy prawnej, która definiowałaby zwrot "napój owocowy". Ani przepisy USTAWY ani przepisy innych aktów prawnych powszechnie obowiązujących nie zawierają definicji napoju owocowego. Warto przy tym mieć na uwadze, że w przepisach powszechnie obowiązujących można odnaleźć definicję "soków" czy też "nektarów". Przepisy Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej soków i nektarów owocowych wskazują bowiem zarówno składniki jakie mogą być używane do produkcji soków oraz nektarów, jak i ogólne zasady produkcji soków oraz nektarów. Skoro przepisy powszechnie obowiązujące nie zawierają definicji legalnej pojęcia "napój owocowy", wówczas należy mniemać, że ustawodawca nie wyraził woli nadania temu zwrotowi znaczenia innego niż jego znaczenie potoczne (znaczenie powszechne, słownikowe). Gdyby było inaczej, tj. gdyby ustawodawca uznał za zasadne traktowanie jako napoju owocowego jedynie takiego napoju, który byłby np. niegazowany, wówczas ustawodawca wyraziłby taką wolę wprost.

Odnosząc się do potocznej (powszechnej, słownikowej) definicji zwrotu "napój owocowy, wskazać należy, że napojem owocowym jest każdy napój zawierający sok owocowy, bez względu, czy jest to napój gazowany czy też niegazowany. Co więcej, na rynku napojów bezalkoholowych znajduje się wiele produktów opisywanych jako gazowane napoje owocowe; powyższe oznacza, że w potocznym języku zwrot "napój owocowy" może oznaczać zarówno napój gazowany jak i niegazowany.

SPÓŁKA wskazuje ponadto, że wszelkie interpretacje (wydane czy to przez organy podatkowe czy to przez Prezesa GUS) wydane na gruncie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r. są już nieaktualne.

W związku z istotną zmianą przepisów USTAWY oraz zmianą treści PKWiU, zastosowanie tych interpretacji do stanu faktycznego objętego niniejszym wnioskiem jest wykluczone.

Reasumując, brak jest jakichkolwiek podstaw, aby uznać, że napojem owocowym - o którym mowa w poz. 31 Załącznika nr 10 do USTAWY - może być tylko napój niegazowany. W związku z powyższym SPÓŁKA stoi na stanowisku, że napój owocowy opisany w poz. 54 niniejszego wniosku jest na podstawie art. 41 ust. 2a USTAWY w zw. z poz. 31 Załącznika nr 10 do USTAWY - towarem objętym stawką 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi natomiast, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy jednak wskazać, iż zgodnie z dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%.

Natomiast zgodnie z dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Ponadto w myśl obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć produkcję bezalkoholowego, gazowanego napoju owocowego, w którym udział masowy soku owocowego lub soków owocowych (mieszanina soków) w składzie surowcowym napoju będzie nie niższy niż 20%. Spółka wskazała również, że napój objęty pytaniem jest "pozostałym napojem bezalkoholowym", tj. jest produktem opatrzonym symbolem PKWiU 11.07.19.0.

Symbol PKWiU wskazany przez Wnioskodawcę we wniosku wymieniony został w poz. 52 załącznika nr 3 oraz w poz. 31 załącznika nr 10 do cyt. ustawy o VAT. Należy przy tym zaznaczyć, iż z dniem 1 kwietnia 2011 r. brzmienie wskazanych pozycji obu załączników uległo zmianie. We wskazanych pozycjach ustawodawca umieścił symbol PKWiU ex 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy."

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 cyt. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy w tym miejscu również podkreślić, iż zgodnie z pkt 1) objaśnienia pod omawianym załącznikiem nr 3 do ustawy, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu - zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Należy zwrócić uwagę, że w poz. 52 załącznika nr 3 oraz w poz. 31 załącznika nr 10 do cyt. ustawy o VAT Ustawodawca wyraźnie wskazał na napoje niegazowane tymczasem produkowany przez Spółkę napój owocowy ma być napojem gazowanym. Wymieniony przez Spółkę napój owocowy nie jest zatem napojem, o którym mowa w poz. 52 załącznika nr 3 oraz w poz. 31 załącznika nr 10 do cyt. ustawy o VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, opodatkowaniu obniżonymi stawkami podatku VAT podlega od dnia 1 kwietnia 2011 r. dostawa pozostałych napojów bezalkoholowych, wyłącznie niegazowanych, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego lub zawierających tłuszcz mlekowy, sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 11.07.19.0. Należy zatem stwierdzić, iż obniżona stawka podatku VAT nie będzie miała zastosowania do sprzedawanego przez Spółkę napoju, gdyż jak wynika z wniosku, ma to być napój gazowany. Ustawodawca od dnia 1 kwietnia 2011 r. zawęził stosowanie obniżonych stawek podatku przy dostawie pozostałych napojów bezalkoholowych sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 11.07.19.0 wyłącznie do napojów niegazowanych, co oznacza, że napoje gazowane nie korzystają ze stawek preferencyjnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż stawką podatku VAT właściwą przy sprzedaży omówionego we wniosku napoju gazowanego jest stawka podstawowa w wys. 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ podkreśla, iż niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o symbol klasyfikacji statystycznej podany przez Wnioskodawcę, przy założeniu że jest on prawidłowy. Tutejszy Organ nie jest bowiem właściwy do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów bądź usług, ani do oceny prawidłowości klasyfikacji dokonanej przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl