IPPP1-443-1852/08-4/MP - Opodatkowanie podatkiem VAT usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1852/08-4/MP Opodatkowanie podatkiem VAT usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu........, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.), uzupełnionym na wezwanie tutejszego organu z dnia 21 października (skutecznie doręczone w dniu 23 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wykonywanych na rzecz Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wykonywanych na rzecz Gminy.

Wniosek został uzupełniony w dniu 31 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład ..... w S ......... został powołany uchwałą Rady Gminy S ........ w 1997 r. Gmina S ....... zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku VAT i rozlicza ten podatek. Zakład .........., oprócz działalności w zakresie rozprowadzania wody, odbioru ścieków, odbioru odpadów komunalnych, wykonuje odpłatnie również różne prace zlecone przez Gminę. Prace te polegają głównie na wykonywaniu usług koparkoładowarką, drobne prace remontowo - naprawcze, budowa sieci wodociągowej, selektywna zbiórka odpadów komunalnych od mieszkańców Gminy.

Za usługi wystawiane są faktury ze stawką VAT 22%, a za selektywną zbiórkę odpadów komunalnych ze stawką 7%.

W uzupełnieniu do wniosku Zakład .......... wskazuje klasyfikacje statystyczne PKWiU usług świadczonych na rzecz Gminy:

*

prace koparkoładowarką - PKWiU 45.50.10 - usługi wynajmu sprzętu budowlanego wraz z obsługą operatorską;

*

prace remontowo - naprawcze - PKWiU 29.24.92 - usługi naprawy i konserwacji urządzeń;

*

budowa sieci wodociągowej - PKWiU 45.21.41 - roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych, włączając prace pomocnicze;

*

selektywna zbiórka odpadów komunalnych - PKWiU 90.02.11 - usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

*

czy Wnioskodawca postępuje właściwie wystawiając za wykonane usługi dla Gminy faktury VAT ze stawką 22% i 7%,..

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład, ................ wykonuje odpłatnie usługi na rzecz Gminy, powinny więc one podlegać podatkowi VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Za usługi Wnioskodawca wystawia Gminie faktury ze stawką VAT 22%, a za selektywną zbiórkę odpadów komunalnych ze stawką 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.

Podstawowa stawka podatku VAT dla dostawy towarów i świadczonych usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22 % - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tejże ustawy.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W poz. 138 załącznika Nr 3 wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2), a w poz. 153 ww. załącznika usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: "jednostka budżetowa", "zakład budżetowy" oraz "gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej." W związku z tym, należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Na podstawie art. 4 ust. 1 ww. ustawy sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;

2.

gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;

4.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

Gmina zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1.

Z kolei jednostkami budżetowymi, zakładami i gospodarstwami pomocniczymi są jednostki sektora finansów publicznych, które zostały utworzone na podstawie przepisów rozdziału III ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. Zgodnie z art. 18 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są także jednostki sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zakład, ............, powołany uchwałą Rady Gminy, oprócz działalności w zakresie rozprowadzania wody, odbioru ścieków, odbioru odpadów komunalnych, wykonuje odpłatnie również prace zlecone przez Gminę. Prace te polegają głównie na: wykonywaniu usług koparkoładowarką (PKWiU 45.50.10), drobne prace remontowo-naprawcze (PKWiU 29.24.92), budowa sieci wodociągowej (PKWiU 45.21.41), selektywna zbiórka odpadów komunalnych (PKWiU 90.02.11). Za usługi wystawiane są faktury VAT ze stawką 22 % a za selektywną zbiórkę odpadów komunalnych ze stawką 7%.

Na mocy cytowanej wyżej ustawy o finansach publicznych stwierdzić należy, że Gmina nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej. W związku z powyższym Gmina nie mieści się w zamkniętym katalogu podmiotów korzystających ze zwolnienia wynikającego z cyt. przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż świadczenie na rzecz Gminy przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy) wymienionych we wniosku usług, nie może korzystać ze zwolnienia określonego w § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia. Świadczenie przedmiotowych usług podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki.

Jak już wskazano wcześniej w myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 powyższej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją Nr 153 tego załącznika, wymienione zostały usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisy cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują stawki preferencyjnej dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług:

*

prace koparkoładowarką - PKWiU 45.50.10 - usługi wynajmu sprzętu budowlanego wraz z obsługą operatorską,

*

prace remontowo - naprawcze - PKWiU 29.24.92 - usługi naprawy i konserwacji urządzeń,

*

budowa sieci wodociągowej - PKWiU 45.21.41 - roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych, włączając prace pomocnicze.

W związku z powyższym przedmiotowe usługi, wykonywane na rzecz Gminy, będą opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług - 22%.

Oprócz wymienionych, Wnioskodawca świadczy również usługi selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Zgodnie z przedstawioną przez Stronę klasyfikacją, usługi świadczone w ramach tej działalności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.02.11. Odnosząc zatem brzmienie cytowanych przepisów do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż o ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, do świadczenia przedmiotowych usług stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

Ponadto tut. organ pragnie zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W związku z tym, niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania PKWiU.

W przypadku trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, opinię klasyfikacyjną wydają wyłącznie upoważnione do tego odpowiednie organy statystyczne. Zgodnie z zarządzeniem Nr 5 z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 67) Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznia 2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest tylko jeden organ statystyczny - Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych,

Jednocześnie Organ podatkowy zauważa, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy jednego stanu faktycznego, stąd też Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 40,00 zł, gdyż zgodnie z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zmienionym ustawą z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 Nr 888, poz. 141), od dnia 20 września 2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi 40,00 zł. Podatnik w dniu 22 września 2008 r. dokonał wpłaty w wysokości 75,00 zł. Zatem, kwota 35,00 zł zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783) zostanie zwrócona na wskazany w dowodzie zapłaty rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl