IPPP1/443-1812/08-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1812/08-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 24 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 22% bądź zwolnienia od tego podatku w przypadku wynajmu lokalu oraz prawa do odliczenia tego podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 22% bądź zwolnienia od tego podatku w przypadku wynajmu lokalu oraz prawa do odliczenia tego podatku.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu z dnia 28 listopada 2008 r. znak IPPP1/443-1812/08-2/AP (doręczone 1 grudnia 2008 r.) pismem z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z otrzymywaniem faktur VAT za wynajem lokali mieszkalnych (zgodnie z umowami najmu lokali mieszkalnych zawartych między Wnioskodawcą a właścicielami mieszkań) zarówno od osób fizycznych jak i prawnych wpływają do Spółki faktury VAT z naliczonym podatkiem 22%. Wystawcy faktur tłumaczą, iż wynajmują firmie lokale mieszkalne (a nie osobom fizycznym czy wprost pracownikom) i to firma oficjalnie jest użytkownikiem mieszkań, dlatego jako podatnicy podatku VAT są obowiązani do naliczania Wnioskodawcy jako firmie 22% podatku VAT. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku otrzymywania faktur VAT za najem pokoi gościnnych w Domu Pomocy Społecznej. Placówka ta świadczy niniejsze usługi w ramach dochodów własnych wynikających z ustawy o finansach publicznych (Dz. U. 249 art. 22 ust. 3 z 2005 r.).

Na podstawie Uchwały Nr XXX/000/2005 Rady Powiatu W w sprawie utworzenia rachunków dochodów własnych w Domu Pomocy Społecznej została zawarta umowa korzystania z noclegów w pokojach gościnnych na okres od 11 sierpnia 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. Placówka ta wystawia Spółce faktury z 22% stawką VAT, gdyż jak twierdzi nie może zastosować załącznika nr 4 poz. 1 (usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich) lub poz. 4 - usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek..., gdyż działalność opiera się na ww. ustawie o finansach publicznych. Nie można również zastosować załącznika nr 3 ustawy VAT ponieważ nie są to usługi hoteli, ani usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki i inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, gdyż umowa przewiduje dłuższy okres najmu pokoi.

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku Spółka wskazała, iż kontrahenci wystawiając faktury VAT z naliczonym 22% podatkiem nie powołują się na symbol wg PKWiU. Natomiast Wnioskodawca uważa, iż świadczone na Jego rzecz usługi powinny być zwolnione od podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 4 - ex 70.20.11.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w związku z wykonywaną działalnością, wynajem na cele mieszkaniowe lokalu dla innej firmy, podatnik ma prawo wystawiając fakturę za wynajem, do zastosowania stawki 22% czy też należy stosować zwolnienie od VAT w oparciu o przetoczony powyżej przepis art. 43.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia VAT 22% z faktury wystawionej przez Dom Pomocy Społecznej.

Zdaniem Wnioskodawcy

Z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynika, iż zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 4 tego załącznika, wymienione zostały usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe (symbol PKWiU ex 70.20.11).

Spółka uważa, iż nie ma tu znaczenia podmiot, który wystawia lub otrzymuje fakturę (osoba fizyczna czy prawna), lecz ważny jest przedmiot usługi, czyli w tym przypadku najem lokali mieszkalnych na cele mieszkalne przeznaczone dla pracowników i do tej usługi powinno być zastosowanie zwolnienie z podatku VAT.

Natomiast w przypadku Domu Pomocy Społecznej, jeżeli nie można przyporządkować usług do powyżej przytoczonych pozycji załączników ustawy o VAT, to Spółka może rozliczyć podatek VAT na zasadach ogólnych od wystawionych przez ten podmiot faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie zaś do art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, a także możliwość zastosowania zwolnienia podatkowego. Zwolnienie od podatku może mieć charakter przedmiotowy, kiedy odnosi się do dostawy określonego towaru lub usługi oraz podmiotowy, kiedy dotyczy podatnika.

W związku z powyższym, w oparciu o art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 4 ww. załącznika wymieniono: "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe" (PKWiU ex 70.20.11).

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż - na podstawie umów najmu zawartych z właścicielami mieszkań - Wnioskodawca wynajmuje dla swoich pracowników lokale mieszkalne. Kontrahenci, wystawiając Spółce faktury nie powołują się na symbol wg PKWiU, Wnioskodawca jednak uważa, iż ww. usługi winny być zwolnione od podatku VAT, na podstawie poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, PKWiU ex 70.20.11.

W tym miejscu Organ podatkowy zauważa, iż konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych i zwolnień podatkowych w ustawie o VAT opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie PKWiU; Dz. U. Nr 89 poz. 844 z późn. zm.). Zaznaczenia wymaga, iż na podstawie § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia do celów podatku od towarów i usług, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU; Dz. U. Nr 42 poz. 264 z późn. zm.). Tym bardziej, że konstrukcja ustawy i załączników do niej powoduje, iż to stosowna klasyfikacja w większości przypadków decyduje o tym, jaką stawkę podatku należy zastosować w odniesieniu do danej sytuacji. Z tego też względu sprawa klasyfikacji statystycznej towarów i usług nabiera szczególnego znaczenia.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11):

1.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

2.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według:

* Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

* Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),

* Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN),

* Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT),

* Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB),

zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W związku z powyższym, warunkiem stosowania zwolnienia od podatku VAT do usług wynajmu lokali mieszkalnych jest właściwa ich klasyfikacja, zgodna z PKWiU.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy należy stwierdzić, iż usługi wynajmu lokali mieszkalnych, których dotyczy zapytanie, sklasyfikowane przez Spółkę pod symbolem PKWiU ex 70.20.11, korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT.

Należy raz jeszcze podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi lub dostarczanego towaru do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na dostawcy towaru lub wykonawcy usługi, przy czym to właśnie podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów. W związku z powyższym niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie, tj. PKWiU ex 70.20.11.

Odnosząc się do usług wynajmu pokoi gościnnych w Domu Pomocy Społecznej należy stwierdzić, iż również w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Artykuł 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powyższego wynika, iż ponieważ Dom Pomocy Społecznej nie jest organem władzy publicznej, ani urzędem obsługującym ten organ, powyższy przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie ma zastosowania, a podmiot ten, jako podatnik podatku od towarów i usług, podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych. Zgodnie z opisanym stanem faktycznym Placówka ta nie może do świadczonych usług wynajmu pokoi gościnnych zastosować zwolnienia od podatku VAT w oparciu o załącznik nr 4 do ustawy poz. 1 (usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich) lub poz. 4 tego załącznika (usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe). Nie jest możliwe również zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% w oparciu o załącznik nr 3 do ww. ustawy poz. 139 (usługi hoteli) ani poz. 140 (usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)). Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż usługi wynajmu świadczone przez Dom Pomocy Społecznej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce podstawowej, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - równej 22%.

Natomiast na podstawie art. 86 ust. 1 powołanej ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa podatkowego potwierdzić należy stanowisko Wnioskodawcy, iż najem lokali mieszkalnych na cele mieszkalne, przeznaczonych dla pracowników Spółki, jest zwolniony od podatku VAT. Usługi najmu pokoi gościnnych w Domu Pomocy Społecznej opodatkowane są podstawową stawką VAT, tj. 22%, a w związku z tym Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony z faktur VAT wystawionych przez ten podmiot.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl