IPPP1/443-1778/08-5/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1778/08-5/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2008 r. (data wpływu 22 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wykonywanej usługi holowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 30 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wykonywanej usługi holowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie; 60.24.2 - Transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi, 50.20.2 Pomoc drogowa oraz pozostała działalność związana z pojazdami samochodowymi. W ramach działalności Spółka świadczy usługi pomocy drogowej dla właścicieli samochodów ciężarowych i osobowych. W ramach usługi pomocy drogowej wykonuje następujące czynności: wyciąganie pojazdu z miejsca wypadku na pas jezdny drogi, rozładunek i załadunek towarów jeśli jest to niezbędne do wykonania pozostałych czynności, wstępna naprawa pojazdu, holowanie pojazdu lub transport pojazdu na lawecie na miejsce na terytorium kraju wskazane przez nabywcę usługi pomocy drogowej. Właściciele samochodów ciężarowych, świadczący usługi transportowe i mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium UE poza terytorium Polski i korzystający z usług pomocy drogowej żądają wystawienia faktury bez obciążania usługi podatkiem od towarów i usług z adnotacją podatek VAT rozlicza nabywca, jednocześnie podają dla celów rozliczenia usługi swój NIP unijny i przewożą towary z jednego kraju UE np. Niemiec do innego kraju Unii np. na Litwę.

W uzupełnieniu wniosku Spółka podniosła, iż usługi holowania zalicza do grupowania PKWiU 50.20.32 -Usługi pomocy drogowej. Usługi te świadczone są w przypadku gdy właściciel pojazdu, który uległ uszkodzeniu w trakcie wykonywania usługi transportowej, której rozpoczęcie ma miejsce na terenie Niemiec lub innego kraju UE i nie jest zdolny do samodzielnego kontynuowania jazdy, zamawia samą usługę holowania po to, by w całości wykonać usługę transportową na rzecz swojego klienta. Odpowiedzialność za przewożony towar w trakcie holowania ponosi łotewski kontrahent Wnioskodawcy. Holowanie rozpoczyna się na terenie Polski a kończy na terenie Łotwy. Dla celów rozliczenia usługi i wystawienia faktury kontrahent z Łotwy podaje swój NIP unijny. Faktura dotyczy usługi holowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy, jeśli klient zamawia tylko usługę holowania - to należy uznać tę usługę za usługę transportową i można wystawić fakturę bez VAT w oparciu o zapis art. 28 ust. 2 i 3 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zamówienia przez usługobiorcę spoza terytorium kraju tylko usługi holowania z terytorium kraju na terytorium innego kraju UE, stanowiącej część usługi transportowej, wykonywanej na rzecz kontrahenta spoza Polski to, po podaniu przez kontrahenta zamawiającego holowanie NIP unijnego, można wystawić fakturę bez obciążania usługobiorcy podatkiem VAT w oparciu o zapis art. 28 ust. 1,2,3 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie stwierdzić należy, że w ocenie tut. organu usługa holowania uszkodzonego pojazdu pomiędzy dwoma państwami członkowskimi Unii Europejskiej winna być traktowana jako usługa wewnątrzwspólnotowego transportu towarów.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy). Przepis ust. 3 stosuje się również odpowiednio do usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b), jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów. (art. 28 ust. 4 ustawy).

Dla wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towaru tj. usługi holowania, świadczonej przez Spółkę na rzecz podatnika łotewskiego, który dla celów tej czynności podaje numer pod którym jest zidentyfikowany dla celów tego podatku na terytorium Łotwy, dla której to usługi miejscem rozpoczęcia transportu jest Polska, miejscem świadczenia będzie terytorium Łotwy. Przyczyną tego stanu rzeczy jest okoliczność, że transport rozpoczyna się w Polsce stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy, jednakże kontrahent Unijny stosownie do art., 28 ust. 3 ustawy podał Spółce swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że usługa holowania uszkodzonego samochodu, na zlecenie podatnika łotewskiego, dla której to usługi kontrahent Unijny podał swój numer identyfikacyjny nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, a Wnioskodawca stosownie do § 27 ust. 2 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) wystawi fakturę, w której nie wykaże stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, natomiast powinien wykazać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl